- 2 - wedde van de commies A ter secretarie dient te worden gesteld. Tot nog toe heeft dit oordeel van de raad blijkbaar bij de gedeputeerde staten geen gewicht in de schaal geworpen. De betreffende ontwerpen zijn althans door dit college steeds ongewijzigd vastgesteld. Zoals u bekend zal zijn, heeft de minister van binnenlandse zaken er indertijd in toegestemd, dat het salaris van de directeur van gemeente werken werd bepaald op 95% van de secretariswedde, zulks op grond van de bijzondere structuur van deze gemeente. Wij vragen ons af, of, nu de mi nister de bijzondere omstandigheden waarin deze gemeente verkeert reeds in 1957 heeft erkend, gedeputeerde staten bij de vaststelling ven de ont- vangerswedde hieraan zonder meer voorbij kunnen gaan. De werkzaamheden van de ontvangers zijn na de oorlog zeer sterk toegenomen, in het bijzonder door de concentratie van alle kasmutaties op het ontvangerskantoor. In 1958 werd op aandrang van het Verificatie bureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een begin gemaakt met de doorvoering van de volledige scheiding van administratief beheer en kasbeheer. Achtereenvolgens werd deze scheiding doorgevoerd voor de dienst van gemeentewerken, de dienst van sociale zaken, de kostwinners vergoeding en de uitvoering van de vermakelijkheidsbelasting. Als gevolg van deze scheiding zijn alle salarisbetalingen aan de gemeente-werklieden, het losse personeel en de werkkrachten van de sociale werkvoorzienings regeling voor handarbeiders thans op het ontvangerskantoor geconcen treerd. Tevens worden alle ontvangsten en uitgaven van de sociale dienst, welke voorheen door de directeur van deze dienst bij voorschot per kwar taal werden afgerekend, thans direct door de ontvanger geïnd of uitbe taald. Een en ander heeft tot gevolg gehad, dat het aantal kasmutaties zeer sterk is verhoogd. Voor de inning van de gemeentelijke belastingen zijn deze mutaties van 2400 in 1947 opgelopen tot rond 5700 in 1965- Veelal gebeurt het, dat de steeds hogere belastingbedragen in meerdere termijnen worden betaald, hetgeen extra werkzaamheden vraagt. Voorts is het aantal mandaten in belangrijke mate verhoogd. V/as het aantal boekingen in de kasboeken van inkomsten en uitgaven in 1948 rond 2700, in 1964 waren deze reeds opgelopen tot ca. 7600, waarbij nog opge merkt moet worden, dat het getal H III-mandaten, hetwelk in de kasboeken slechts eenmaal wordt geboekt, sterk is vermeerderd. Het behoeft geen betoog, dat deze uitbreiding van werkzaamheden mede gepaard gaat met aanmerkelijke verzwaring van de financiële verant woordelijkheid. Volgens de beheersverordeningen voor het grond- en gasbedrijf is het kasbeheer van deze bedrijven tevens opgedragen aan de gemeen te-ontvanger, hetgeen wederom uitbreiding van werk en meerdere financiële verantwoorde lijkheid betekent. Ter illustratie van de omvang van de werkzaamheden in deze gemeente kan nog worden opgemerkt, dat de huidige functionaris, die voorheen als districtsontvanger werkzaam was in de gemeenten Hennaarderadeel en Frane- keradeel, in deze gemeente reeds bij zijn infunctietreding meer bevel schriften tot betaling verwerkte, dan in zijn beide vorige gemeenten ge zamenlijk. Hieruit blijkt ook weer, dat de gemeente Idaarderadeel qua structuur (industrievestigingen, watersportcentra en woonforenzen) niet te vergelijken is met zuivere agrarische gemeenten van ongeveer gelijk inwonertal. Op grond hiervan zijn naar onze mening voldoende termen aanwezig om krachtens art. 13» 1® lid van het overgelegde ontwerpbesluit II gede puteerde staten te verzoeken, het salaris van de in functie zijnde ont vanger vast te verhogen met 15%« - De normen -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1965 | | pagina 27