- 10 -
teerde Staten, die genade voor recht zouden hebben laten gelden, vindt
Spr. ten finale onjuist. Gedeputeerde Staten hebben zich uiteraard bij
het besluit van de meerderheid van de raad, die in deze geheel autonoom
is, neergelegd. Spr. meent, dat het gedicht in de laatste alinea's een
verheugend element in zich bergt n.l. de wens, dat alles weer voor el
kaar komt en dat het vertrouwen in de raad hersteld wordt. Spr. hoopt,
dat deze wens geen holle retoriek is, maar beschouwd moet worden als
een punt zetten achter een definitief afgedane zaak.
Verschillende door de heer Hondema gemaakte verkeerstechnische opmer
kingen zijn al in het college ter sprake geweest. Spr. hoopt,dat binnen
kort maatregelen kunnen worden getroffen om een oplossing, zij het dan
beperkt, te vinden. Hoe de toename van het verkeer moet worden opgevan
gen weet Spr. nog niet. In de vergaderingen van burgemeester en wethou
ders is het een wringen en zoeken om een gaatje te vinden, \raaruit deze
voorzieningen moeten worden gefinancierd. De nieuwe Financiële Verhou
dingswet 1960 biedt de gemeenten te weinig armslag. Indien geen extra
bijdragen uit het gemeentefonds komen, zal voor de komende jaren geen
programma kunnen worden opgemaakt.
De Meersweg is beslist geen propaganda voor Grouw en moet dit jaar dan
ook als een van de eerste objecten aangevat worden. Cf het zal lukken?
Spreker weet het niet meer. De post hekkelen van sloten langs de JV/
de Visserwei, geraamd op f 10000,- is door gedeputeerde staten geschrapt.
De gemeente is nu door het waterschap gesommeerd het werk uit te voeren.
Maar de gemeente heeft geen geld. Het gevolg is, dat het waterschap de
werkzaamheden zelf uitvoert op kosten van de gemeente, waarmee vermoede
lijk f 12000,- gemoeid zal zijn. Dit is een financieel beleid waarover
men slechts verbaasd kan zijn.
Ook de wegen op de slappe veengrond vragen nu eenmaal meer onderhoud.
De krankzinnigenzorg kost de gemeente handen vol geld. Deze uitgaven
zijn nodig, maar dan mag men ook een open oog verwachten bij de hogere
instanties voor de zware lasten waarmee de gemeenten zitten.
Wat het recreatieobject te Wartena aangaat moet Spr. tot zijn spijt
meedelen, dat het college van burgemeester en wethouders huivert dit
project tot uitvoering te brengen, gezien de teleurstellende ervaring
met het recreatieoord te Grouv/. Aan dit object, inclusief de jachthaven,
heeft het rijk een nationale betekenis toegekend, wat betreft derecre
atie te water, door het verlenen van belangrijke subsidies. Ook het
stichtingsbestuur heeft reeds een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd en
tracht het plan rendabel te maken door de bouw van bungalows en schip
huizen. En nu zegt men in den Haag stop! Het bestuur zit nu met
zware lasten waartegenover geen inkomsten staan. De havenkolk ligt klaar.
Er is een enorme behoefte aan botenhuizen. Voor ruim 2/3 van alle be
schikbare plaatsen zijn reeds huurders aanwezig. Maar de rijksgoedkeuring
voor de bouw blijft uit. Alleen de jachthaven kost de stichting jaarlijks
f 6200,- aan rente, aflossing en onderhoud, waartegenover geen enkele
inkomstenpost staat. De exploitatie van het recreatieoord is opgezet naar
60 zomerhuisjes in 1963 en 90 in 1964Voor 1963 moet men er nu op reke-
/dan nen, dat er niet meer/40 klaar zullen zijn. Dit betekent grote exploita
tietekorten.
Op grond van deze zeer teleurstellende ervaringen in Grouw, voelen bur
gemeester en wethouders er weinig voor met het plan-Y/artena te beginnen.
Spr. herinnert aan het bezoek, dat de staatsecretaris de heer Gijzeis
met de directeur-generaal voor de middenstand en het hoofd van de afde
ling Voorlichting van zijn departement, alsmede gedeputeerde Okma en de
heer Kr. Hartung aan Grouw hebben gebracht, waarbij het plan Y/artena is
- besproken -