-9- Spreker heeft er geen bezwaar tegen, dat bijvoorbeeld na b weken het onderwijzend perso neel contact met de ouders opneemt inzake de indeling van de leerlingen in een andere niveaugroepDe bedoeling is wel dat het werken met niveaugroepen in de 2e klas zal wor den voortgezet tot en met de laatste klas. De afschrijving i.n 5 jaar moet men als be grotingstechnisch bezien. Spreker vertrouwt er op, dat het experiment volledig zal slagen. De heer Hettinga is blij van de wethouder gehoord te hebben, dat de ouders re gelmatig op de hoogte zullen worden gehouden. Sjjreker vraagt, indien er ouders zijn, die hun kinderen uit de friestalige groep naar de nederlandstalige groep willen overhevelen, hun zin krijgen. Wethouder van Esser zegt hierover niet met het onderwijzend personeel te hebben gesproken, maar neemt aan, dat hiertegen geen bezwaar zal bestaan. De heer van der Hem, vreest moeilijkheden bij sollicitaties. Mevrouw Spi.ikstra-Nijdam kan wel met de gegeven toelichting akkoord gaan. Wel vraagt spreekster zich af, of er moeilijkheden zullen ontstaan wanneer het experiment na 1 jaar wordt stopgezet. Wethouder Van Essen kan zich voorstellen, dat er onderwijzers zijn, die tegen het werken met dit systeem opzien. Ook is het wel andersom. De een voelt er veel voor, de ander weinig. Dit moet worden afgewacht. De door mevr. Spijkstra-Nijdam gevreesde moeilijkheden ziet spreker direct niet. Bij afschaffing na 1 jaar zullen de goede leerlingen een heel eind vooruit zijn. Wethouder Vledder zegt met de hoofden van scholen uitvoerig te hebben gesproken. Met de ouders is reeds contact geweestBinnenkort zal opnieuw met de ouders worden ge- praatDe indeling van groepen zal zeker geen moeilijkheden opleveren. Wel zullen er problemen aangesneden worden waarop direct geen antwoord kan worden gegeven. Bijvoorbeeld de indeling in fries - nederlands is een concreet punt. Dit is anders dan een over plaatsing van een middengroep naar een hogere groep, dat aan het onderwijzend personeel kan werden overgelaten. Daarom zal veel overleg moeten worden gepleegd met de ouders. Het belang van het kind staat voorop. Sollicitatie kan een probleem zijn.A,ls men hiervan echter uitgaat zal er nooit een onderwijsvernieuwing kunnen komen. Het zal wrel een zekere instelling van het per soneel vragen. Spreker acht het gelukkig dat het bureau kan bijspringen, waardoor de problemen voor de leerkrachten minder grootworden. Spreker acht indeling in niveau groepen niet direct een probleem. Zou dit wel zo zijn, dan betekent dit een rechtstreek se veroordeling van de 2- en 3- mansscholen, Men moet overigens niet denken, dat dit experiment iets geheel nieuws is. Overal wordt geschreven over niveaugroepen en ook vaak met deze indelingen gewerkt. Het resul taat is meestal erg bemoedigend.» De klas en de leerkrachten spelen hierin een grote rol. Het kardinale punt waar men mee zit isdat men van de inhoud van het leerplan moet af stappen. Dit moet gebeuren op een manier, die het voor normale leerkrachten mogelijk maakt er mee te werken. De inspecteur heeft zijn instemming hiermee betuigd, mits de werkzaamheden zich beperken tot de omschrijving in het ''wurkplan Grou" De heer Van der Hem is het niet helemaal met wethouder Vledder eens, met name het gezegde over 2- en 3- mansscholen. Overigens hoopt spreker dat het Advysburo geen "lytsfeint" zal sturen. Wethouder Vledder wijst op de school te Wartena, waarop kinderen vanaf de kleu terschool in een klas worden geplaatst waar reeds 2 niveaugroepen aanwezig zijn. Wat de "lytsfeinten" betreft kan spreker de heer van der Hem geruststellen, omdat aan het bureau maar 2 mensen verbonden zijn. De heer Hettinga hoopt voor de kinderen, dat het experiment zal slagen. Spreker heeft in Grouw vaak de opmerking gehoord: "Was er maar êén eentalige school. Dit heeft ook bij de N.V. Halbertsma wel eens moeilijkheden gegeven bij het aantrekken van personeel. Spreker wTil het college dan ook in overweging geven een der scholen eentalig te maken. Wethouder van Essen antwoordt, dat tot nog toe niet is gebleken, dat een groot deel van de bevolking een eentalige school wenst. Mocht dit te zijner tijd blijken, dan zijn burgemeester en wethouders bereid een en ander onder ogen te zien. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. 27. Voorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit ex. art. 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening ten behoeve van de zogenaamde beschermde gebieden. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel bet- slot en. 28. Comptabiliteit. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel be sloten. -10-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1970 | | pagina 23