5®E
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
3, Voorstel tot vaststelling van een verordening
op de heffing van een waterleidingrecht.
No.2128.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 9 september 1964»
In uw vergadering van 24 december 1963 hebt u, zoals u bekend is,
besloten tot:
a. het aangaan van een overeenkomst met de N.V. Intercommunale Waterleiding
Gebied Leeuwarden, waarbij de N.V. zich verplichtte 74 percelen, gelegen
in de super-onrendabele gebieden, op het waterleidingnet aan te sluiten;
b. het verlenen van een bijdrage ineens uit de gemeentekas ad f 27526,
aan genoemde N.V.f
c. het bedrag van het door de gemeente gedurende 35 jaren te betalen exploi
tatietekort te verhalen op de gebruikers van de aan te sluiten percelen.
Het exploitatietekort is indertijd onder alle voorbehoud geschat op
f 5500,Het verhaal van het tekort zou geschieden op basis van een nader
vast te stellen verordening op de heffing van waterleidingrecht
Het ontwerp van een zodanige verordening treft u thans hierbij aan.
Zoals u moge blijken, wordt voor woningen, voorzover zij geen deel uit
maken van boerderijen een recht van f 10,per jaar geheven, terwijl de
boerderijen worden belast met een recht van f 3>40 per hectare per jaar.
Dit tarief verzekert een opbrengst van rond f 5500zoals uit de
voor u ter inzage liggende becijfering blijkt.
In artikel 6 is een regeling getroffen voor het geval het exploitatie
tekort hoger of lager mocht zijn dan aanvankelijk is berekend. Alsdan zal het
teveel gehevene worden gerestitueerd en het te weinig gehevene. worden nage
vorderd,
Wisseling of verlies van het gebruik levert geen grond op voor tussen
tijdse herberekeningen. In dit verband zij verwezen naar artikel 7»
De overige bepalingen van het ontwerp spreken voor zich zelf, zodat
wij mogen volstaan met daarnaar te verwijzen.
Wij stellen u voor tot vaststelling van de ontwerp-verordening, welke
moet worden beschouwd als een belastingverordening, welke de goedkeuring
van de Kroon behoeft, te besluiten.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel,
K.JVrij ling, burgemeester.
D.Smits secretaris.