-11-
Benadering vanuit Utingeradeel.
Voor de gemeente Utingeradeel zijn in het rapport van de provin
ciale studiecommissie twee mogelijkheden aangegeven, n.l.
a. de dorpen Akkrum en Oldeboorn werden bij Heerenveen gevoegd en de zuid
westhoek van de gemeente bij Joure;
b. de dorpen Akkrum en Oldeboorn worden samen met gedeelten van de gemeente
Baarderadeel, Idaarderadeel en Rauwerderhem samengevoegd tot de nieuwe
gemeente Grouw en de zuidwesthoek van de gemeente wordt bij Joure ge
voegd.
Ten aanzien van de mogelijkheid onder a merkt het gemeentebestuur
op, dat het dorp Akkrum slechts gedeeltelijk op Heerenveen is georiënteerd,
terwijl dit met Oldeboorn in het geheel niet het geval is.Dit laatste kan
eveneens worden opgemerkt voor wat betreft de oriëntatie van het dorp Ter-
horne op Joure. Alleen de onderbrenging van de dorpen Terkaple en Akmarijp
bij de gemeente Joure is, gezien de .ligging dezer dorpen, logisch te ver
klaren, waarmee niet gezegd wil zijn, dat het gemeentebestuur van Utingera
deel zonder meer tot onderbrenging van deze dorpen bij Joure zou willen
overgaan.
Het is voor de ontwikkeling van Heerenveen geenszins noodzakelijk,
dat een uitbreiding van het grondgebied plaats vindt door toevoeging van
een gedeelte van Utingeradeel. Heerenveen zou in zijn nieuwe opzet een
uitgestrekte gemeente worden, waarbij de afstand tussen bestuurders en be
stuurden al licht te groot zou worden. En het is zeer de vraag, of de be
stuurskracht van Heerenveen hierdoor zou toenemen. Als bezwaar tegen deze
suggestie in het rapport wordt dan ook aangevoerd, dat de commissie geen
enkele rekening heeft gehouden met bestaande verhoudingen, en dat het
streven er te veel op gericht is geweest, een aantal gemeenten in Fries
land te creëren die qua grootte en inwonertal zijn te rangschikken onder
de grote gemeenten.
Het gemeentebestuur van Utingeradeel is dan ook van mening, dat er
alternatieve mogelijkheden denkbaar zijn, die voor het gebied Midden-Fries
land betere kansen inhouden. Een van deze alternatieven gaat wel enigszins
in de richting van de mogelijkheid hierboven onder b weergegeven.
Benadering vanuit Baarderadeel.
Er van uitgaande dat het aanbeveling verdient, om de gemeenten zo
mogelijk niet te splitsen maar in hun geheel samen te voegen, met ruimte
voor eventueel noodzakelijke grenscorrecties, heeft zich ten aanzien van
het grondgebied van de gemeente Baarderadeel in het college van burgemeester
en wethouders de volgende gedachtengang ontwikkeld.
Het grootste deel van de inwoners van Baarderadeel is voor zijn
voorzieningen op velerlei gebied aangewezen op de stad Leeuwarden, een
kleiner deel op Sneek, terwijl er ook op beperkte schaal verbindingen met
Franeker bestaan. Daarom zou de gemeente, met behoud van haar agrarische
structuur, in twee of drie gedeelten als woongebied aan deze stedelijke
centra kunnen worden toegevoegd. Dit geeft in theorie het voordeel dat de
bevolking via haar eigen vertegenwoordigers in de raden dier gemeenten me
dezeggenschap verkrijgt over de in deze steden te treffen centrale voor
zieningen, doch hiervan mogen in de praktijk geen resultaten worden ver
wacht. Bovendien kan men zich afvragen, of van deze stedelijke centra
voldoende begrip voor de specifieke problemen van het platteland kan
worden verwacht en of dit platteland daardoor geen achtergebleven gebied
zal worden.
In verband met het vorenstaande verdient het naar de mening van het
college de voorkeur om voor het gebied, gelegen in de driehoek tussen de
steden Leeuwarden-Sneek-Franekerte komen tot het vormen van een grote
plattelandsgemeente, met een woonfunctie ook voor werkers in deze steden.