15» Voorstel tot het verstrekken van een voorschot, als
bedoeld in artikel 75, lid, der Kleuteronderwijs
wet aan het bestuur van de Stichting Kleuterschool
Wartena te Wartena.
GEMEENTE ÏDAARDERADEEL
GROUW
No» 1*71. Aan de gemeenteraad.
Grouw, b maart 19^9»
Het bestuur van de Stichting Kleuterschool Wartena te Wartena heeft
een aanvrage ingediend om krachtens artikel 75, l*e lid, der Kleuteronderwijs
wet over 1969 een voorschot te mogen ontvangen op de gemeentelijke vergoeding
wegens
ao het onderhoud, de verlichting, verwarming en het schoonhouden van het
schoolgebouw;
b. 1» het onderhoud van de schoolmeubelen, het ontwikkelingsmateriaal, de
hulpmiddelen en schoolbehoeften;
2. aanschaffen van ontwikkelingsmateriaal, hulpmiddelen en schoolbehoeften
(vervanging wegens gebruik en aanvulling wegens vermindering door ge
bruik)
3o andere uitgaven ter verzekering van de goede gang van het onderwijs;
Co de verschuldigde huur voor het schoolgebouw.
De vergoeding, bedoeld onder a, wordt ingevolge de wettelijke voorschrif
ten berekend over het aantal gebruikte lokalen, dat in verband met het aantal
verplichte leidsters noodzakelijk is te achten en bedraagt per lokaal een be
drag, dat jaarlijks door de Minister van Onderwijs en Wetenschappen wordt be
paald
De sub b. bedoelde vergoeding wordt berekend over het gemiddeld aantal
kleuters en bedraagt per kleuter een bedrag, dat jaarlijks eveneens door de
Minister wordt bepaald.
Hoewel bedoelde bedragen tot op heden nog niet door genoemde bewindsman
zijn vastgesteld, kan blijkens verkregen inlichtingen terzake vrij zeker wor
den gerekend op respectievelijk 1.290,— (a) en 23,75 (b).
Ingevolge de wettelijke voorschriften dient het voorschot voor de onder
havige school te worden bepaald op:
a. 2 lokalen a 1.290,— 2.580,—
b. 36,1 kleuters a 23,75 857,38
c. huur som over 1969 2.352,2*1
Totaal5»789,62»
Wij stellen u voor, daartoe te besluiten door vaststelling van het over
gelegde concept-besluit.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel
K.J.Vrijling, burgemeester.
D. Smits secretaris.