4 Dit voorstel wordt ondersteund door de heer Vledder. De heer De Boer ziet de heer Menger als een tonnenspecialist': met wie hij het in beginsel wel eens isHet aanslaan van de eigenaar in plaats van de huurder is een gedachte, welke ook bij spreker zeer sterk leeft. Het gestelde op bladzijde 2 (onder aan) werpt nog wel enkele vragen op. Aangezien het mogelijk is, de eigenaar op grond van de bouwverordening aan te schrijven voor de aanleg van een closetinstallatie, zal spreker gaarne weten, of het in de bedoeling van burgemeester en wethouders ligt deze aanschrijving zo spoedig mogelijk te doen uitgaan en binnen welke termijn de eigenaars aan die aanschrijving moeten voldoen. Wat het tweede punt van het voorstel Menger betreft, zegt de heer De Boer, dat hij niet zover wil gaan als de heer Menger. Spreker denktaan een heffing van 50,-per ton voor niet-aansluitbare percelen. Hoger wil spreker voor deze categorie niet gaan, omdat de overheid door het ontbreken van riolering ook in gebreke is. Voor de overigen (categorie aansluitbare percelen) wil hij de heffing stellen op 90, - per ton. De voorzitter zegt in zijn antwoord, dat burgemeester en wethouders zich met be trekking tot de thans nog bestaande privaattonnen als uitgangspunt hebben gesteld, dat voor deze dienstverlenende functie de kostprijs moet worden opgebracht. Als de kostprijs van deze dienst niet wordt opgebracht, moet er geld bij, dat ergens vandaan moet komen en wel uit andere posten. Dit kan dus gaan ten koste van subsidies voor belangrijke doeleinden, het onderwijs, de sport en andere, Het door burgemeester en wethouders voorgestelde tarief is bovendien een element om druk uit te oefenen op de afschaffing van de privaattonnen. De opmerking, dat de overheid door het ontbreken van riolering in gebreke is, zoals de heer De Boer stelt, is niet geheel juist. Heeft de overheid bijvoorbeeld ook de zorg voor riolering voor afgelegen panden? 30% van de opbrengst van de tonnenbelasting wordt in het z.g.n. "opruimingsfonds" gestort, komt derhalve ten goede aan de houders van tonnen, die deze vervangen door w.c.'s. Door de bijschrijving, elk jaar, kunnen de premies groter worden. Over twee jaar zal vermoedelijk het thans nog aanwezige aantal tonnen, dat vervangbaar is, op geruimd zijn. De situatie moet dan opnieuw worden bekeken, vooral met betrekking tot de vraag, of het financieel dan nog verantwoord is een reinigingsauto met drie man personeel voor een gering aantal tonnen te laten rijden. Wellicht zal deze dienst dan eenvoudiger moeten worden uitgevoerd, misschien wel met een agria. Wanneer burge meester en wethouders de huiseigenaren ingevolge de Bouwverordening zullen aanschrij ven, is thans nog niet te zeggen. Zo nodig zullen zij dit middel wel toepassen. Daarbij zou een termijn van een jaar kunnen worden gesteld, binnen welke de huis eigenaar tot de aanschaffing van een watercloset moet zijn overgegaan. Wij behoeven ons er echter niet zo druk om te maken, omdat wij het ook zo kunnen stellen, dat na 1 januari 1970 geen privaattonnen meer door de reinigingsdienst worden verwisseld. De voorzitter betoogt voortsdat het belasten van de huurder om administratieve redenen belangrijke voordelen biedt boven een aanslagregeling via de huiseigenaar, zoals de heer Menger voorstelt. Hij licht deze voordelen nader toe en ontraadt aan neming van het voorstel-Menger De heer De Boer zegt, dat hij na deze toelichting geen bezwaar meer heeft tegen handhaving van de "huidige wijze van heffing, omdat de eigenaar ook langs andere wegen genoodzaakt kan worden watercloset aan te leggen. Voorts heeft hij er begrip voor, dat de huidige aanslagregeling administratief gezien voordelen biedt en kostenbespa rend isWat Roordahuizum betreft kan hij zich niet verenigen met verhoging van het tarief voor die percelen, welke nog niet aansluitbaar zijn. De voorzitter repliceert, dat het niet billijk zou zijn, wanneer voor Roordahuizum een uitzondering zou worden gemaakt, indien voor de overige dorpen een op de kostprijs gebaseerd tarief zou worden toegepast. Bovendien ligt er een rioleringsplan voor Roordahuizum kant en klaar. Voorts kunnen door de toeneming van het reservefonds voor de^opruiming van de privaattonnen in dat dorp naar alle waarschijnlijkheid hoge re premies worden gegeven De heer Menger zegt, dat burgemeester en wethouders druk willen uitoefenen op de huiseigenaren, wier percelen aansluitbaar zijn. Spreker wil door zijn voorstel die druk nog vergroten door het tarief te stellen op 125,— om op die wijze degenen, die hun percelen niet kunnen aansluiten, lager te kunnen aanslaan. Hij acht het niet billijk allen gelijk te laten betalen. De voorzitter antwoordt, dat men moet uitgaan van de stelling, dat voor het ver wisselen van^de privaatton de kostprijs moet worden betaald. Als men daarvan uitgaat, dan is het niet onbillijk dat alle belanghebbenden de kostprijs betalen. De werke lijke kostprijs is op dit moment plm. 90, maar zover willen burgemeester en wet houders thans nog niet faan. - Als wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1967 | | pagina 11