- 25 - De heer de Boer geeft toe dat de school een aflopend geval isHij voelt er niet voor de school een trap mee te gevenMet een schoolfonds komt men er niet. De gemeente heeft haar prestige op te houden. Het gaat hier niet om een bedrag van f. 1500, Hij stelt daarom voor het huidige subsidie ad f. 5bö te halveren De heer Prange vindt de argumenten van de heer De Boer niet steekhoudend. De voorzitter ziet in deze zaak geen prestigekwestie voor de gemeente. Het is een normaal geval van subsidiëring door overheidsorganen, een zakelijke aangelegenheid. Hierna wordt het voorstel van B. en W. aangenomen met 7 stemmen voor en 6 tegen. Tegen stemmen Mevrouw Spijkstra en de heren Vledder, Bakker, van der Hem, de Boer en Van Essen. 2bVoorstel tot schrapping van het subsidie ten behoeve van de schoolbus voor Friens. De heer Vledder meentdat men deze zaak van de menselijke kant moet bena deren en niet uitsluitend van de zakelijke zijde moet bezien. Op twee motieven, welke voor handhaving van de schoolbus pleiten, legt spreker de nadruk: 1e. De verkeersonveiligheid is beslist groter dan in 1950. Opheffing van de schoolbus betekent een te grote zorg voor de ouders* 2e. Er is een dorpsgemeen schap, die bereid is een groot bedrag bijeen te brengen. Ter wille van deze gemeenschapszin en ter stimulering van deze solidariteit dient de gemeente van haar kant service te verlenen, zegt spreker. Hij is het eens met de argumente ring van de commissie voor het behoud van het subsidie. De wijze, waarop de commissie het adres heeft opgesteld, vindt hij echter weinig fraai. Dat is voor rekening van de commissie. Mevrouw Spijkstra waarschuwt er voor om deze hechte gemeenschap, die hier gegroeid is, niet af te breken, maar eerder te stimuleren. De dorpen Idaard, Friens en Roordahuizum vormen zowel kerkelijk als in schoolverband êën gemeen schap. De Trije Doarpenskoalle heeft daaraan haar naam te danken. Het gaat hier om de leefbaarheid in de kleine dorpen. De heer Prange zegt tweemaal in Friens te zijn geweest. De afstand tot Roordahuizum bedraagt 3620 meter. De in de wet genoemde afstand voor vervoers- vergoeding van leerlingen is gesteld op km. Hoe wordt deze afstand gemeten van dorp tot dorp, vraagt spreker. Er zijn boerderijen, die wellicht meer dan km. van de school ven-rij de rd zijn. Hij wijst voorts op het gevaar voor de kinderen, die tweemaal de verkeersweg moeten oversteken. Hij deelt de mening van de heer Vledder, dat de gemeente de belanghebbende ouders, die er zoveel voor over hebben, dient te steunen bij de exploitatie van deze schoolbus. De heer Menger betoogtdat door opheffing van de schoolbus een te gevaar lijke situatie voor de schooljeugd van Friens zal ontstaan. De kleuters zullen de kleuterschool niet kunnen bezoeken. Voor een goed begrip moeten B. en W. zich even verplaatsen in de situatie van de bewoners van Friens. Opheffing van de schoolbus betekentdat de bewoners van Friens zich zullen oriënteren op Rauwerd of Irnsum. De belangen van de middenstand zijn hiermee gemoeid. De boeren kunnen nu al moeilijk personeel krijgen. Op grond van een en ander is spreker tegen het voorstel. De heer Van de Lageweg zou het een averechts standpunt vinden, indien men voor subsidiè'ring van het Frysk Orkest en tegen dit subsidie zou stemmen. Deze zaak ligt hem veel hoger en daarom is hij tegen het voorstel van B. en W. De voorzitter zegt, dat het B. en W. tot voldoening stemt, dat de raad zich distancieert van bepaalde passages in de brief van de commissie. Bij de voorbe sprekingen is het college gebleken, dat de commissie deze zaak te formalistisch benadert. Niet terzake doende argumenten worden gegeven, voornamelijk door woordvoerders, die buiten Friens woonen. Het is beslist niet zo, dat B. en W. geen begrip hebben voor de positie van het schoolbezoek in Friens. Hij releveert, dat de schoolbus destijds is ingesteld na opheffing van de school te Friens. Het rijk verleende toen een subsidie in de kosten van de schoolbus, welk- subsi die een aflopend karakter had. Als gevolg van de oorlogsomstandigheden heeft de bus gedurende een periode van 10 jaar niet gereden. - Toen -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1967 | | pagina 53