Het zou mij weinig moeite kosten, aan dit lijstje nog een aantal punten toe
te voegen, maar ik beperk mij tot de duidelijkst sprekende gevallen.
Door het relatief dalende gemeentelijk inkomen en de stijgende kosten
bent u genoodzaakt geweest uitgaven te schrappen en gemeentelijke belastingen
te verhogen.
De volgende staatjes geven een overzicht van de directe maatregelen, die
u in de loop van 1963 en 1964 hebt genomen, om de uitgaven te verlagen en de
inkomsten te verhogen.
Subsidies geschrapt en verlaagd f 15750
Andere uitgavenposten verlaagd 20.000,-
f 35.750,-
Belastingen verhoogd mets
Reinigingsrechten f 8.000,-
Pontgeld Bird (nieuw)
Liggeld woonschepen (nieuw)
Hondenbelasting
Vergunningsrechten
Straatbelasting
Personele belasting
Begrafenisrechten
Legesgelden
5.200,-
2.300,-
2.200,-
1.500,-
26.000,-
9.000,-
2.500,-
1.400,- 58.100,-
totaal f 93.850,-
Dat u verder nog op andere, meer indirekte wijze hebt moeten bezuinigen
op de uitgaven om de groeiende nood van de gemeente het hoofd te kunnen bie
den, spreekt voor zichzelf. U behoeft, om dat duidelijk te maken, alleen maar
de f 93.850,-, die u met verhoogde belastingen en verlaagde uitgaven hebt
vrijgemaakt, fe vergelijken met de f 240.000,-, die u in de drie afgelopen
jaren uit de begrotingen hebt geschrapt.
Ik zou nu deze sombere sector van het gemeentelijk beleid willen verlaten,
om u op aantrekkelijker en constructiever terrein te brengen. U zult dan kunnen
constateren, dat de moeite, de tijd en de zorgen, die.u aan het besturen van de
gemeente hebt besteed, bepaald niet zonder rendement^ö' gebleven.
Om echter te voorkomen de indruk te wekken, dat' het met de financiële
nood van de gemeente Idaarderadeel nogal meevalt, moet ik de resultaten, die
in 1964 werden bereikt, onderscheiden in twee groepen.
De eerste groep omvat de resultaten, waarvoor de gemeente geen, of al
thans geen noemenswaardige uitgaven behoefde te doen. Ook heb ik onder deze
groep de werken en objecten gerangschikt, waarvoor de gemeente weliswaar uit
gaven moest doen, maar die uiteindelijk zelf—financierend zijn, zodat zij dus
niet als een extra uitgavenpost in de begroting behoefden te worden opgenomen.
Dit is bijv. het geval bij de aankoop van gronden voor een uitbreidingsplan
de kosten daarvan worden weer terugbetaald wanneer de gemeente de bouwrijpe
grond doorverkoopt aan de bouwers.
De resultaten in de eerste groep mogen de gemeente dan niet voor recht
streekse, met rente en afschrijving op de begroting drukkende, investeringen
hebben geplaatst, niettemin zullen zij in de naaste toekomst onderhoud, nazorg
en begeleiding nodig hebben. En daarvoor moet dan wel een beroep op de gemeen
telijke financiën worden gedaan. Maar goed, wie dan leeft Enfin. Voorlopig
kunt u deze resultaten zien als een gevolg van uw bestuurswerkzaamheden en van
uw peilen van de behoeften der gemeente in de toekomst. Dit zijn hoogst belang
rijke taken van een gemeentebestuur.
Hier volgt dan deze eerste groep van resultaten in 1964:
1. De bevolking groeide met 70 inwoners van 7275 tot 7345 zielen.
2. In de woningbouw werden goede resultaten bereikt. Het bekwame bestuur van
onze woningbouwverenigingen en haar actieve directeur verdienen hiervoor
een compliment. Hier volgt een staatje van de resultaten:
- Woningen -