m 12. Voorstel tot wijziging "an verkeersmaatregelen binnen de bebouwde kom van Grouw. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No.1^82. Aan de gemeenteraad. Grouw9 15 juli 1969. In een tot ons gericht schrijven verzoekt het bestuur van de Grouwster Winkeliers— Handelaren en Industriëlen—vereniging G.W.H.I. ons, te bevorderen, dat het eenrichtingsverkeer voor auto's, dat thans voor de Hoofdstraat in de richting noord naar zuid geldt, te wijzig *n in een eenrichtingsverkeer in de richting zuid naar noord. Als reden voor deze wijziging wordt opgegeven, dat bij de huidige verkeerssituatie vele toeristen en zakelijke relaties, die per auto Grouw via de Parkstraat binnenkomen met bestemming "centrum", moeilijk de weg daarheen kunnen vinden, omdat zij langs een omweg (via de Paviljoenstraat en de Gedempte Haven c.q. de Drachtr erweg) het centrum moeten r■-reiken. Naar aanleiding van dit verzoek delen wij u mede, dat het eenrichtings verkeer voor auto's voor de Hoofdstraat estijds- in 1963- is ingevoerd ter voor koming van verkeersongevallen en verkeersopstoppingen 'n deze smalle straat. Wa'; de richting van het eenrichtinCVerkeer betreft, zijn wij het met adressant eens, dat een wijziging daarvan in de richting van zuid naar noord, voor het binnenko mende verkeer een logischer oplossing zou bevorderen. In dit verband hebben wij het nodig geacht de verkeerssituatie in het centrum van het dorp nader onder de loep te nemen, om te trachten tot een zo praktisch mogelijke verkeersregeling te komen Na ingewonnen advies van de rijkspolitie alhier zijn wij van oordeel, dat in het belang van de vrijheid en de veiligheid van het verkeer, voor het binnen komende en uitgaande verkeer met motorrijtuigen op meer dan twee wielen, voor zover het centrum van het dorp betreft, de navolgende maatregelen moeten worden getroffen: 1. Plaatsing van duidelijke aanduidingsborden: a. op de kruising (viersprong) nabij sigarenmagazijn Deelstra, met de aan duiding "centrum" (aangevende de richting Hoofdstraat) en "pikmeer" (aan gevende de richting Paviljoenstraat); b. op de kruising Paviljoenstraat-Dra"„tsterweg, met de aanduiding "centrum", (deze aanduiding is enkele jaren geleden reeds geplaatst). De onder a genoemde aanduidingen zullen, naar het ons voorkomt, al een ze kere spreiding van het binnenkomende verkeer bevorderen: vele toeristen zullen zich rechtstreeks in de richting "Pikmeer" begeven; de overigen rij den, hetzij in de richting Pikmeer, hetzij in de richting centrum, afhanke lijk van het dorpsgedeelte, waar men moet zijn. 2. Aangezien de Dr chtsterweg breder is dan de Gedempte Haven moet door middel van aanduidingsborden getracht worden het "doorgaand verkeer" te leiden via de Drachtsterweg en de Paviljoenstraat. Dit kan bevorderd worden door plaat sing van: een aanduidingsbord "doorgaand verkeer" op de kruising Meersweg-Drachtsterweg en een aanduidingsbord Leeuwarden-Heerenveen-Sneek op de kruising Drachtster- weg-Paviljoenstraat 3. In te voeren een inrijverbod voor auto's voor het smalle gedeelte van de Hoofdstraat vanaf de kruising van deze straat met de Raadhuisstraat tot en met het perceel van de heer J. Bottema, Hoofdstraat 26. Door deze beperking van het inrijverbod wordt het mogelijk gemaakt, dat de auto mobilisten, die zaken doen met de Coöperatieve Raiffeisenbank of met andere in dat straatgedeelte gevestigde zaken, ter plaatse hun auto kunnen keren en terugrij den, zonder gedwongen te zijn het gehele dorp door te rijden en via de Dracht sterweg of de Gedempte Haven weer huiswaarts te gaan. Bovendien voorkomt men hierdoor aanvragen van aldaar wonende belanghebbenden om ontheffing van het verbod. 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1969 | | pagina 31