k -
De heer Sjouke de Boer zegt in dezelfde richting te denken. Spreker vraagt
of er ook nog een onderhandelingspositie tussen gemeente en betrokkenen
bestaat.
De heer J. Meester zegt dat de schuur onderdak verleent aan 2 auto's en 7
boten. Wanneer de schuur op 15 januari plat gaat waar moeten deze bootjes
dan heen. We zitten dan midden in de winter. Spreker meent ook dat de af
braaktermijn behoorlijk verlengd moet worden,
De voorzitter antwoordt, dat de zaak vrij eenvoudig ligt. Het eigenaardige
is, dat er een notaris asn heeft meegewerkt om deze kwestie in de raad te
brengen, waar het in wezen niet thuishoort. De afbraak kan worden voorko
men door de schuur op te knappen. Voor dat laatste bestaat zelfs geen wei-
geringsgrond, wanneer het plan voldoet aan de eisen die Bouw en Woningtoe
zicht stelt. Burgemeester en wethouders hadden niet anders kunnen handelen.
Bij de behandeling van dit punt mogen de vragen die de heer Schermer heeft
gesteld niet uit het oog worden verloren. Het gaat hier niet alleen om de
belangen van adressanten. Het gevaar van instorting blijft bestaan. Spre
ker vraagt zich af wat er gaat gebeuren indien burgemeester en wethouders
te soepel gaan optreden en de schuur eerstdaags zou instorten. Van Stralen
krijgt een redelijke termijn om het werk uit te voeren. Met het indienen
van het bouwplan moet hij echter niet te lang wachten.
De heer Sjouke de Boer zegt dat het bintwerk van binnen gestut .isSpreker
vraagt of het geen aanbeveling verdient de hechtheid van het bouwwerk door
een deskundige te laten testen.
De voorzitter antwoordt, dat burgemeester en wethouders maar met een des
kundige hebben te maken en dat is Bouw- en Woningtoezicht.
Wethouder Vledder merkt nog op, dat wanneer een verzoek om bouwvergunning
vlot wordt ingediend, het plan zo spoedig mogelijk zal worden behandeld.
De heer Freddy v/d Meuien zegt dat de fundamenten van de schuur goed zijn.
De heer van Stralen heeft reeds maatregelen genomen om het gebouw hechter
te maken. Spreker vraagt waar de boten heen moeten die daar in de winter-
berging zitten. Hij meent dat het wel wat zal meevallen. De toestand is al
jaren zo.
De voorzitter zegt, dat wanneer burgemeester en wethouders een termijn voor
afbraak stellen, van Strv.en de gelegenheid krijgt bij de raad in beroep
te gaan. De raad mag dan die termijn verlengen, maar draagt dan ook de ver
antwoordelijkheid. De heer van Stralen weet al jaren hoe het met de toe
stand van de schuur is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
16. Voorstel tot het opknappen van de Master-Wielsmaskoalle te Grouw.
De heer Freek van der Meuien zegt met het voorstel akkoord te gaan. Hoe
gauwer dit euvel wordt verholpen des te beter. Spreker heeft gehoord dat
er reeds 3 jaar moeilijkheden waren. Spreker heeft de situatie ter plaatse
bekeken en vraagt of dit zo maar kan en mag. Zijn er indertijd geen garan
ties gegeven en is ergens verhaal mogelijk. De constructie lijkt de Spreker
wel goed al wil hij graag bekennen dat hij ook maar een leek is.
De heer van de Lageweg vraagt wie de bouwer en de architect zijn geweest.
De voorzitter antwoordt dat de heer W. v. Stralen de school heeft gebouwd
onder architectuur van de heer Leekstra. De bouw van deze school is door
allerlei omstandigheden een lijdensweg geweest en heeft 3 jaar geduurd.
Toen het besluit tot de bouw werd genomen waren de financiële mogelijkheden
bijzonder klein.
De vraag van de heer v/d Meuienis interessant als men de bouwmogelijkheden
van 15 jaar geleden bekijkt. Bij de bouw van de school zijn toen materialen
toegepast die nu niet meer gebruikt worden.
Zo is bij de constructie van het dak gebruik gemaakt van duroxplaten, waar
over asfalt werd aangebracht. In deze platen is werking ontstaan, waardoor
het asfalt poreus werd en scheurtjes vertoonde met als gevolg het optreden
van lekkages. De tegenwoordige platen bevatten glasvezel die werking uit
sluiten. Ook de binnenmuren zijn bij de bouw van duroxblokken opgetrokken.
Dit was toen een nieuw soort steen. Op de muren steunden ijzeren balken van
de kapconstructie. Naderhand is gebleken dat het materiaal van de duroxblok-
ken te zacht was waardoor de druk van de kapconstructie zich niet gelijkma
tig voortplantte. Daardoor zijn scheuren ontstaan. Op het recreatie—oord
heeft men dezelfde klachten. Daar rotten de zinken afvoerpijpen gewoon weg.
Vermoedelijk zitten in de duroxblokken en zinken pijpen stoffen die elkan
der niet verdragen. Maar de geleerden staan voor een raadsel.