transport: f. 6.875,f. 39^.299,
Bow openbare leeszaal en bibliotheek
(waartoe de gemeente verplicht isanders
vervalt de rijkssubsidie) 6.700,—
onderhoud J.W. de Visserwei 1^.000,—
vloerbedekking Hj.G. Skoalle 850,-
instelling Gem. Culturele Raad 1.500,—
totaal f.29.925,— 29.925,—
totaal f. h2h,22hs
Hierin is dan nog niet begrepen:
a. de investering voor de bouw van een 3e leslokaal voor de
St. Martinusschooi te Warga ad f. 30.000,-tot f. kO.OOO,
wat voor.1967 een uitgaaf betekend van f. 3.800,—
b. bijdrage ineens, te betalen in de kosten van de miltvuur
besmetting in de noodslachtplaats te Oldeboorn f. 2.625,,
Wanneer al deze zaken geraamd zouden worden in deze begroting, zou dat be
tekenen, dat een niet sluitende begroting zou moeten worden vastgesteld, waar
op nimmer goedkeuring zou worden verkregen. Het gevolg hiervan zou zijn, dat
de uitvoer van dringende zaken in hoge mate vertraagd wordt. Men kan een
punt naderen, dat men zegt: nu kan het niet meer, het schrappen van posten
is niet meer mogelijk. Daarin is spreker het wel met de heer Vledder eens.
Dit punt is dan benaderd, indien de raad de verantwoordelijkheid voor een goed
beleid niet meer kan dragen. Gelukkig zijn wij dit punt, dank zij een waak
zaam financieel beleid, nog niet genaderd, aldus spreker. Wij staan aan de
weg van een haarscherp en constructief financieel beleid.
In antwoord op de vraag van de heer Vledder om te onderzoekenof de
gemeenten wat meer armslag kunnen krijgen met betrekking tot de rijksuit
keringen, zegt spreker, dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten steeds op
de bres staat, de belangen van de gemeenten op dit punt bij de rijksoverheid
te bepleiten. Overigens ligt dit ook op het terrein van de 1andspolitiek
en behoort het meer tot de taak van de politieke partijen en het parlement.
In vergelijking met vele plattelandsgemeenten zijn wij een zeer dynamische
gemeente met perspectief. In tegenstelling met die gemeenten hebben wij een
vestigingsoverschot en een geboorteoverschot. De recreatie, die eigenlijk
als een nationale taak moet worden gezien, is een zorgenkind van de gemeente.
Belangrijk is, dat de middenstand er voordeel van heeft, maar het kost de
gemeente geld. Vandaar, dat B. en W. voorstellen verschillende tarieven en
belastingen te verhogen, zoals bruggelden. Vandaar ook dat wij het idee van
een toeristenbelasting - een suggestie van de Financiële Commissie - willen
onderzoeken, aldus spreker. Gaasterland is hiermee al gestart door een 2e
woning te belasten. Het is alleszins billijk, dat mensen met een 2e woning
of woonschip in de kosten van de recreatie bijdragen.
In antwoord op de vraaghoe het staat met de aanvrage voor een aanvullen
de bijdrage uit het gemeentefonds, zegt spreker, dat er van ambtelijke zijde
iets aan gedaan schijnt te worden. Hij verwacht er dit jaar evenwel niet
veel van.
Tot de heer Prange zegt spreker, dat de opsomming van objecten op blad
zijde 9 van de aanbiedingsbrief niet als prioriteitenschema bedoeld is. Het
lijkt spreker niet verstandig de bouw van een zwembad hoger in prioriteit
te stellen: er is nog geen plan en het bestemmingsplan waarin het geprojec
teerd is, is nog niet rond. Het verbeteringsplan van de J.W. de Visserwei
als minder urgent te zien, heeft spreker verontrust. Deze weg toch heeft
een geweldige ontsluiting mogelijk gemaakt. Aanvankelijk was dit slechts
een boerenweg voor plm. 16 boeren. Vergelijk daarmee eens de ontwikkeling
van de behoefte aan deze weg en de betekenis, die deze weg thans heeft.
Wij zijn bezig de nodige gelden voor dit plan los te krijgen.
- Wat de