- 4 - In deze brief wijst Ds Dijkstra er op, dat de kade te Wartena in 1954 gratis door de hervormde gemeente ter beschikking is gesteld van de burgerlijke gemeente, speciaal om beter geschikt gemaakt te worden voor de behoeften van de scheepvaart. In de gedachtegang van burgemeester en wethouders wordt grote voorrang verleend aan het wegverkeer boven het verkeer te water, zoals uit het onderhavige voorstel ten aanzien van de kade te Wartena blijkt. De kade moet naar zijn mening in de eerste plaats toch gezien worden als aanlegplaats voor vaartuigen en als laad- en losplaats voor schepen. Wanneer er in de dorpen moeilijkheden met betrekking tot het verkrijgen van parkeerruimte zijn, dan is dat een gevolg van een verkeerde planologie. Om te voorkomen, dat we op lange termijn helemaal klem lopen, zullen er andere oplossingen moeten komen, nl, een planologie waar het moderne verkeer zijn eigen plaats heeft, aldus Ds Dijkstra. De heer Elsenga kan de mening van Ds Dijkstra volledig onderschrijven, De opheffing van het wachtverbod op de kade kan voor de scheepvaart heel wat moei lijkheden meebrengen. Hij vraagt of het probleem niet opgelost kan worden met het afbakenen van een gedeelte van de kade door een witte streep, waar niet geparkeerd mag worden, zodat er nog ruimte op de aanlegplaats overblijft en de aanlegringen vrijblijven. De heer Postma voorziet ook moeilijkheden door de opheffing van het wacht verbod. Hij kan zich geheel achter de mening van de schrijver stellen. De heer Van der Hem vindt de scheepvaart voor de kade primair. Hij is er niet op tegen, dat een gedeelte als parkeerterrein wordt aangemerkt, indien dit althans mogelijk zou zijn en de scheepvaart daardoor geen moeilijkheden ondervindt De heer Hondema zegt, dat de grote toeneming van het aantal auto's peri kelen met zich meebrengt. Bij de oplossing van het parkeerprobleem moet nu reeds met de toekomst rekening worden gehouden. Spreker gelooft, dat het zeer nuttig zal zijn, wanneer burgemeester en wethouders voortdurend aandacht aan deze zaak schenken om, wanneer er mogelijkheden zijn voor het maken van par keerplaatsen, deze aan te grijpen. Vele straten in de dorpen zijn te smal om het parkeren van auto's in die straten te gedogen. Dit zou het verkeer lelijk in de war kunnen sturen, wanneer men bijvoorbeeld aan het uitbreken van brand denkt. Spreker pleit voor het maken van diverse parkeerplaatsen ter ontlasting van de straten, zoals bijvoorbeeld bij de z.g. Groene brug over de Grondaam te Grouw, nu er een wachtverbod voor de Paviljoenstraat komt» De heer Postma brengt onder de aandacht van het college: het terreintje achter de Burgemeester Waldastraat te Wartena, dat zijns inziens wel in aan merking kan komen voor parkeerterrein. Het ligt namelijk vlak bij de kade. De heer De Boer suggereert het plantsoen achter het Dorpshuis te Warga, zo mogelijk, bij het parkeerterrein te voegen. Dit zal de parkeerruimte te Warga, waar dit ook al een probleem wordt, wel ten goede komen. De voorzitter antwoordt, dat aanvankelijk op advies van Plaatselijk Belang te Wartena bij raadsbesluit van 27 april j.l. een wachtverbod voor de kade werd ingevoerd. Niet lang daarna kwam het bestuur van die vereniging zijn spijt betuigen over het advies, omdat de moeilijkheden toen nog groter waren dan tevoren. Men voelde er voor het verbod weer in te trekken. Tegelijkertijd kwam de Rijkspolitie met een advies, waarbij ook op intrekking werd aange drongen. Hieruit blijkt wel, dat deze zaak niet zo eenvoudig ligt, zegt spreker. Het parkeerprobleem dreigt de verschillende instanties, die er mee te maken hebben, uit de hand te lopen. En dit zal zeker het geval zijn, wanneer er niet tijdig maatregelen worden genomen, die op de toekomst gericht zijn. Maar plano logen kunnen ook niet alles. Zij zien het vaak wel goed, maar worden omreden van het kostenvraagstuk soms geremd. De autobezitter zal er aan moeten gewen nen, dat hij zijn auto ergens anders neerzet, dan waar hij moet zijn. Dit geldt al lang voor de grote steden, maar ook voor de kleinere plaatsen wordt dit straks een harde noodzaak. Wanneer het toeristisch verkeer in dezelfde mate als tot heden zal toenemen, zal dit binnen afzienbare tijd ook voor Grouw gelden. - In Wartena -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1965 | | pagina 11