transport: f. 6.875,f. 39^.299, Bow openbare leeszaal en bibliotheek (waartoe de gemeente verplicht isanders vervalt de rijkssubsidie) 6.700,— onderhoud J.W. de Visserwei 1^.000,— vloerbedekking Hj.G. Skoalle 850,- instelling Gem. Culturele Raad 1.500,— totaal f.29.925,— 29.925,— totaal f. h2h,22hs Hierin is dan nog niet begrepen: a. de investering voor de bouw van een 3e leslokaal voor de St. Martinusschooi te Warga ad f. 30.000,-tot f. kO.OOO, wat voor.1967 een uitgaaf betekend van f. 3.800,— b. bijdrage ineens, te betalen in de kosten van de miltvuur besmetting in de noodslachtplaats te Oldeboorn f. 2.625,, Wanneer al deze zaken geraamd zouden worden in deze begroting, zou dat be tekenen, dat een niet sluitende begroting zou moeten worden vastgesteld, waar op nimmer goedkeuring zou worden verkregen. Het gevolg hiervan zou zijn, dat de uitvoer van dringende zaken in hoge mate vertraagd wordt. Men kan een punt naderen, dat men zegt: nu kan het niet meer, het schrappen van posten is niet meer mogelijk. Daarin is spreker het wel met de heer Vledder eens. Dit punt is dan benaderd, indien de raad de verantwoordelijkheid voor een goed beleid niet meer kan dragen. Gelukkig zijn wij dit punt, dank zij een waak zaam financieel beleid, nog niet genaderd, aldus spreker. Wij staan aan de weg van een haarscherp en constructief financieel beleid. In antwoord op de vraag van de heer Vledder om te onderzoekenof de gemeenten wat meer armslag kunnen krijgen met betrekking tot de rijksuit keringen, zegt spreker, dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten steeds op de bres staat, de belangen van de gemeenten op dit punt bij de rijksoverheid te bepleiten. Overigens ligt dit ook op het terrein van de 1andspolitiek en behoort het meer tot de taak van de politieke partijen en het parlement. In vergelijking met vele plattelandsgemeenten zijn wij een zeer dynamische gemeente met perspectief. In tegenstelling met die gemeenten hebben wij een vestigingsoverschot en een geboorteoverschot. De recreatie, die eigenlijk als een nationale taak moet worden gezien, is een zorgenkind van de gemeente. Belangrijk is, dat de middenstand er voordeel van heeft, maar het kost de gemeente geld. Vandaar, dat B. en W. voorstellen verschillende tarieven en belastingen te verhogen, zoals bruggelden. Vandaar ook dat wij het idee van een toeristenbelasting - een suggestie van de Financiële Commissie - willen onderzoeken, aldus spreker. Gaasterland is hiermee al gestart door een 2e woning te belasten. Het is alleszins billijk, dat mensen met een 2e woning of woonschip in de kosten van de recreatie bijdragen. In antwoord op de vraaghoe het staat met de aanvrage voor een aanvullen de bijdrage uit het gemeentefonds, zegt spreker, dat er van ambtelijke zijde iets aan gedaan schijnt te worden. Hij verwacht er dit jaar evenwel niet veel van. Tot de heer Prange zegt spreker, dat de opsomming van objecten op blad zijde 9 van de aanbiedingsbrief niet als prioriteitenschema bedoeld is. Het lijkt spreker niet verstandig de bouw van een zwembad hoger in prioriteit te stellen: er is nog geen plan en het bestemmingsplan waarin het geprojec teerd is, is nog niet rond. Het verbeteringsplan van de J.W. de Visserwei als minder urgent te zien, heeft spreker verontrust. Deze weg toch heeft een geweldige ontsluiting mogelijk gemaakt. Aanvankelijk was dit slechts een boerenweg voor plm. 16 boeren. Vergelijk daarmee eens de ontwikkeling van de behoefte aan deze weg en de betekenis, die deze weg thans heeft. Wij zijn bezig de nodige gelden voor dit plan los te krijgen. - Wat de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1967 | | pagina 19