1 KONCERTEN
Uitgegaan moet worden van ce veronderstelling, dat een koncentratie van de kon
certen noodzakelijk is om het gehele op de. toekomst gerichte plan uit te voeren.
Per seizoen zou het aantal koncerten 50 moeten bedragen, als volgt verdeeld:
Leeuwarden 18, Drachten, Heerenveen en Sneek ieder 6. Dan resteren 14 koncert
die daar kunnen worden gegeven, waar voldoende plaatsruimte en bezoekers-potui
tiëel aanwezig is. 3y voorkeur in die plaatsen, waar het orkest in een plaatse
lijk lopende abonnementsserie kan worden opgenomen. Deze plaatsen kunnen van.
•jaar tot jaar wisselen. Onder deze 14 koncerten vallen ock de z.g. representa
tieve koncerten, die bij bepaalde gelegenheden kunnen plaatsvinden, zoals Visse-
rijdagen in Harlingen, Agrarische Dagen in Franeker, bevrjjdings- en herdenkings
bijeenkomsten enz. Primair bij de verdeling van de. resterende 14 koncerten moet
zijn. dat zo efficiënt mogelijk kan worden gewerkt, waarmee wy willen zeggen,
dat niet omwille van-plaatsruimte of andere reden aparte programma s moeten wor
den ingestudeerd. De 18 koncerten voor Leeuwarden moeten voldoende zijn om nier
ook voor andere plaatsen uit te kunnen putten. Aan de dirigent zal een limxe
Voor repetitie tijd moeten worden gesteld, opdat voldoende tijd overbxyft voor
andere activiteiten.
Overwogen kan worden om in die gemeenten, waar een gemeentelijks kulturele
er ia slaagt een groep mensen te interesseren voor de regelmatige koncerten in
k/de vier centrumplaatsen, i.s.nu diekulturele raad gratis of sterk gereduceerd
busvervoer te organiseren. Het programmabeleid zal voorzichtig moeten worden
gevoerd. In het algemeen zal tegemoet moeten worden gekomen aan de verlangens
van de verschillende publieken, te weten zowel liefhebbers van klassieke
lieht-klassieke muziek. In de koncertaanbieding zal zo moeten worden gemanoe-
vreerd, dat het publiek gemakkelijk zijn keus kan bepalen en nier by voo.rta.unng
vo^dt gekonfronteerd met muziekstijlen, die hem niet liggen. Het toevoegen v^r'
moderne muziek aan de programma's dient eon zaak van rijpelijke overweging van de
prograinnakommissie te zijn. Daarbij'dient in ogenschouw te woraen genomen, dat hot
volwassen publiek in het algemeen weigert om zich uoor het symfonieorkest te
laten opvoédsn. Deze opvoeding hoort oer saldo thuis bij het onderwys, doch met
a priori :'.n de 'concertzaal.
Het voor het seizoen 1971-1972 uitgestippelde programmabeleid Aan een
zijn, waaruit wij volgend seizoen onze eerste gevolgtrekkingen kunnen maken.
In het algemeen sullen de koncerten buiten de vier centrumplaatsen een popu
lair karakter moeten hebben.
2. KCQRB C-FLEIDIi-iGLIl Qn D
dTowzët var "Kr. nieuwe gedachte is ook vooral om sterker met de muzikale ama-
i, teurs samen te werken en het amateuristisch beoefenen van muziek, waar dan ook,
te bevorderen. Aan de kooruitvoeringen in Friesland zal dan ook m de -oe oms
moeton worden medegewerkt. Wel die vt aandacht te worden besteed aan een verant
woorde artistieke prestatie, zowel van de- zijde van het orkest al3 van de^ zy e
van de betreffende koordirigent en i ijn koor. Het gehele probleem van de koor
uitvoeringen met orkest is op dit ogenblik onderwerp van studie van de muziek-
kom:.-is si e van de Fryske Kultuerried. Ónder punt 4 is een weg aangegeven, die
de samenwerking tussen orkest en.koren sou kunnen verbeteren. Met de gezamen-
Inke koren zal moeten worden gekomen tot een coördinatie van uit te voeren
werken in één seizoen en het gezante nlyk aanschaffen van de muziekpartijen, over
wogen moet worden of de dirigent van het orkest voorbereidend werk voor koor
uitvoeringen kan doen.
7. EDUKATIB
Wij hebben al gekonstate'erd, dat de musische vorming van de jeugd xn het rruiuig
onderwijssysteem achter blyft. V/at wy nu voorstellen is on deze wat de muziek be
treft zelf ter hand te nemen, in het bijzonder by het basisonderwijs, lateis on
getwijfeld de moeilijkste taak, die wij op ons nemen, maar o.i. de enige wyze, aie
de basis van het gebrek aan muzik ale vorming raakt. Onze mensen moeten de scho-.
len intrekken! Dit kan zowel indi vidueel als groepsgewijs gebeuren. In. de scho
len moeten zij vertellen over hun instrumenten en deze laten horen.