Toelichting artikel 1
De verordening is niet van toepassing op arbeidscontracten, aangezien de mo
del-rechtspositieregelingen van het Centraal Orgaan slechts een arbeidscontract
voor minder dan zes maanden kennen. Het lijkt weinig zinvol om studiefaciliteiten
toe te staan/ die voor een zo korte periode in gemeentedienst zijn. In gemeenten
waar het nog gebruikelijk is arbeidscontracten te sluiten voor langer dan zes
aan de- maanden (bijv. voorafgaande aan een aanstelling als ambtenaar) zal vanzelfspre-
genen kend een ruimere redactie van dit artikel gewenst zijn.
Toelichting artikel 2.
De formulering, dat met de studie een gemeentelijk belang moet worden ge
diend is op zichzelf voor verschillende uitleg vatbaar.
Een meer stringente formulering is evenwel moeilijk te vinden. Bedoeld is
aan te geven, dat niet zozeer gelet dient te worden op het belang van de
dienst of zelfs van de gemeente, waarbij de ambtenaar werkzaam is, maar op
het belang van de gemeenten als collectiviteit. Hier worden niet alleen de
specifieke vakopleidingen bedoeld, maar ook de meer algemene opleidingen
als M.A.V.O. etc.
In het algemeen zal aan deze eis voldaan zijn^als de opleiding wordt gege
ven door een erkend, respectievelijk bevoegd, opleider of instituut.
Toelichting artikel 3.
Het is vanzelfsprekend van groot belang, dat de ambtenaar een studierichting
kiest, die overeenkomt met zijn aanleg en capaciteiten. Dit artikel beoogt het
risico van een mislukking vooral bij wat omvangrijker of meer gespecialiseerde
studies te verkleinen; het is dan ook slechts bedoeld om in uitzonderingsgevallen
te worden gebruikt, n.l. wanneer gegronde twijfel bestaat of de ambtenaar de stu
die zal kunnen volgen.
Toelichting artikel 4.
Ten aanzien van lid 3 kan worden opgemerkt, dat het in de praktijk blijkt
voor te komen, dat reeds ontslagen ambtenaren na het ontslag gemaakte studiekos
ten nog declareren. Deze bepaling maakt die ongewenste praktijk onmogelijk.
Toelichting artikel 7.
Het vergoedingspercentage van 75 is gekozen uit praktische overwegingen. In
de bestaande gemeentelijke verordeningen komen heel verschillende percentages
voor, maar het overgrote deel kent de 75. Aangezien deze verordening mede is be
doeld om meer uniformiteit te bewerkstelligen,, is het raadzaam zo min mogelijk af
te wijken van reeds gegroeide situaties.
De reiskosten zijn voor alle ambtenaren verschillend al naar gelang de af
stand tussen woonplaats en plaats waar de cursus gegeven wordt. Uit een oogpunt
van een gelijke behandeling verdient een integrale vergoeding derhalve de voor
keur boven een gedeeltelijke vergoeding.
Van het studiemateriaal worden uitdrukkelijk uitgezonderd de schrijfbehoef
ten etc. om te voorkomen, dat men in de praktijk geconfronteerd wordt met decla
raties voor potloden, kladblocs, paperclips en postzegels, zoals thans nog wel
eens voorkomt. Onder duurzame gebruiksartikelen dienen te worden verstaan passer
dozen, woordenboeken, tekentafels enz.
Verschil van mening kan bestaan over het begrip "redelijk gemaakte kosten".
Met name als het gaat om verblijfkosten. Hiervoor kunnen nadere regelen worden
gesteld, waarbij de bedragen, genoemd in het Reiskostenbesluit van het Rijk, bij
voorbeeld als richtlijn kunnen dienen.
Toelichting artikel 8.
In grote lijnen komt deze bepaling reeds voor in de bestaande gemeentelijke
verordeningen. Geen terugbetalingsverplichting bestaat,.wanneer de ambtenaar in
Ad. a
Ad. b
- dienst -
- 2 -