- de ambtenaar in -
dienst van een ander overheidslichaam treedt. Door de omschrijving: "aanvaarden
van een betrekking, waaraan het ambtenaarschap in de zin van de Algemene bur
gerlijke pensioenwet is verbonden" wordt het begrip overheidsdienst zo ruim mo
gelijk opgevat.
Ten aanzien van lid 1, sub e zij opgemerkt, dat - indien de ambtenaar die
een diploma haalt moet terugbetalen - zulks met nog meer reden kan worden ge
vergd van hem die daarin niet slaagt.
Toelichting artikel 9.
In artikel F 28, lid 1, wordt het verlof geregeld met betrekking tot de op
de openbare dienst gerichte opleidingen, zoals die thans bijvoorbeeld aan de
bestuursscholen worden gegeven. Dit artikel 9 heeft dus uitsluitend betrekking
op de meer algemene opleidingen. Op grond van dit artikel kan maximaal 52 dagen
verlof per kalenderjaar worden gegeven. Het is niet uitgesloten, dat er nu
reeds opleidingen zijn of in de nabije toekomst komen, die zoveel tijd vergen,
dat het hier gegeven aantal dagen nog onvoldoende is. Indien burgemeester en
wethouders daarvoor termen aanwezig achten, kan in zulke gevallen artikel 13
worden toegepast. Mocht in de toekomst blijken, dat dit probleem zich vaker
voordoet dan nu wordt vermoed, dan zal dit artikel opnieuw moeten worden be
zien.
Toelichting artikel 10.
Teneinde te berekenen,dat landelijk zoveel mogelijk eenheid in de uitvoe
ring tot stand komt, zal bij wijze van voorbeeld een lijst van opleidingen met
niveau-aanduidingen als bij lage worden toegevoegd aan de hand waarvan nadere
regelen kunnen worden gesteld. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen schrif
telijke en mondelinge opleidingen.
Toelichting artikel 11.
Bij vele opleidingen wordt van tijd tot tijd in de vorm van een soort
proefwerk de behandelde stof gerepeteerd. Deze repetities worden dan vaak "ten
tamen" of "examen" genoemd. Het is niet de bedoeling voor dit soort repetities
verlof te verlenen, maar uitsluitend voor die examens, die direkt bepalend zijn
voor het bepalen van het diploma. Dat kunnen dus ook zijn die tentamens, die
bij een voldoende resultaat een vrijstelling voor het slotexamen opleveren.
S- Niet voor elke studie zal het maximum van vijf halve dagen nodig zijn.
Op grond van artikel 12 kunnen daarvoor regelen worden gesteld. Ook kan
worden bepaald of de verlening van dit verlof centraal zal geschieden dan wel
zal worden gedelegeerd bijvoorbeeld aan het hoofd van dienst, terwijl ook rege
len kunnen worden gesteld met betrekking tot het tijdstip, waarop het verlof
kan worden opgenomen, bijvoorbeeld in de regel vlak voor het af te leggen exa
men.
Toelichting artikel 12.
Zie hiervoor bijvoorbeeld de toelichting op de artikelen 7, 10 en 11. Ook
de procedure van indiening van declaraties en uitbetalingen zal in grotere ge
meenten aan regels gebonden moeten worden.
Toelichting artikel 13.
Het is vrijwel onmogelijk en wellicht ook niet aanbevelenswaard om in een
verordening als deze alle situaties die zich kunnen voordoen uitputtend te re
gelen. In de praktijk blijkt dan ook aan een bepaling als de bovenstaande be
hoefte te bestaan.
I -