Veeleer is het omgekeerde het geval in die zin, dat door middel van een streeksgewijze herindeling zal moeten worden gewaarborgd, dat het gewest door gemeenten van voldoende formaat wordt geschraagd. In een gewest na melijk, dat zich uitstrekt over het gebied van een aantal kleine gemeenten, ontbreekt in de regel de reële mogelijkheid, dat de gemeentebesturen aan de directieven van het gewest gestalte geven. In dat geval zou het ge west ook de essentiële gemeentelijke taken moeten overnemen, als gevolg waarvan de gemeentelijke zelfstandigheid haar zin verliest. Gemeenten, die aan een gewest deelnemen, zullen in staat moeten zijn, de "normale" gemeentelijke taken op het door het gewest aangegeven peil te behartigen, aldus de minister van binnenlandse zaken. In dit raam bezien, komt de bewindsman in zijn hierboven aangehaal de nota bestuurlijke organisatie tot de conclusie, dat de navolgende ge meenten in een groter geheel moeten worden opgenomen: 1. een gemeente, ongeacht het inwonertal, die in streekverband een functie heeft te vervullen, waartegen zij niet is opgewassen, tenzij langs an dere weg een verantwoorde oplossing kan worden bereikt 2. een gemeente, ongeacht het inwonertal, waar niet naar de mate van de plaatselijke behoeften, ten behoeve van de inwoners een redelijk ver zorgingsniveau is gewaarborgd, tenzij langs andere weg een verant woorde oplossing kan worden bereikt; 3. a. gemeenten met minder dan 3000 inwoners b. gemeenten met een inwonertal tussen 3000 en 6000, op welker gebied ingrijpende structurele wijzigingen te wachten zijn, tenzij blijkt, dat deze gemeenten voor hun taak berekend zijn; h. gemeenten met een inwonertal tussen 3000 en 6000, op welker gebied geen ingrijpende structurele wijzigingen te wachten zijn, wanneer blijkt, dat zij niet voor hun taak berekend zijn. Ter verkrijging van een versterking van het locale bestuur langs de twee aangegeven wegen gewestvorming en gemeentelijke herindeling wordt een indicatieve structuurschets voorbereid, en wordt in samenwerking tussen de provinciale besturen van Groningen, Friesland, Drente en Over ijssel enerzijds en het departement anderzijds, getrachtom te komen tot een methodiek, met behulp waarvan voor het gehele land een structuurschets zal kunnen worden opgesteld. De minister stelt daarbij, dat verwacht wordt, ds.t gedeputeerde staten met betrekking tot elke gemeente met minder dan 6000 inwoners na een door hen in concreto ingesteld onderzoek, gemotiveerd aan hem zullen berichten, of de gemeentelijke zelfstandigheid al dan niet kan worden ge handhaafd. Feitelijke situatie in de gemeenten in Midden-Friesland. In het licht van het vorenstaande rijst uiteraard de vraag, hoe de situatie ligt in Midden-Friesland. Zijn de gemeenten in Midden-Friesland in staat met hun bestuursapparaat een goed voorzieningenpeil te handhaven Kunnen zij de maatschappelijke ontwikkeling bijhouden of dreigen zij te falen Kortom, kunnen zij voldoende bestuurskracht opbrengen voor de handhaving van hun zelfstandigheid a. Gemeente Idaarderadeel. Het dagelijks bestuur van deze gemeente meent te mogen stellen, dat de situatie in Idaarderadeel in bestuurlijk en structureel opzicht gunstig is. De bevolking van ruim 7600 inwoners is verdeeld over slechts k hoofdkernen Grouw, Warga, Wartena en Roordahuizum en U kleine dorpen Friens, Idaard, Aegum en Warstiens die alle relatief op geringe af stand van elkaar zijn gelegen. Het leefmilieu in de kernen kan de toets der kritiek doorstaan. Zij beschikken alle over een bloeiend verenigingsleven, gymnastieklokalen, sportterreinen, kleuterscholen, lagere scholen, bibliotheekvoorziening etc.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1971 | | pagina 54