10. Voorstel tot reorganisatie van de financiële administratie. GEMEENTE IDAARDERADEEl GROUW No. 2063. Aan de gemeenteraad. Grouw, 3 september 1968, Het is een bekend feit, dat de financiële administratie van de gemeen ten als gevolg van starre wettelijke voorschriften totnogtoe weinig doelmatig is geweest. In het bestaande systeem moet de afdeling financiën ter secretarie voor elke afzonderlijke betaling een mandaat en voor elke ontvangst een in ningsopdracht vervaardigen. De gegevens van de mandaten en de inningsopdrach ten moeten door genoemde afdeling worden overgenomen in het secretarieregis- ter van ontvangsten of van uitgaven. De mandaten en inningsopdrachten worden daarna verzonden aan de ont vanger. Voor elk mandaat moet de ontvanger een opdracht tot betaling aan het girokantoor of aan de Bank voor Nederlandse Gemeenten c.q. een andere bank vervaardigen en voor elke inningsopdracht moet hij maatregelen ter invorde ring treffen. Komt de kennisgeving van gedane betaling of van ontvangst binnen, dan moet de ontvanger deze boeken in zijn uitgebreide dagboeken. De gegevens van de dagboeken moeten door de ontvanger worden overge bracht naar het grootboek van inkomsten of het grootboek van uitgaven, waar aan hij de cijfers moet ontlenen voor het opmaken van de gemeenterekening. Naast de grootboeken moet hij de staten J. en K. vervaardigen. Dit zijn ver- zamelstaten, welke bij de rekening moeten worden overgelegd en die de onder delen aangeven, waaruit elke rekeningspost is samengesteld. Bij verschillende gemeenten valt de laatste tijd, mede dank zij een wijziging van de Gemeentewet (Stbl. 19663 nr. 9*0 een streven waar te nemen naar vereenvoudiging van de te omslachtige administratie. Hierbij is een systeem tot ontwikkeling gekomen, dat men aanduidt als ontvanger nieuwe stijl. Op dit systeem zijn verschillende varianten denkbaar, maar in het algemeen kan men zeggen, dat de voornaamste kenmerken de volgende zijn: a. de bestaande doublure secretarieregister en ontvangersgrootboek komt te vervallen,- het secretarieregister wordt tevens het officiële grootboek, aan de hand waarvan de ontvanger de rekening opmaakt b. de betalingsopdrachten worden door de afdeling financiën grotendeels ge reed gemaakt tijdens de mandatering; c. mogelijkheid tot grotere interne controle; d. in de administratie van de ontvanger wordt de commerciële vorm geïntrodu ceerd. Bij invoering van dit systeem zal de ontvanger in plaats van de hui dige uitgebreide dagboeken, gebruik kunnen maken van een beknopt grootboek, waarin de boekingen niet individueel, doch zoveel mogelijk collectief worden opgenomen. Dientengevolge wordt het aantal boekingen drastisch beperkt. Het beknopte grootboek zal o.m. de volgende rekeningen moeten bevatten: 1Kas 2. Giro. 3. Bank voor Nederlandse Gemeenten. Andere banken. 5. Debiteuren (oude dienst en nieuwe dienst). 6. Crediteuren (idem). 7. Inkomsten (idem). 8. Uitgaven (idem), 9. Rekening-courant met grondbedrijf, gasbedrijf enz.. 10. Voorschotten en bedragen buiten rekening. 11. Overboekingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1968 | | pagina 43