- 8 -
Xn vergelijking mei andere gemeenten is dit subsidie aan de lage kant.
Het merendeel der gemeenten subsidieert naar 1 cent per inwoner of tot
een nog hoger bedrag. Door u is reeds aangedrongen op een verhoging.
42Subsidie aan de Vereniging tot instandhouding van consultatiebureaus
voor alcoholisme in Friesland.
Aanvankelijk genoot deze vereniging een subsidie uit de gemeente
kas van 1 cent per inwoner per jaar. Het subsidiebedrag'werd met in
gang van 1 januari i960 verhoogd tot 2 cent per inwoner, zulks in
verband met de stijging van het ongedekte exploitatie-tekort der ver
eniging.
Bij de verhoging werd overwogen, dat de bestrijding van het alcoho
lisme niet alleen in het belang is van de volksgezondheid maar tevens
tot een kostenbesparing in de sociale sector der gemeente kan leiden.
43Subsidie ten behoeve van de blindenzorg.
De Nederlandse Blindenbibliotheek geniet een subsidiegeld van
100, per jaar. Van de boekwerken, die door deze instelling worden
uitgegeven kunnen ook de blinden in deze gemeente gebruik maken, zodat
een wezenlijk gemeentebelang bij deze subsidieverlening is betrokken.
Verder wordt aan de Stichting algemene en individuele blindenbe-
langen voor haar bemoeiingen met blinden uit deze gemeente een bij
drage van 20,- per persoon verstrekt.
44Subsidie ten behoeve van militaire tehuizen.
Onder de subsidie-aanvragen kunnen we haast elk jaar die aantref
fen vandeinstellingen, die militaire tehuizen exploiteren (^Pro Rege,
Katholiek Thuisfront, Humanistisch Thuisfront).
Bij de beoordeling hebt u zich steeds op het standpunt gesteld, dat
het vormingswerk onder de militairen tot de taak van het rijk c.q, van
de kerken behoort en dat de gemeente zich moeilijk met deze materie
kan bezighouden, te meer niet, omdat het vaak om vormingswerk gaat,
dat gebaseerd is op een specifieke levensbeschouwing. In verband hier
mede werd op de desbetreffende verzoeken altijd afwijzend beschikt.
45- Subsidie aan de Bond tegen het vloeken.
Ook deze bond dient vrijwel elk jaar een subsidie-aanvraag in, hoe
wel bij de beoordeling steeds werd overwogen, dat een actie tegen het
vloeken door kerk, gezin en school behoort te worden gevoerd en dat
de gemeente zich ter zake afzijdig dient te houden.
Voor het voeren van een beleid in de toekomst kan men kiezen uit
een aantal mogelijkheden. Daarvan noemen we.
1. De gemeente aanvaardt geen lidmaatschappen en gemeenschappelijke rege
lingen en verleent geen subsidies, hoe dan ook. Daardoor komt er zonder
rekening te houden met de 80$ uitkering van de factor "sociale zorg" uit
nā het gemeentefonds, per jaar 85.000,ā vrij. Dit is echter een niet te
handhaven standpunt.
2. De gemeente verleent alleen subsidies, die in feite contributies zijn.
Ze beperkt zich dus tot groep I en eventueel gedeeltelijk tot groep II
(ijswegencentrale b.v.).
3. De gemeente verleent, afgezien van de "contributie", alleen subsidies
aan verenigingen en personen uit eigen gemeente, groep I, (li) en IV.
4. De gemeente volgt t.a.v. de intergemeentelijke subsidies de "algemeen
geldende regels". Handhaving dus van de groepen Ir II, III en IV.
Zowel ten aanzien van het in punt 3' als in punt 4 gestelde, kan men
voor groep IV de volgende regeling treffen. De niet direct noodzakelijke
subsidies schrappen (iVa) en het culturele fonds zover opvoeren, dat daar
uit meerdere verenigingen, die het werkelijk nodig hebben, incidenteel een
behoorlijke bijdrage kunnen ontvangen.
Het culturele fonds vervult nu al enigermate die rol. Aan dit sys
teem zijn voordelen verbonden, maar het kan ook leiden tot een onevenredi
ge verdeling. Bovendien houdt het geen rekening met de morele steun, die
een kleine subsidie toch altijd geeft.
Het verdient naar onze mening aanbeveling, de onder groep V ge
noemde subsidies te bevriezen, d.w. z. datdehierbedoelde subsidies in de toe
komst geen verhoging meer zullen ondergaan en dat geen nieuwe tot deze
groep te rekenen subsidies meer zullen worden verleend.
- 9 -