1 KONCERTEN Uitgegaan moet worden van ce veronderstelling, dat een koncentratie van de kon certen noodzakelijk is om het gehele op de. toekomst gerichte plan uit te voeren. Per seizoen zou het aantal koncerten 50 moeten bedragen, als volgt verdeeld: Leeuwarden 18, Drachten, Heerenveen en Sneek ieder 6. Dan resteren 14 koncert die daar kunnen worden gegeven, waar voldoende plaatsruimte en bezoekers-potui tiëel aanwezig is. 3y voorkeur in die plaatsen, waar het orkest in een plaatse lijk lopende abonnementsserie kan worden opgenomen. Deze plaatsen kunnen van. •jaar tot jaar wisselen. Onder deze 14 koncerten vallen ock de z.g. representa tieve koncerten, die bij bepaalde gelegenheden kunnen plaatsvinden, zoals Visse- rijdagen in Harlingen, Agrarische Dagen in Franeker, bevrjjdings- en herdenkings bijeenkomsten enz. Primair bij de verdeling van de. resterende 14 koncerten moet zijn. dat zo efficiënt mogelijk kan worden gewerkt, waarmee wy willen zeggen, dat niet omwille van-plaatsruimte of andere reden aparte programma s moeten wor den ingestudeerd. De 18 koncerten voor Leeuwarden moeten voldoende zijn om nier ook voor andere plaatsen uit te kunnen putten. Aan de dirigent zal een limxe Voor repetitie tijd moeten worden gesteld, opdat voldoende tijd overbxyft voor andere activiteiten. Overwogen kan worden om in die gemeenten, waar een gemeentelijks kulturele er ia slaagt een groep mensen te interesseren voor de regelmatige koncerten in k/de vier centrumplaatsen, i.s.nu diekulturele raad gratis of sterk gereduceerd busvervoer te organiseren. Het programmabeleid zal voorzichtig moeten worden gevoerd. In het algemeen zal tegemoet moeten worden gekomen aan de verlangens van de verschillende publieken, te weten zowel liefhebbers van klassieke lieht-klassieke muziek. In de koncertaanbieding zal zo moeten worden gemanoe- vreerd, dat het publiek gemakkelijk zijn keus kan bepalen en nier by voo.rta.unng vo^dt gekonfronteerd met muziekstijlen, die hem niet liggen. Het toevoegen v^r' moderne muziek aan de programma's dient eon zaak van rijpelijke overweging van de prograinnakommissie te zijn. Daarbij'dient in ogenschouw te woraen genomen, dat hot volwassen publiek in het algemeen weigert om zich uoor het symfonieorkest te laten opvoédsn. Deze opvoeding hoort oer saldo thuis bij het onderwys, doch met a priori :'.n de 'concertzaal. Het voor het seizoen 1971-1972 uitgestippelde programmabeleid Aan een zijn, waaruit wij volgend seizoen onze eerste gevolgtrekkingen kunnen maken. In het algemeen sullen de koncerten buiten de vier centrumplaatsen een popu lair karakter moeten hebben. 2. KCQRB C-FLEIDIi-iGLIl Qn D dTowzët var "Kr. nieuwe gedachte is ook vooral om sterker met de muzikale ama- i, teurs samen te werken en het amateuristisch beoefenen van muziek, waar dan ook, te bevorderen. Aan de kooruitvoeringen in Friesland zal dan ook m de -oe oms moeton worden medegewerkt. Wel die vt aandacht te worden besteed aan een verant woorde artistieke prestatie, zowel van de- zijde van het orkest al3 van de^ zy e van de betreffende koordirigent en i ijn koor. Het gehele probleem van de koor uitvoeringen met orkest is op dit ogenblik onderwerp van studie van de muziek- kom:.-is si e van de Fryske Kultuerried. Ónder punt 4 is een weg aangegeven, die de samenwerking tussen orkest en.koren sou kunnen verbeteren. Met de gezamen- Inke koren zal moeten worden gekomen tot een coördinatie van uit te voeren werken in één seizoen en het gezante nlyk aanschaffen van de muziekpartijen, over wogen moet worden of de dirigent van het orkest voorbereidend werk voor koor uitvoeringen kan doen. 7. EDUKATIB Wij hebben al gekonstate'erd, dat de musische vorming van de jeugd xn het rruiuig onderwijssysteem achter blyft. V/at wy nu voorstellen is on deze wat de muziek be treft zelf ter hand te nemen, in het bijzonder by het basisonderwijs, lateis on getwijfeld de moeilijkste taak, die wij op ons nemen, maar o.i. de enige wyze, aie de basis van het gebrek aan muzik ale vorming raakt. Onze mensen moeten de scho-. len intrekken! Dit kan zowel indi vidueel als groepsgewijs gebeuren. In. de scho len moeten zij vertellen over hun instrumenten en deze laten horen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1971 | | pagina 104