- 2 - Ad.2. Het gymnastieklokaal te Grouw vertoont verschillende gebreken en voldoet niet meer aan de eisen, welke de tegenwoordige tijd stelt De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft dit erkend, getuige het feit, dat de bewindsman de bouw van een nieuw gymnastieklokaal op de urgentielijst voor 1956 heeft geplaatst. De kosten van het lokaal, inclusief die van de grond, kunnen geraamd worden op f.180000.- en de kosten van het gymnastiek- materiaal op f.20000.-. Bij een rentevoet van 4t%, een afschrijving van eerstgenoemd bedrag in 40 Jaar en van laatstgenoemd bedrag in 15 Jaar zullen de jaarlijkse kapitaalslasten f.14834.- bedragen. Het betreffende bouwplan is reeds enige tijd geleden om advies gezonden aan de inspecteur van het lager onderwijs, zodat in het voorjaar van 1960 de vereiste goedkeuringen tegemoet kunnen worden gezien. Alsdan zullen alleen dekkingsbezwaren aan de uitvoering in de weg staan. Ad.3» De Stationsweg, de hoofdtoegang tot Grouw, is al sedert Jaren niet in staat, het toenemende verkeer op ordelijke wijze op te vangen. De weg is erg smal en heeft practisch geen bermen. Twee vrachtwagens kunnen elkaar nagenoeg niet passeren, terwijl in halen geheel onmogelijk is. Het behoeft geen nader betoog, dat hierdoor een gevaarlijke situatie is ontstaan, niet alleen voor het gemotoriseerd verkeer, maar ook voor de vele voetgangers en wielrijders. Op de spitsuren, wanneer de fabrieken en bedrijven^ hun poorten openen of sluiten - het dorp heeft enkele industrieën met ruim 700 werknemers, van wie een belangrijk percentage van de Stationsweg gebruik moet maken - is de toestand vaak zeer penibel en dreigt er groot gevaar voor het ontstaan van verkeers ongelukken. Een verbreding van de weg met de aanleg van trottoirs en riole ring is dan ook dringend geboden. Het is naar onze mening thans het geschikte moment, om de ver eiste voorzieningen te treffen. Haar het zich laat aanzien, zal namelijk de rijksweg no. 32, welke de Stationsweg nabij het station Grouw-Irnsum van de Nederlandse Spoorwegen kruist, in 1962 voor het verkeer worden opengesteld. In het ter zake betrekkelijke plan is mede opgenomen de aansluiting en verbreding van de Stationsweg over een lengte van ongeveer^O meter. Wij zijn van oordeel, dat het voor de gemeente financiële voordelen kan opleveren, wanneer bewerkstelligd wordt, dat gelijktijdig met de aansluiting de ver betering van de gehele Stationsweg tot de Parkstraat wordt ge realiseerd. Het is dan echter zaak, reeds nu de nodige plannen te maken. Met de voorbereiding is inmiddels een aanvang gemaakt en het object zal in de eerste helft van 1960 besteksklaar kunnen zijn. De kosten van het werk zijn door ons geraamd op f.550000.-. Bij een rentevoet van 4ten een afschrijving in 30 Jaar betekent deze investering een jaarlijkse kapitaalslast van rond f.43100.-, waarvoor in de gemeentebegroting geen dekking aanwezig is. Ad.4. De dorpsstraat te Roordahuizum is erg smal, terwijl bermen vrijwel ontbreken. De bewoonde panden zijn voor een groot deel doormiddel van sloten, waarover toegangsbruggetjes van de weg ge scheiden. Een riolering ontbreekt, hetgeen aanleiding geeft tot verontreiniging van water en stankontwikkeling. - En -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1959 | | pagina 82