- 7 -
aangelegenheid heeft hij correspondentie gevoerd met een hekend stedebouwkun-
dig architect, die, om verbetering in deze situatie te krijgen, vele goede
denkbeelden opperde. Vervolgens hebben wij, aldus de voorzitter, samen eens
door het oude Grouw gezworven, teneinde een en ander in ogenschouw te nemen.
Na afloop zei de architect dankbaar te zijn, geen opdracht te krijgen een
saneringsplan voor dit dorpsgedeelte te ontwerpen. Hij vond het onmogelijk
om met instandhouding van de aanwezige huisjes er een leefbaar geheel van te
maken. Men spreekt wel eens over de romantische steegjes in Grouw. Een feit
is, dat veel woningen slecht en te klein zijn. Bovendien zijn ze verstoken
van de vereiste toetreding van licht en lucht. Niemand wil daarin nu nog wonen.
Zelfs als recreatiewoning zijn, enkele uitzonderingen daargelaten, deze huis
jes niet aantrekkelijk. Zij, die dergelijke woningen willen bewonen, zullen
bij ons college een warm onthaal vinden, aldus de voorzitter.
De heer Hondema informeert naar het ter zake in voorbereiding zijnde kom
menplan voor Grouw.
De voorzitter zegt, dat dit een zeer moeizaam stuk werk is. Hij brengt in
dit verband de conserveringsverordening, die de raad als eerste stap op dit
gebied heeft vastgesteld, nog even in herinnering.
Over de opmerking van de heer Hondema met betrekking tot de geringe groei van
het inwonertal is de voorzitter enigszins verbaasd. Vergelijken wij de bevol
kingsgroei van Idaarderadeel over de laatste 15 jaren met die van Friesland,
dan valt deze voor onze gemeente gunstig uit. Voor deze gemeente zien wij een
stijging van 10$, tegenover de provincie van slechts 4,5I>e bouwgrond in
Grouw was aanvankelijk uitverkocht. Inmiddels is de situatie zodanig gewijzigd,
dat wij reeds in 1967 een behoorlijke stijging van het inwonertal mogen ver
wachten.
De ontwikkeling van de J.W.de Visserwei is anders geweest dan ongeveer 17 jaar
geleden voorzien kon worden. In plaats van louter ontsluitingsweg, is deze weg
een belangrijke verbindingsweg met de wouden gebleken. Verder is het landbouw-
verkeer in niet onbelangrijke mate in omvang en gewicht toegenomen. De kosten
tot verbetering en verbreding van deze weg bedragen drie en een half miljoen
gulden. Toch zal deze weg, evenals de Meersweg, eens onder handen moeten worden
genomen. Zonder financiële steun van andere instanties zal het echter niet ge
lukken
De heer Van de Lageweg heeft gewezen op verbetering van de Warstienserweg.
Voor uitvoering van het verbeteringsplan was indertijd f 10.000,- uit de saldi-
reserve beschikbaar gesteld. Volgens de door de C.T.D. opgemaakte begroting
moest dit bedrag tot f 55-000,worden verhoogd. Deze dienst was evenwel niet
bereid de meerdere kosten voor zijn rekening te nemen. De jaarlijkse lasten,
voortvloeiende uit het verbeteren van de Warstienserweg kunnen op f 6.000,
worden gesteld. Wij achten het ten enenmale onverantwoord, bij het in feite
bestaande begrotingstekort van f 143*000,- hiervoor gelden te besteden, omdat
er andere wegen zijn, waaraan een hogere prioriteit moet worden toegekend,
bijvoorbeeld de J.W.de Visserwei.
Mevrouw Spijkstra heeft gepleit voor de weg, lopende van de spoorlijn naar
Roordahuizum. In verband hiermee noemt de voorzitter de Oostergoostraat, die,
als het regent, vergeleken kan worden met een rivier. Dit zijn wegen, die uit
de voor het normale onderhoud beschikbare gelden hersteld moeten worden.
Enkele woninkjes op de hoek bij de kerk te Roordahuizum, zullen dankzij parti
culier initiatief gesaneerd worden, waardoor ter plaatse straks een fraaier
aanzicht zal worden verkregen.
Naar aanleiding van de opmerking over de geringe stijging der inwoners van
de heer Hondema, zegt wethouder De Jong, dat direct na de oorlog veel woningen
zijn gesticht, teneinde te voorzien in de huisvesting van eigen inwoners. In
de na-oorlogse jaren kon nog niet aan forensenvestiging gedacht worden, omdat
toen het tot stand brengen van andere voorzieningen dringender waren. Nu de
tijden zijn veranderd, ligt de zaak geheel anders en is het uitbreidingsplan
- gericht -