25. Voorstel tot het aanvragen van een aan
vullende "bijdrage uit het gemeentefonds
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
Ho. 39
Aan de gemeenteraad
Grouw, U januari 19^7
Zoals u uit de aanbiedingsbriefbehorende bij de concept-gemeente
begroting voor 1967» zal zijn gebleken, is het niet mogelijk, ondanks^ de
voorgestelde verhoging van inkomsten en besnoeiing van uitgaven, dekking
te vinden voor de lasten, voortvloeiende uit de volgende kapitaalsobjecten:
a_. Verbetering van de J.W. de Visserwei.
b. Bouw van een nieuwe brug over de vaart te Wartena.
c. Aanleg van een sportterrein te Wrrga.
Deze voorzieningen zijn echter dermate urgentdat het onverant
woord is, de uitvoering nog langer op te schorten.
Teneinde het dringende karakter van de hierbedoelde objecten aan
te tonen, mogen wij het volgende opmerken.
a. Verbetering van de J.W. de Visserwei (weg Grouw-Wartena met zijtakken
naar Idaard en Warga).
De weg is in de jaren 1950/1951 aangelegd ter ontsluiting van enige
tientallen boerderijen, gelegen in het z.g.n. Laagland tussen Grouw
en Wartena. De totale lengte is ruim 12 km. en de breedte bedraagt
3 meter. De verharding bestaat uit klinkers welke gelegd zijn op een
zandbed van tenminste 0,50mdikte, waaronder 2 tot 3 meter veen.
Hoewel de weg aanvankelijk een agrarische functie had, heeft hij van
lieverlede betekenis verworven voor het verkeer van watersportliefhebbers
uit de richtingen Leeuwarden en Drachten met bestemming: de jachthavens
te Grouw. Door het gereedkomen van het recreatieoord ''Yn 'e Lijte"
met bungalows en camping wordt deze trek steeds groter.
Verder vormt de weg thans een intensief gebruikte verbinding binnen
de gemeente die vooral de laatste tijd mede van belang is voor melk-
transport, nu Grouw ontvangcentrum is geworden voor de zuivelfabrieken
van Wartena, Warga, Wirdum en Roordahuizum.
Wegens de slappe ondergrond en het intensieve verkeer verkeert de weg
momenteel in een zeer slechte toestand. Snelheden van meer dan U0 km.
per uw zijn met het oog op de vele verzakkingen en gaten levensgevaarlijk.
Werd enige jaren geleden nog steeds een vrij hoog bedrag per jaar voor
onderhoud uit getrokken, dit heeft de algehele verslechtering van de
weg niet kunnen tegenhouden. Bovendien waren de bestede onderhoudsbe
dragen in feite weggegooid geld, omdat steeds weer verzakkingen optr.aien.
De laatste jaren kon wegens de minder gunstige financiële positie van
de gemeente weinig of niets aan het onderhoud worden gedaan.
Wil men sluiting van de weg voorkomen, dan zal op korte termijn
een radicale verbetering moeten worden aangebracht.
De Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij heeft inmiddels een
daartoe strekkend plan ontworpen. Met het oog op de slappe ondergrond
zal een verharding iTorden toegepast van slakkenzand, waarop een asfalt-
laag met grind. Deze constructie heeft in de praktijk zijn voordelen
bewezen.
Blijkens de begroting zal uitvoering van het verbeteringsplan een^
uitgaaf vergen van rond f. U. 100.000,In dit bedrag zal vermoedelijk -
definitief is hieromtrent nog niets bekend - een subsidie verwacht mogen
worden van rond 75$ of f. 3.075.000,-—, zodat ten laste van de gemeente
blijft f. I.025.OOO,—.