Wij waarderen hot zeer, dat Gedeputeerde Staten van Friesland en Bur
gemeester en Wethouders van Leeuwarden zich bereid hebben verklaard een
zo forse verhoging van het aandeel van onderscheidenlijk de Provincie en
de gemeente Leeuwarden voor te stellen en te verdedigen on wij achten het
een erekwestie voor de overige gemeenten om tezamen de bovengenoemde 2(#
op te brengen, Het behoud van het Frysk Orkest voor Friesland is een
zodanige bijdrage stellig dubbel en dwars waard.
Gedeputeerde Staten en het eerdergenoemde college van Burgemeester en
Wethouders bleken verder bereid om aan de Staten respectievelijk
de Baad voor te stellen het financiële tekort, waarmee het Frysk Orkest
worsteltdoordat verschillende gemeenten niet hebben bijgedragen in de-
lasten van het orkest overeenkomstig het destijds opgestelde schema, ten-
laste te nemen van de Provincie en de gemeente Leeuwarden, ieder voor de
helft. Baarbij hebben zij echter wel uitdrukkelijk het vertrouwen uitge
sproken, dat voortaan alle Friese gemeenten bereid zijh4 zich aan het
nieuweverdelingsschema te houden.
Be verdeling van de 20van de "overige gemeenten" over die gemeenten
zou moeten plaats hebben met handhaving van de uitgangspunten, die aan ons-
schema van 28 oktober i960 ten grondslag lagen. In de bijlagen bij deze
brief is een en ander uitgewerkt. In bijlage IV zijn naast elkaar gesteld
de geraamde subsidiebedragen volgens het TT destijds voorgelegde verdelings-
schema en die volgens de regeling, die thans in overweging wordt gegeven.
Zerder blijkt uit de stukken, dat rekening is gehouden met een uitbreiding
van het orkest met vier leden per jaar totdat de maximumbezetting, die
volgens de Rijkssubsidienormen mogelijk is, is bereikt. Het moet namelijk
voor het waarborgen van het peil van het orkest (met name in vergelijking
met de andere orkesten in het land) noodzakelijk worden geacht deze ver
sterking in de komende jaren tot stand te brengen.
Uit het oovenstaande en uit de bijlagen kunt U afleiden, dat bij ver
wezenlijking van de thans gedane suggesties omtrent de verdelingssleutel
de aandelen van de Provincie en van de gemeente Leeuwarden aanzienlijk
zullen toenemen en dat de "overige gemeenten", relatief gezien, belang
rijk minder zwaar zullen worden belast.
Het streven naar herstel van de gezonde financiële basis zal echter
slechts slagen, indien alle bij het voortbestaan van het orkest belang
heboende publiekrechtelijke lichamen zich ook inderdaad gebonden achten
tot een bijdrage als van hen verwacht mag worden. Het is het Frysk Orkest
onmogelijk een goed beleid (o.a. ten aanzien van de personeelsvoorziening)
te voeren op een zo wankele basis als een van jaar tot jaar te bepalen
subsidiëring. Een bepaalde continuïteit met betrekking tot.het in totaal
te verwaenten subsidieDedrag is daarvoor onmisbaar.
Uit deze gedachtengang is voortgevloeid de aandrang om die binding van
de subsidiërende lokale lichamen te zoeken in een gemeenschappelijke re
geling met toepassing van artikel 25 van de V/et gemeenschappelijke rege
lingen. Een dergelijke regeling behoeft slechts zeer eenvoudig van opzet
te zijn. Be instelling van organen (en nog minder de vorming van een
rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam) is nie't nodig. Berhalve zal van
overdracht van bevoegdheden ook geen sprake zijn.
Be totstandkoming van een dergelijke regeling kan snel geschieden;
goedkeuring is niet vereist (zie artikel 27 Wet gemeenschappelijke rege-
Eet ontwerp van een regeling als hier bedoeld leggen wij U hierbij
^70° "°e (*uur van regeling is hierin beperkt tot de periode 1967 t/m
Gaarne doen wij een ernstig beroep op de besturen van alle bij onze
a_deling aangesloten gemeenten om het hunne er toe bij te dragen, dat
«en gemeenschappelijke regeling als hierboven bedoeld spoedig tot stand
komt. Slechts op deze wijze kan een grotere waarborg voor het voortbe
staan van het Frysk Orkest worden geschapen.