13= Adres van de Bond van Schoolbesturen
voor het Katholiek kleuter- basis-
en buitengewoon onderwijs inzake ver
goeding van administratiekosten.
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 281*5
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 3 december 1971=
In een voor u ter inzage liggend adres heeft bovengenoemde bond een
beroep op u gedaan, om de vergoeding voor administratiekosten voor de bij
zondere scholen te verhogen tot tenminste 18,per leerling.
Adressant wijst er op, dat de gemeenten in het algemeen een ge
schat bedrag voor de bestrijding van de administratiekosten beschikbaar
stellen, waarmede een te bescheiden administratieve apparatuur door de
schoolbesturen in stand kan worden gehouden. Voorts wordt opgemerkt, dat de
minister totnogtoe in gebreke is gebleven, om op grond van artikel 101,
8e lid van de lager-onderwijswet 1920 een minimumbedrag voor administratie
kosten vastte stellen.
Naar aanleiding van dit verzoek merken wij op, dat de vergoeding we
gens administratiekosten in de loop der jaren steeds is gestegen. Ingeval
de schoolbesturen het beschikbaar gestelde bedrag te laag vinden, kunnen
zij beroep aantekenen bij de kroon.
*Pij koninklijk besluit van 28 september 1969 is. in een bepaald geval
6,50 per leerling aangehouden.
In deze gemeente is voor 1971 voor het lager onderwijs een bedrag van
7j50 per leerling vastgesteld, terwijl in de concept-begroting voor 1972
rekening is gehouden met een bedrag van 8,50 per leerling.
Bezwaren tegen het hier gevolgde systeem van vaststelling der admini
stratievergoeding aan de hand van de recente jurisprudentie zijn nimmer in
gediend. Dit is waarschijnlijk mede toe te schrijven aan de omstandigheid,
dat de verhoudingsgewijs kleine bijzondere scholen in deze gemeente niet al
te hoge administratiekosten hebben.
Wat het kleuteronderwijs betreft, is het voor de gemeente moeilijk af
te wijken van de ter zake geldende rijksnormen.
In verband met het bovenstaande stellen wij u voor, het onderhavige
verzoek voor kennisgeving aan te nemen en daarvan mededeling te doen aan
adressant.
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel,
K.J.Vrijling, burgemeester.
D.Smits
secretaris.