11» Aanvrage ex artikel 72 der Lager-onderwijs~
wet 1920 van het bestuur van de Vereniging
voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs
te Grouw voor de aanschaffing van meubilair
en leermiddelen»
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No» 1938
Aan de gemeenteraad»
Grouw, 30 juni 1972.
In een voor u ter inzage liggend schrijven verzoekt het bestuur van
de vereniging voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs te Grouw mede
werking op grond van artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920, de benodig
de gelden te ontvangen voor de navolgende leermiddelen, alsmede voor de
aanschaffing van meubilair»
Verkeersonderwijs voor de lagere klassen.
Toen enige jaren geleden het nieuwe wegenverkeersreglement van
kracht werd, zijn de scholen in de gelegenheid gesteld om via artikel 72
der Lager-onderwijswet 1920, of met een extra krediet voor openbare
scholen, de aanwezige leermiddelen voor het verkeersonderwijs, voor zo
ver het betrof de klassen k.3 5 en 6 aan te passen.
Voor de lagere klassen gold deze maatregel niet» Wij zien in het
onderhavige geval geen aanleiding van bovengenoemde regel af te wijken
en stellen u voor de gevraagde medewerking te weigeren» In de overige
scholen is het materiaal voor de laagste klassen ook niet vervangen.
Rekenen en Nederlandse Taal lagere leerjaren.
In de hedendaagse school zijn letterdozen bijna onmisbare hulpmid
delen. Het materiaal werkt aanschouwelijk en stimulerend. Wij stellen u
voor hiervoor medewerking te verlenen.
Ook voor het vak rekenen achten wij de aanschaf van enige aanschou
welijke hulpmiddelen gewenst. Inwilliging van het verzoek conform de
aangepaste begroting kan naar onze mening geschieden»
Geschiedenis.
Met het begrote materiaal voor de middelklassen kan akkoord worden
gegaan, aangezien hiervoor geen methode aanwezig is.
De geschiedenismethode voor de hogere leerjaren is wel aanwezig.
Versleten materiaal, dat door nieuw moet worden vervangen, kan niet via
artikel 72 worden aangeschaft.
Wij stellen u derhalve voor aan dit laatste onderdeel geen medewer
king te verlenen»
Leesonderwijs
Wij achten het zeer gewenst, dat het voortgezet lezen in de lagere
school op moderne leest wordt geschoeid. De aanschaf van enig leesmate
riaal (moderne leesvormen) ontmoet naar onze mening geen bezwaar. Wij
achten het echter overbodig om voor dit doel twee verschillende methoden
te gebruiken.
Wij stellen u voor medewerking te verlenen aan de aanschaffing van
de methode "samen verder lezen" van De Clercq en de medewerking voor de
aanschaf van de methode "lezen en leren" te weigeren.
Muzikale vorming.
Ter ondersteuning van de les muzikale vorming kan door terzake kun
dige leerkrachten van eenvoudige instrumenten een goed gebruik worden
gemaakt. De voor dit doel ingediende aangepaste begroting is naar onze
mening acceptabel,zodat wij u voorstellen op dit punt medewerking te
verlenen.
Meubilair.
Voor een goed gebruik van audio-visuele hulpmiddelen is het gewenst,
dat een lokaal van de school is voorzien van verduisteringsgordijnen.