Voorstel tot wijziging van de betalingstermijnen
van de weg- en rioolbelasting.
GEMEENTE IDAARDERADEEl
GROÜW
Aan de gemeenteraad.
No. 11+37
Grouw,15 juli 1069.
De betalingstermijnen, waarbinnen de weg- en rioolbelasting moeten
worden voldaan, zijn volgens de huidige verordeningen als volgt bepaald:
a. Wegbelasting, artikel 1U:
1. De belasting is invorderbaar in een termijn, welke vervalt aan het
einde van de derde maand, volgende op die, waarin het aanslagbiljet
is uitgereikt.
b. Rioolbelasting, artikel 13:
1. De belasting is invorderbaar in een termijn, vervallende vier maan
den na de dagtekening van het aanslagbiljet.
Hieruit blijkt, dat de vervaldagen volgens de verordeningen niet gelijk
zijn. In verband met de mechanisering van de belastingadministratie met
ingang van het belastingjaar 19^7 worden echter de beide belastingen op
een belastingbiljet ingevorderd. Om practische redenen was het hierdoor
noodzakelijk één vervaldag aan te houden. Deze was gesteld op de laatste
dag van de vierde maand, na de dagtekening van het aanslagbiljet.
Om hierin een uniforme regeling te verkrijgen, verdient het naar
onze mening aanbeveling de vervaldag(en) van de beide belastingen gelijk
te stellen.
Mede in verband met de verhoging van de rioolbelasting per 1 januari
1970 tot 60,- per jaar komt het ons ten aanzien van de belastingplichti
gen billijk voor, de betaling van de belastingen te spreiden over twee
gelijke termijnen.
Wij stellen u daarom voor, de vervaldagen in de beide belasting
verordeningen te bepalen als volgt:
a. 1e termijn, einde 3e maand na de dagtekening van het aanslagbiljet;
b. 2e en laatste termijn, 3 maanden later.
De daartoe te nemen raadsbesluiten tot wijziging van de verorde
ning liggen in concept bij de raadsstukken ter inzage.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel
K.J.Vrijling, burgemeester.
D.Smits secretaris.