Nu kan er hier geen 35% meer bijwant indien we de voorzieningen met 20%
zouden opvoeren, betekent dit nog een achteruitgang. Spreker is het volle
dig met de woorden van de heer Schermer eens. Inderdaad heeft gedeputeerde
Renkema gezegd, dat de jachthaven voor de verdere ontwikkeling van het dorp
een stimulans kon zijn. Blijkbaar mag Wartena hier niet meer van profiteren.
De voorzitter heeft zoeven meegedeeld, dat gedeputeerde staten het raadsbe
sluit tot aankoop van grond te Narga niet hebben goedgekeurd. Dit kan in
houden dat over de aankoop van grond te Wartena niet eens meer zal worden
gesproken. De heer Van der Meulen heeft ook opgemerkt, dat hij zich zoals
het voorstel van burgemeester en wethouders nu luidt, hiermee wel kan vere
nigen. Maar dit kan niet voor altijd gelden. Men kan het rapport niet laten
zoals het thans geschreven is.
De heer Van der Meulen merkt tenslotte nog op, dat indien gedeputeerde
staten niet bereid zijn Wartena alsnog als zelfstandig dorp op te nemen,
dit kan betekenen, dat alle bestemmingsplannen voor dat dorp zullen worden
genekt.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
13Voorstel tot aankoop van een perceeltje grond te Wartena.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voor
stel besloten.
14. Voorstel tot het scheppen van parkeergelegenheden.
De heer Meester vindt, dat er enkele dure plaatsen bij zijn en hoopt
weldat ze nu straks ook gebruikt zullen worden. Het gebeurt nu meermalen
dat straten aan beide kanten vol auto's staan, terwijl er een parkeerplaats
in de buurt is. Spreker vraagttof het college niet kan onderzoekenof in
straten, waarbij parkeergelegenheid aanwezig, een parkeerverbod kan worden
ingesteld.
De heer Van aer Meulen zegt, dat dit punt reeds bij de algemene be
schouwingen aan de orde is gesteld. Spreker citeert het antwoord van de
voorzitter op de algemene beschouwingen en de nota van 10 april.waarin werd
gesteld, dat binnen afzienbare tijd een totaal plan, wat betreft de moge
lijkheden voor de aanleg van parkeerruimten, zou worden overgelegd.
"Is dit nu waarom gevraagd is:', vraagt spreker zich af. Waar ligt nu de
meeste noodzaak. Gaat het er nu alleen maar om, om 41.000,op te maken?
Spreker zegt bijzonder teleurgesteld te zijn over dit voorstel.
Mevr. Spijkstra-Nijdam zegt, dat uit alle afdelingen de wens naar voren
is gekomen om een overzicht van gewenste parkeerruimten. Zij is bijzonder
ingenomen met het plan voor P.oordahuizum. Het is een duur projekt, maar wel
zinvol. Voor de Bangmastrjitte dient wel een parkeerverbod te worden inge
voerd
De heer Sjouke de Boer zegt ergens blij te zijn met de opmerking
van mevr. Spijkstra. Het is inderdaad een forse ingreep en de toekomst zal
moeten leren of het verantwoord is geweest. De heer Van der Meulen heeft het
gehele plan aangeroerd. In dit verband wil spreker graag de vraag stellen
of de parkeerplaats voor Warstiens niet kan worden aangebracht. Uit een
oogpunt van urgentie had spreker Warstiens liever prioriteit willen geven
boven Roordahuizum.
De heer Van Gorkum vraagt naar de mogelijkheid om de kosten te drukken,
wanneer het werk in combinatie met de Legedyk zou worden uitgevoerd. Het
zou dan geasfalteerd moeten worden.
De heer Van der Lageweg wil zich gaarne bij de heer Sjouke de Boer aan
sluiten. Er is indertijd toegezegd.dat de weg naar Warstiens in 1973 zou
worden uitgevoerd. Misschien in september? Spreker vreest dat het niet zal
gebeuren. Het is overigens een kleinigheid want het terrein is reeds op
hoogte
voorzitter is het met de heer Meester eensdat er dure "stukken"
bij zijn. Ook het onderzoek in bepaalde straten naar het instellen van een
parkeerverbod kan spreker onderschrijven. Wanneer straks de Bangmastrjitte
in Roordahuizum geheel bebouwd is, zal voor deze straat een parkeerverbod
worden ingesteld. Op de voor Roordahuizum geprojekteerde plaatsen kunnen -
30 auto's worden gestald.