4
Dit voorstel wordt ondersteund door de heer Vledder.
De heer De Boer ziet de heer Menger als een tonnenspecialist': met wie hij het in
beginsel wel eens isHet aanslaan van de eigenaar in plaats van de huurder is een
gedachte, welke ook bij spreker zeer sterk leeft. Het gestelde op bladzijde 2 (onder
aan) werpt nog wel enkele vragen op. Aangezien het mogelijk is, de eigenaar op grond
van de bouwverordening aan te schrijven voor de aanleg van een closetinstallatie,
zal spreker gaarne weten, of het in de bedoeling van burgemeester en wethouders ligt
deze aanschrijving zo spoedig mogelijk te doen uitgaan en binnen welke termijn de
eigenaars aan die aanschrijving moeten voldoen. Wat het tweede punt van het voorstel
Menger betreft, zegt de heer De Boer, dat hij niet zover wil gaan als de heer Menger.
Spreker denktaan een heffing van 50,-per ton voor niet-aansluitbare percelen.
Hoger wil spreker voor deze categorie niet gaan, omdat de overheid door het ontbreken
van riolering ook in gebreke is. Voor de overigen (categorie aansluitbare percelen)
wil hij de heffing stellen op 90, - per ton.
De voorzitter zegt in zijn antwoord, dat burgemeester en wethouders zich met be
trekking tot de thans nog bestaande privaattonnen als uitgangspunt hebben gesteld,
dat voor deze dienstverlenende functie de kostprijs moet worden opgebracht. Als de
kostprijs van deze dienst niet wordt opgebracht, moet er geld bij, dat ergens vandaan
moet komen en wel uit andere posten. Dit kan dus gaan ten koste van subsidies voor
belangrijke doeleinden, het onderwijs, de sport en andere, Het door burgemeester en
wethouders voorgestelde tarief is bovendien een element om druk uit te oefenen op de
afschaffing van de privaattonnen. De opmerking, dat de overheid door het ontbreken
van riolering in gebreke is, zoals de heer De Boer stelt, is niet geheel juist.
Heeft de overheid bijvoorbeeld ook de zorg voor riolering voor afgelegen panden?
30% van de opbrengst van de tonnenbelasting wordt in het z.g.n. "opruimingsfonds"
gestort, komt derhalve ten goede aan de houders van tonnen, die deze vervangen door
w.c.'s. Door de bijschrijving, elk jaar, kunnen de premies groter worden. Over twee
jaar zal vermoedelijk het thans nog aanwezige aantal tonnen, dat vervangbaar is, op
geruimd zijn. De situatie moet dan opnieuw worden bekeken, vooral met betrekking tot
de vraag, of het financieel dan nog verantwoord is een reinigingsauto met drie man
personeel voor een gering aantal tonnen te laten rijden. Wellicht zal deze dienst
dan eenvoudiger moeten worden uitgevoerd, misschien wel met een agria. Wanneer burge
meester en wethouders de huiseigenaren ingevolge de Bouwverordening zullen aanschrij
ven, is thans nog niet te zeggen. Zo nodig zullen zij dit middel wel toepassen.
Daarbij zou een termijn van een jaar kunnen worden gesteld, binnen welke de huis
eigenaar tot de aanschaffing van een watercloset moet zijn overgegaan. Wij behoeven
ons er echter niet zo druk om te maken, omdat wij het ook zo kunnen stellen, dat na
1 januari 1970 geen privaattonnen meer door de reinigingsdienst worden verwisseld.
De voorzitter betoogt voortsdat het belasten van de huurder om administratieve
redenen belangrijke voordelen biedt boven een aanslagregeling via de huiseigenaar,
zoals de heer Menger voorstelt. Hij licht deze voordelen nader toe en ontraadt aan
neming van het voorstel-Menger
De heer De Boer zegt, dat hij na deze toelichting geen bezwaar meer heeft tegen
handhaving van de "huidige wijze van heffing, omdat de eigenaar ook langs andere wegen
genoodzaakt kan worden watercloset aan te leggen. Voorts heeft hij er begrip voor,
dat de huidige aanslagregeling administratief gezien voordelen biedt en kostenbespa
rend isWat Roordahuizum betreft kan hij zich niet verenigen met verhoging van het
tarief voor die percelen, welke nog niet aansluitbaar zijn.
De voorzitter repliceert, dat het niet billijk zou zijn, wanneer voor Roordahuizum
een uitzondering zou worden gemaakt, indien voor de overige dorpen een op de kostprijs
gebaseerd tarief zou worden toegepast. Bovendien ligt er een rioleringsplan voor
Roordahuizum kant en klaar. Voorts kunnen door de toeneming van het reservefonds
voor de^opruiming van de privaattonnen in dat dorp naar alle waarschijnlijkheid hoge
re premies worden gegeven
De heer Menger zegt, dat burgemeester en wethouders druk willen uitoefenen op de
huiseigenaren, wier percelen aansluitbaar zijn. Spreker wil door zijn voorstel die
druk nog vergroten door het tarief te stellen op 125,— om op die wijze degenen,
die hun percelen niet kunnen aansluiten, lager te kunnen aanslaan. Hij acht het niet
billijk allen gelijk te laten betalen.
De voorzitter antwoordt, dat men moet uitgaan van de stelling, dat voor het ver
wisselen van^de privaatton de kostprijs moet worden betaald. Als men daarvan uitgaat,
dan is het niet onbillijk dat alle belanghebbenden de kostprijs betalen. De werke
lijke kostprijs is op dit moment plm. 90, maar zover willen burgemeester en wet
houders thans nog niet faan.
- Als wij