- 2 -
wedde van de commies A ter secretarie dient te worden gesteld. Tot nog
toe heeft dit oordeel van de raad blijkbaar bij de gedeputeerde staten
geen gewicht in de schaal geworpen. De betreffende ontwerpen zijn althans
door dit college steeds ongewijzigd vastgesteld.
Zoals u bekend zal zijn, heeft de minister van binnenlandse zaken
er indertijd in toegestemd, dat het salaris van de directeur van gemeente
werken werd bepaald op 95% van de secretariswedde, zulks op grond van de
bijzondere structuur van deze gemeente. Wij vragen ons af, of, nu de mi
nister de bijzondere omstandigheden waarin deze gemeente verkeert reeds
in 1957 heeft erkend, gedeputeerde staten bij de vaststelling ven de ont-
vangerswedde hieraan zonder meer voorbij kunnen gaan.
De werkzaamheden van de ontvangers zijn na de oorlog zeer sterk
toegenomen, in het bijzonder door de concentratie van alle kasmutaties
op het ontvangerskantoor. In 1958 werd op aandrang van het Verificatie
bureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een begin gemaakt met
de doorvoering van de volledige scheiding van administratief beheer en
kasbeheer. Achtereenvolgens werd deze scheiding doorgevoerd voor de
dienst van gemeentewerken, de dienst van sociale zaken, de kostwinners
vergoeding en de uitvoering van de vermakelijkheidsbelasting. Als gevolg
van deze scheiding zijn alle salarisbetalingen aan de gemeente-werklieden,
het losse personeel en de werkkrachten van de sociale werkvoorzienings
regeling voor handarbeiders thans op het ontvangerskantoor geconcen
treerd. Tevens worden alle ontvangsten en uitgaven van de sociale dienst,
welke voorheen door de directeur van deze dienst bij voorschot per kwar
taal werden afgerekend, thans direct door de ontvanger geïnd of uitbe
taald.
Een en ander heeft tot gevolg gehad, dat het aantal kasmutaties
zeer sterk is verhoogd. Voor de inning van de gemeentelijke belastingen
zijn deze mutaties van 2400 in 1947 opgelopen tot rond 5700 in 1965-
Veelal gebeurt het, dat de steeds hogere belastingbedragen in meerdere
termijnen worden betaald, hetgeen extra werkzaamheden vraagt.
Voorts is het aantal mandaten in belangrijke mate verhoogd. V/as het
aantal boekingen in de kasboeken van inkomsten en uitgaven in 1948 rond
2700, in 1964 waren deze reeds opgelopen tot ca. 7600, waarbij nog opge
merkt moet worden, dat het getal H III-mandaten, hetwelk in de kasboeken
slechts eenmaal wordt geboekt, sterk is vermeerderd.
Het behoeft geen betoog, dat deze uitbreiding van werkzaamheden
mede gepaard gaat met aanmerkelijke verzwaring van de financiële verant
woordelijkheid.
Volgens de beheersverordeningen voor het grond- en gasbedrijf is het
kasbeheer van deze bedrijven tevens opgedragen aan de gemeen te-ontvanger,
hetgeen wederom uitbreiding van werk en meerdere financiële verantwoorde
lijkheid betekent.
Ter illustratie van de omvang van de werkzaamheden in deze gemeente
kan nog worden opgemerkt, dat de huidige functionaris, die voorheen als
districtsontvanger werkzaam was in de gemeenten Hennaarderadeel en Frane-
keradeel, in deze gemeente reeds bij zijn infunctietreding meer bevel
schriften tot betaling verwerkte, dan in zijn beide vorige gemeenten ge
zamenlijk. Hieruit blijkt ook weer, dat de gemeente Idaarderadeel qua
structuur (industrievestigingen, watersportcentra en woonforenzen) niet
te vergelijken is met zuivere agrarische gemeenten van ongeveer gelijk
inwonertal.
Op grond hiervan zijn naar onze mening voldoende termen aanwezig
om krachtens art. 13» 1® lid van het overgelegde ontwerpbesluit II gede
puteerde staten te verzoeken, het salaris van de in functie zijnde ont
vanger vast te verhogen met 15%«
- De normen -