GEMEENTF IDAARDERADEEL
GROUW
11. Voorstel tot het aangaan van een gemeen
schappelijke regeling betreffende de in
standhouding en exploitatie van de nood-
slachtplaats te Oldeboorn.
No. 3480. Aan de gemeenteraad.
Grouw, 21 januari 1965
Zoals u bekend is, hebt u in uw vergadering van 22 december j.l. be
sloten tot samenwerking met de Vleeskeuringsdienst Heerenveen.
De bestaande gemeenschappelijke regeling van de keuringsdienst met de
gemeenten Baarderadeel, Rauwerderhem en Utingeradeel werd daarbij beëindigd.
De bepalingen betreffende de instandhouding en de exploitatie van de open
bare noodslachtplaats te Oldeboorn en de vergoedingsregeling voor de aanvoer
van in nood gedode en gestorven slachtdieren naar die slachtplaats werden
evenwel gehandhaafd.
Het is gewenst, dat voor de noodslachtplaats een afzonderlijke gemeen
schappelijke regeling met bovengenoemde gemeenten wordt aangegaan, vandaar
dat de commissie van de voormalige Vleeskeuringsdienst "Midden-Friesland"
bijgaand ontwerp heeft opgesteld.
Zoals u moge blijken, is er vrijwel geen materiële wijziging aange
bracht in de bestaande situatie. Evenals onder de werking van de oude rege
ling is het beheer toevertrouwd aan een commissie, waarin elk der deelnemende
gemeenten is vertegenwoordigd door een lid van het college van burgemeester
en wethouders. Ook de werkwijze der commissie, de kostenverdeling, de bestem
ming der voordelige saldi en het opmaken en vaststellen van de begroting en
rekening hebben nagenoeg geen wijziging ondergaan.
Het enige principiële punt is, dat in artikel 5 sub c onder de kosten
der regeling worden gebracht die,voortvloeiende uit de opheffing van de
vleeskeuringsdienst "Midden-Friesland", voor zover deze kosten niet worden
gedragen door de nieuwe vleeskeuringsdienst Heerenveen. Deze gevolgen bepe:r-
ken zich tot het wachtgeld van de directeur.
Het ontwerp geeft ons overigens geen aanleiding tot het maken van op
merkingen, zodat wij u voorstellen, tot vaststelling te besluiten.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel,
K.JVrijling, burgemeester.
D.Smits secretaris.