De heer Van der Hem vraagt of de op handen zijnde invoering van maximum-snelheid ter plaatse niet de gewenste oplossing kan brengen. De heer Miedema merkt op, dat in de naaste toekomst een nieuwe weg achter de Hilleburen zal worden aangelegd, welke op de weg Warga- Wartena zal uitkomen. De oplossing zal dan toch gevonden moeten worden, zoals burgemeester en wethouders thans voor de Nieuweweg voorstellen. Hij ziet in het voorstel geen bezwaren, indien op het onderhavige kruispunt maar een stopbord wordt geplaatst. De heer Van de Lageweg zegt, dat het lood om oud ijzer is, in welke richting men het autoverkeer beperkingen oplegt. De algemene klacht van de chauffeurs, die met hun wagen vanuit de richting Hille buren rijden, is, dat het brugwachtershuisje het uitzicht belemmert. Om die reden zullen burgemeester en wethouders de maatregel wel hebben voorgesteld. De Voorzitter dankt de sprekers voor de verschillende suggesties, welke door hen zijn gedaan voor de oplossing van het onderhavige ver keersprobleem. Hij schetst de toestand, zoals die momenteel is en wijst op de gevaarlijke driesprong bij bakkerij de Jong, waar het ver keer van drie wegen samenkomt n.l.vanaf de Nieuweweg, de Hilleburen en de Grote Buren. Door de Nieuweweg voor het autoverkeer in oostelijke richting gesloten te verklaren, bereikt men, dat het verkeer op genoem de driesprong wordt ontlast, omdat het verkeer vanaf de Grote Buren en de Hilleburen dan geen auto's vanaf de Nieuweweg zal tegenkomen. Zo ge zien, moet er dus een inrijverbod voor de Nieuweweg worden uitgevaar digd bij de kruising van dezo weg met de'hoofdweg. Spreker geeft toe, dat het verkeer langs dit kruispunt sneller is dan dat langs de Hille buren, maar door het plaatsen van een stopbord, zoals door enkele leden wordt gesuggereerd, zal aan bovengenoemd bezwaar kunnen worden tege moetgekomen. De invoering van maximum-snelheid zal inderdaad de ver keersveiligheid in de bebouwde kom vergroten, maar betekent nog niet een afdoende oplossing voor het onderhavige probleem. De heer de Boer meent, dat, wat het zwaarst is,- het zwaarst moet wegen. Voor zijn gevoel wordt er een gevaarlijk kruispunt geschapen en een ander gevaarlijke kruising niet opgeheven. Hij geeft nogmaals in overweging van de voorgestelde wijziging af te zien. De heer Sjoerdsma meent, dat er door de voorgestelde maatregel praktisch niets verandert. Er wordt evenwel mee bereikt, dat de hoek bij bakkerij de Jong minder gevaarlijk wordt. De Voorzitter zegt, dat burgemeester en wethouders bereid zijn het voorstel uit te breiden met de plaatsing van een stopbord bij het kruispunt Nieuweweg-Hoofdweg. Mevr.Iialbertsma is van mening, dat een stopbord geen voldoende effect zal hebben. De ervaring met het stopbord bij de kruising Nesser- weg-Parkstraat heeft geleerd, dat daaraan door de automobilisten niet de hand wordt gehouden. Misschien zou een met grote letters op de weg aangebrachte aanduiding "s t o p" meer resultaat afwerpen. De heer Van den Berg gelooft wel, dat een stopbord de te scheppen situatie zal verbeteren, maar ook met die maatregel kan spreker zijn stem niet aan het voorstel geven. De heer Dantuma concludeert, dat voor de oplossing van dit pro bleem twee meningen naar voren zijn gebracht: enkele leden willen de toestand handhaven, zoals zij is, andere leden onderschrijven het voor stel van het college. Het is voor spreker moeilijk zijn standpunt te bepalen, omdat geen van beide meningen aan afdoende oplossing biedt. De Voorzitter zegt, dat het er om gaat, of men de bestaande toe stand wil handhaven dan wel een inrijverbod voor de Nieuweweg vanaf de hoofdweg wil invoeren en bovendien nog een stopbord plaatsen bij het -kruispunt-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1957 | | pagina 9