"Geachte leden van de Raad, Op 7 oktober j.l. heb ik een gesprek mogen hebben met Z.E. de minister van Landbouw en Visserij, de heer Lardinois, om mijn pogingen, een vergunning te verkrijgen voor de uitbreiding van mijn bedrijfsgebouw, reëlere kansen te geven. Bij deze gelegenheid heeft; de minister mij toegezegd een onderzoek te zullen laten instellen door zijn ministerie naar de mogelijkheden hiertoe. In verband met dit te verwachten onderzoek verzoek ik de Raad een defi nitieve beslissing ten aanzien van mijn bouwaanvraag uit te stellen tot na dit onderzoek. Hoogachtend, w.g. J. Hotsma". De voorzitter merkt naar aanleiding van dit schrijven op, dat de minis ter geen andere maatstaven kan hanteren dan de gemeente. Voor Hotsma betekent dit ij dele hoop. Aangezien de brief veel te laat is ingekomen stelt Spreker voor deze voor kennisgeving aan te nemen. Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens conform het voorstel be sloten. Voorstel tot reorganisatie van de reinigingsdienst en tot vaststelling van een nieuwe verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten. De voorzitter deelt mee, dat vanmorgen nog een brief van de G.W.H.I. te Grouw is ontvangen waarin wordt gewezen op de onbillijkheid van het voorstel, aangezien de middenstand procentueel de grootste verhoging krijgt, Adressante verzoekt een verhoging in te voeren, die zowelvoorde middenstand als voor de particulieren procentueel gelijk is. Spreker merkt op, dat ook dit schrijven veel te laat ontvangen is. De wethouders hebben er nog niet eens kennis van kunnen nemen. Spreker stelt voor dit stuk voor kennisgeving aan te nemen en niet in de beraadslagingen te be trekken. De heer F. van der Meuien is het niet met de voorzitter eens. Ook al is het schrijven te laat ontvangen, toch staat Spreker er volledig achter. Het college van burgemeester en wethouders denkt zeker dat het bij de middenstand te halen is. Het gebeurt echter maar al te vaak, dat particulieren meer bij hun emmer hebben staan dan de bedrijven. Ook Mevrouw Spijkstra-Nijdam kan zich niet met het voorstel verenigen. Spreekster vindt de verhoging van de rechten van de "gewone mensen" te hoog. Die verhoging betekent voor het uitsluitend ophalen al 9,per jaar, waar bij dan nog eens 6,tot 10,voor de zakken komt. Dit kunnen de minst- draagkrachtigen niet opbrengen. De heer van der Meulen heeft gezegd dat de bedrijven zo hoog worden aan geslagen. Spreekster vraagt, nu de aanbieding van grof vuil per kwantum in kartonnen dozen, sinaasappelkistjes e.d. geen wijziging in tarief ondergaat, of dit betekent, dat in deze kistjes gedeponeerd vuil niet wordt belast. Voorts vraagt Spreekster hoe groot de containers moeten zijn en of gebruikte containers wel toegestaan zijn. De heer Sjouke de Boer vindt reorganisatie wel juist. Ook op de verho ging van de tarieven heeft Spreker niets tegen, want deze zijn sinds 1968 niet gewijzigd. Wel meent Spreker dat de redelijkheid eist, dat nader overleg plaats heeft over de omslag van de bedrijven. Er is een kostprijs voor die bedrijven berekend van 56,05 per uur. Spreker acht deze berekening niet juist en meent dat het verzamelen van afval bij de particulieren veel duurder komt dan 56,05. Waarom moeten de kosten -voer 100% worden afgewenteld op de h6 bedrijven. Is dit wel redelijk? Indien burgemeester en wethouders exact zouden berekenen wat de kostprijs voor het ophalen van bedrijfsafval zou zijn, zou men wel eens voor een verrassing komen te staan. Met deze wijze van handelen werkt men de clandestiene vuilverspreiding in de hand. Ook het tarief voor het ledigen van beerputten acht Spreker veel te hoog. De loonbedrijven zullen straks aanmerkelijk goedkoper wer ken..

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1971 | | pagina 9