- 26 Toen de commissie daarna weer tot instelling van de bus wilde overgaan, en het rijk niet bereid was de subsidie te handhaven, heeft de gemeente een bij drage verleend van f1600,- per jaar, In eerste instantie hebben Gedeputeerde Staten gewaarschuwd tegen het verlenen van dit subsidie, omdat deze uitgaaf niet past in het kader van de onderwijsvergoedingen. Ook op het ministerie zal men bezwaar hebbeh op handhaving van dit subsidieomdat het niet past in het raam van de gemeentelijke financiën. Bij een verzoek om een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds staat het wel vast, dr.t men van hogerhand deze subsidiepost zal schrappen. Met betrekking tot de verkeersonveiligheid zegt spreker, dat het verkeer op de oude rijksweg veel minder druk is, sedert de totstandkoming van de nieuwe rijksweg. Het gaat hier om een afstand van 600 meter, waar geen fietspad aanwezig is. Een goede N.T.M. busverbinding maakt het mogelijk dit bezwaar op te heffen, wat bovendien nog goedkoper is. In dit verband wijst spreker op de verkeersonveiligheid voor de kinderen uit Wartenadie de school in Warga bezoeken en de schoolkinderen van de Bird, die gebruik moeten maken van de !s zomers zeer drukke jachthavenweg. De ver keersonveiligheid voor deze kinderen is nimmer in het geding geweest. Uit de besprekingen moeten B. en W. concluderen, dat de gemeenschap van Roordahuizum belang heeft bij deze schoolbus en dat men de band tussen Roor- dahuizum en Friesland door opheffing van deze bus niet graag verbreekt. Dit argument mag evenwel geen doorslag geven. Het gaat om het belang van het kind, zegt spreker. Als wij iets voor Friens willen doen, dan kunnen wij beter geen bus laten rijden, wat ons per jaar f. 1600,kost. Friens zou beter ge diend zijn met een andere toegangsweg, ook al zou dit tot gevolg hebben, dat het dorp zich op Irnsum zou gaan oriënteren. Wat de afstand van k km. betreft, zegt spreker tot de heer Prangedat deze gemeten wordt vanaf de voordeur van de woning tot de voordeur van de school. De heer Van Essen repliceert, dat het argument van de voorzitter inzake de N.T.M. busdienst niet opgaat. De kinderen moeten bij het gebruik maken daarvan toch nog tweemaal de verkeersweg oversteken. Bovendien is de dienstregeling voor de kinderen van Tsienzerburen beslist ongeschikt. In 1950 is de schoolbus weer ingelegd op initiatief van de ouders om reden van toenemende verkeerson veiligheid. De kinderen uit Idaard worden toch ook gehaald en gebracht, zegt spreker. In het belang van de schoolkinderen meent hij zich tegen het voorstel van B. en W. te moeten verzetten. De heer Prange vindt het bewonderingswaardigzoals de voorzitter het voor stel van B. en U. meent te moeten verdedigen, terwijl hij kan weten, dat het vechten tegen de bierkaai is De heer Vledder vraagt B. en W. de kwestie van de km. grens eens te willen onderzoeken. De heer Hettinga acht het zeer moeilijk zijn standpunt te bepalen. In aanmer king nemende, dat de ouders hier een belangrijk offer brengen, is hij tegen het voorstel van B. en W. De voorzitter zegt, dat het argument van de heer Van Essen, dat de kinderen tweemaal de weg moeten oversteken weinig steekhoudend is als men bedenkt dat de kinderen in de steden als Leeuwarden en Sneek toch ook de gevaarlijkste kruispunten moeten passeren. Eventuele mogelijkheden terzake van artikel 13 der Lageronderwijswet (k km. grens) zullen nader worden bekeken. Hierna wordt het voorstel van B. en W. verworpen met U stemmen voor en 9 tegen. Voor stemmen: de heren Bouma, Wartena, Moedt en de Boer. 25. Voorstel tot het aanvragen van een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds. De heer Prange gaat akkoord met de aan te melden kapitaalsobjectengenoemd onder b en cWat de opneming van het onder c genoemde object (verbetering J.W. de Visserwei) betreft is hij het niet eens met B. en W. Het college stelt, dat deze weg voor de watersporters van zo'n grote betekenis is. Spreker betwij felt dit en gelooft, dat de meeste toeristen langs de rijksweg naar Grouw komen. De J.W. de Visserwei heeft in hoofdzaak betekenis voor de in het Laagland ge vestigde boerderijen. - Elke -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1967 | | pagina 55