Dan geeft de P.v.d.A. te weten.
Dat dat beslist niet gaat.
Zij durven geen verantwoordelijkheid.
Te dragen voor deze man.
Omdat zij als grootste partij.
Hem nu nog weren kan.
Gemeentebelangen durfde't aan.
Om met hem in zee te gaan.
Want eenzijdig hetzij Oranje of Rood.
Dat maakt de democratie dood.
voorzitter: ik ben blij dat de raad begrip toont voor de moeilijke situatie
waarin de gemeente verkeert. Van ganser harte sluit ik mij aan bij de woorden, die
de heer De Boer over de wethouders heeft gezegd. Het overlijden van wethouder
Bouma was voor het college een hele slag, terwijl ook het heengaan van wethouder
Wartena, zij het dan minder tragisch, geheel onverwacht kwam. Het verheugt mij, dat
zowel de heer Moedt als de heer De Boer zich waarderend over de ambtelijke staf
hebben uitgelaten. Het mag hier wel eens worden gezegd dat deze gemeente een
personeelsbezetting kent zonder zwakke plekken, die goed werkt en deskundig is
Het personeel doet zijn uiterste best in het gemeentehuis zoveel mogelijk sfeer
te scheppen, opdat de bezoekers niet de indruk krijgen, dat zij voor een ambtelijk
loketje staan.
De heer Moedt heeft gesproken over samenvoeging van gemeenten. Daar zit onge
twijfeld iets in en principieel ben ik hiervan direct geen tegenstander. Fusie kent
echter ook vele nadelen. Veel persoonlijk contact tussen ambtenaar en gemeentenaar
gaat verloren en hoewel dit geen argument tegen samensmelting isis het toch een
belangrijk facet. Vaak is echter gebleken, dat de grotere gemeenten over een staf
van personeel beschikken die verhoudingsgewijs aanmerkelijk groter is dan in
kleinere gemeenten. Een fusie behoeft dus niet direct tot besparing van kosten
te leiden. De gemeente Idaarderadeel is, hoewel betrekkelijk klein, een gave ge
meente, relatief dicht bevolkt en behoorlijk zwaar geindustrialiseerd. Deze gemeen
te zit niet direct te springen om een fusie, beschikt over een goed ambtelijk
apparaat en kan best zijn eigen boontjes doppen.
Wanneer men over samenvoeging van gemeenten praat betekent dit, dat men de be
stuurskracht wil versterken. Maar dit geldt direct niet voor ons. Het aanstellen
van full-time wethouders is belangrijk. Het probleem waarmee de kleinere gemeenten
vooral zitten is, dat de vaak deskundige mensen zich de weelde niet kunnen permit
teren om zich een dag per week aan hun eigen werkzaamheden te onttrekken.
De heer Moedt heeft gesteld, dat burgemeester en wethouders voor de begroting
1968 het systeem hebben gekozen van een niet-sluitende begroting. Dit is juist.
De laatste jaren hebben burgemeester en wethouders, in overeenstemming met de
opvattingen van de raad, het systeem gevolgd van de sluitende begroting.
Dit wil zeggen, dat bij het aanbieden van de primitieve begroting, de gemeente
lijke uitgaven in overeenstemming waren met de inkomsten. Desniettegenstaande
bleken er dan aan het einde van het begrotingsjaar toch nog tekorten te zijn ont
staan. Maar dat was een gevolg van niet te voorziene en niet in de hand te houden
stijgende uitgaven in de sector van de sociale zorg. Die tekorten konden dan weer
worden gedekt uit de niet onaanzienlijke reserves van de gemeente.
Ik noem u een paar voorbeelden ter herinnering aan de bedragen, die u de afge
lopen jaren uit de algemene reserve hebt genomen, om de gaten te dichten, die in de
gemeentelijke rekening waren gevallen:
Dat was 11.000,in 1962
38.000,— in 1965
60.000,-- in 1966
29.000,in 1967 (raming)
138.000, - in vier jaren.
Tegen dergelijke aanslagen, zijn gemeentelijke reserves niet lang bestand.
Dat wij niettemin op dit moment - en dan moet u "dit moment" letterlijk opvatten,
want u moet de begroting nog vaststellen en u kunt dus nog heel wat overhoop
halen'. -, dat wij op dit moment nog een algemene reserve hebben van rond
21+6.000,is te danken aan het feit, dat wij in 1963 en 196U nog ruim
90.000,van het rijk ontvingen aan achterstallige uitkeringen over afgelopen
dienstjaren. - 6