GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
Noo1725.
11. Interpellatie van de heer S. de Boer, lid van de
raad, te Warga, inzake de klasseindeling van de
ze gemeente met betrekking tot de rijksbijdrage
regelingen voor de woningbouw.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 2 september 1969.
Naar aanleiding van de door het lid van uw raad, de heer S. de Boer, te
Warga in uw vergadering van 26 juni j.l. gestelde vraag om maatregelen te nemen
welke er toe zullen leiden, dat het bouwen in de gehele gemeente, na de herin
deling van het dorp Grouw in de tweede klasse, voor iedere inwoner, financieel
gezien, gelijk is, delen wij u het volgende mee.
Het rijk heeft, voor het verlenen van de rijksbijdragen voor de woning
bouw, de gemeenten ingedeeld in een drietal klassen. De grondslag voor deze in
deling is door de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening in zijn
circulaire van 2k december 1968 no. 68-15 nogmaals alsvolgt uiteengezet;
''Gezien de feitelijke verschillen, die nog steeds blijken te be
staan in de stichtingskosten van gelijkwaardige woningen in de verschil
lende gemeenten, is de indeling van de gemeenten in drie klassen gehand
haafd. Wel is een aantal gemeenten in een andere klasse gerangschikt.
Voorts is aanleiding gevonden de onderlinge verschillen in de sub
sidieniveaus tussen de ta.bcllen, die voor de drie gemeenteklassen gelden,
te verkleinen. Hiermede is een juistere afstemming op de bestaande feite
lijke verschillen nagestreefd.
Ik ben er mij van bewust, dat de klasse-indeling -gezien de ver
scheidenheid in de grondkosten en de snelle ontwikkeling, welke zich in
het opstellen van bestemmingsplannen voltrekt- niet in elk geval kan zijn
afgestemd op de stichtingskosten van een bepaald project.
Met het oog hierop ben ik bereid om in incidentele gevallen voor
plannen, geprojecteerd in een gemeente van klasse II of klasse III, waar
voor de klasse-indeling als gevolg van tussentijds gewijzigde omstandig
heden een beletsel zou vormen om tot uitvoering te geraken, de subsidië
ring van de woningen te doen plaats vinden als ware die gemeente in een
hogere klasse ingedeeld.
Verzoeken tot incidentele afwijking van de klasse-indeling zullen
in het algemeen slechts in zeer duidelijke gevallen worden ingewilligd.
Bij de regelmatige herziening van de klasse-indeling, zoals die telken-
jare plaats vindt, moet immers worden gesteld, dat de klasse-indeling in
het algemeen met het feitelijk kostenniveau ter plaatse zal overeenstem
men"
Gebruik mallende van de in deze circulaire genoemde mogelijkheid om inci
dentele herziening van de klasse-indeling te verkrijgen hebben wij ons op 31
maart j.l. tot genoemde Minister gewend met verzoek te bevorderen dat deze ge
meente als geheel mc-t ingang van 1 januari 1969 wordt ingedeeld in klasse II.
De aanvraag is door ons gemotiveerd met ven-rijzing naar de industriële inslag
van de gemeente, de recreatieve bedrijvigheid, het forensisme en de grondkosten.
Bij brief van 3 juni d.a.v. heeft de Hoofdingenieur-directeur van de Volks
huisvesting in Friesland ons medegedeeld dat de Directeur-generaal van de Volks
huisvesting en de Bouwnijverheid in Den Haag hem had verzocht ons mede te delen
dat hij bereid is te bevorderen, dat woningbouwplannen, welke in de hoofdplaats
van de gemeente, dus Grouw, tot stand worden gebracht, voor de toekenning van de
rijkspremie voor de woningbouw worden gerangschikt in klasse II,
De financiële gevolgen van deze herindeling zijn in de bijlage berekend
voor een woning met k,5 verblijfseenheden. Daarbij is er van de veronderstelling
uitgegaan dat de bouwkosten (exclusief kosten paa,lfundering en kosten van grond
aankoop) van deze woning in alle vier hoofddorpen gelijk zullen zijn.
Uiteindelijk blijkt het dat een ge1ijkwaardige woning, na aftrek van de
rijkspremie en rekening houdende met de verschillen in grondkosten kost in:
- 2 -