Voorstel tot wijziging van de betalingstermijnen van de weg- en rioolbelasting. GEMEENTE IDAARDERADEEl GROÜW Aan de gemeenteraad. No. 11+37 Grouw,15 juli 1069. De betalingstermijnen, waarbinnen de weg- en rioolbelasting moeten worden voldaan, zijn volgens de huidige verordeningen als volgt bepaald: a. Wegbelasting, artikel 1U: 1. De belasting is invorderbaar in een termijn, welke vervalt aan het einde van de derde maand, volgende op die, waarin het aanslagbiljet is uitgereikt. b. Rioolbelasting, artikel 13: 1. De belasting is invorderbaar in een termijn, vervallende vier maan den na de dagtekening van het aanslagbiljet. Hieruit blijkt, dat de vervaldagen volgens de verordeningen niet gelijk zijn. In verband met de mechanisering van de belastingadministratie met ingang van het belastingjaar 19^7 worden echter de beide belastingen op een belastingbiljet ingevorderd. Om practische redenen was het hierdoor noodzakelijk één vervaldag aan te houden. Deze was gesteld op de laatste dag van de vierde maand, na de dagtekening van het aanslagbiljet. Om hierin een uniforme regeling te verkrijgen, verdient het naar onze mening aanbeveling de vervaldag(en) van de beide belastingen gelijk te stellen. Mede in verband met de verhoging van de rioolbelasting per 1 januari 1970 tot 60,- per jaar komt het ons ten aanzien van de belastingplichti gen billijk voor, de betaling van de belastingen te spreiden over twee gelijke termijnen. Wij stellen u daarom voor, de vervaldagen in de beide belasting verordeningen te bepalen als volgt: a. 1e termijn, einde 3e maand na de dagtekening van het aanslagbiljet; b. 2e en laatste termijn, 3 maanden later. De daartoe te nemen raadsbesluiten tot wijziging van de verorde ning liggen in concept bij de raadsstukken ter inzage. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel K.J.Vrijling, burgemeester. D.Smits secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 13