- 2 -
Ad.2. Het gymnastieklokaal te Grouw vertoont verschillende gebreken
en voldoet niet meer aan de eisen, welke de tegenwoordige tijd
stelt
De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft dit
erkend, getuige het feit, dat de bewindsman de bouw van een nieuw
gymnastieklokaal op de urgentielijst voor 1956 heeft geplaatst.
De kosten van het lokaal, inclusief die van de grond, kunnen
geraamd worden op f.180000.- en de kosten van het gymnastiek-
materiaal op f.20000.-.
Bij een rentevoet van 4t%, een afschrijving van eerstgenoemd
bedrag in 40 Jaar en van laatstgenoemd bedrag in 15 Jaar zullen de
jaarlijkse kapitaalslasten f.14834.- bedragen.
Het betreffende bouwplan is reeds enige tijd geleden om advies
gezonden aan de inspecteur van het lager onderwijs, zodat in het
voorjaar van 1960 de vereiste goedkeuringen tegemoet kunnen worden
gezien. Alsdan zullen alleen dekkingsbezwaren aan de uitvoering in
de weg staan.
Ad.3» De Stationsweg, de hoofdtoegang tot Grouw, is al sedert Jaren
niet in staat, het toenemende verkeer op ordelijke wijze op te
vangen. De weg is erg smal en heeft practisch geen bermen. Twee
vrachtwagens kunnen elkaar nagenoeg niet passeren, terwijl in
halen geheel onmogelijk is. Het behoeft geen nader betoog, dat
hierdoor een gevaarlijke situatie is ontstaan, niet alleen voor
het gemotoriseerd verkeer, maar ook voor de vele voetgangers en
wielrijders. Op de spitsuren, wanneer de fabrieken en bedrijven^
hun poorten openen of sluiten - het dorp heeft enkele industrieën
met ruim 700 werknemers, van wie een belangrijk percentage van
de Stationsweg gebruik moet maken - is de toestand vaak zeer
penibel en dreigt er groot gevaar voor het ontstaan van verkeers
ongelukken.
Een verbreding van de weg met de aanleg van trottoirs en riole
ring is dan ook dringend geboden.
Het is naar onze mening thans het geschikte moment, om de ver
eiste voorzieningen te treffen. Haar het zich laat aanzien, zal
namelijk de rijksweg no. 32, welke de Stationsweg nabij het station
Grouw-Irnsum van de Nederlandse Spoorwegen kruist, in 1962 voor het
verkeer worden opengesteld. In het ter zake betrekkelijke plan is
mede opgenomen de aansluiting en verbreding van de Stationsweg
over een lengte van ongeveer^O meter. Wij zijn van oordeel, dat
het voor de gemeente financiële voordelen kan opleveren, wanneer
bewerkstelligd wordt, dat gelijktijdig met de aansluiting de ver
betering van de gehele Stationsweg tot de Parkstraat wordt ge
realiseerd. Het is dan echter zaak, reeds nu de nodige plannen te
maken. Met de voorbereiding is inmiddels een aanvang gemaakt en
het object zal in de eerste helft van 1960 besteksklaar kunnen zijn.
De kosten van het werk zijn door ons geraamd op f.550000.-.
Bij een rentevoet van 4ten een afschrijving in 30 Jaar betekent
deze investering een jaarlijkse kapitaalslast van rond f.43100.-,
waarvoor in de gemeentebegroting geen dekking aanwezig is.
Ad.4. De dorpsstraat te Roordahuizum is erg smal, terwijl bermen
vrijwel ontbreken. De bewoonde panden zijn voor een groot deel
doormiddel van sloten, waarover toegangsbruggetjes van de weg ge
scheiden. Een riolering ontbreekt, hetgeen aanleiding geeft tot
verontreiniging van water en stankontwikkeling.
- En -