£bE
13. Voorstel inzake de bouw en exploitatie van een over
dekt zwembad te Grouw.
Aan de gemeenteraad.
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 3669
Grouw, 7 december 1973.
In uw vergadering van 8 mei j.l. hebt u, zoals bekend, in beginsel be
sloten, over te gaan tot de bouw van een overdekt zwembad te Grouw op de in
het bestemmingsplan voor aktieve rekreatie bestemde grond, gelegen ten noor
den van het Prinses Margrietkanaal.
Het betreffende raadsvoorstel vermeldde wel enige cijfers over een moge
lijk exploitatie-resultaat, maar over de wijze, waarop het bad zou kunnen
worden gebouwd en geëxploiteerd, werd in dat stadium nog niet gesproken. Mij
willen hierop thans nader ingaan.
Het zal u duidelijk zijn, dat voor een belangrijk objekt als het onder
havige, zowel tijdens de voorbereidingen en realisering van het plan als na
de openstelling kennis, maar bovenal ooi: ervaring op uiteenlopend terrein van
de bouw en exploitatie van zwembaden onontbeerlijk is.
Met name de bedrijfszekerheid van de gebouwen en installaties - welke
voor een belangrijk deel ook afhankelijk is van de keuze van materialen en de
technische systemen van de vaak gevoelige installaties van een zwembad - en
het bedrijfseconomisch beheer zijn daarbij uit een oogpunt van een doelmati
ge exploitatie belangrijke factoren.
Met het oog hierop hebben vrij met de "ereenigde Sportfondsenbaden N.V.
te Amsterdam geheel vrijblijvend besprekingen gevoerd met betrekking tot een
verdere samenwerking bij de eventuele stichting en exoloitatie van een zwem-
accommodatie Hierbij zijn vrij tot de conclusie gekomen, dat deze N.V. beschikt
over de nodige kennis en outillage, om een juiste dienstverlening krachtens
een te sluiten overeenkomst te kunnen waarborgen. Deze landelijke N.V.die
fungeert als 'holding-company'' van circa 50 plaatselijke Sportfondsenbaden,
beschikt uiteraard ook over ruime ervaring op het terrein van de exploitatie
van zwembaden.
De administratie-afdeling van deze N.V. is toegerust met moderne hulp
middelen, vraardoor de exploitatie-resultaten periodiek beschikbaar worden
gesteld. Ook hierbij speeltde ervaring in de organisatie van een zwembad een
belangrijke rol, vooral door het voorhanden hebben van vergelijkingsmateriaal
van andere Sportfondsenbaden. Bedrijfseconomisch zullen bepaalde aspekten
tijdig kunnen worden onderkend.
Kortom kan worden gesteld, dat door samenwerking met de Sportfondsenor
ganisatie een vlotte gang van zaken in vrijwel alle opzichten ten aanzien van
de stichting en exploitatie kan worden bevorderd.
Voor het totstandkomen van de hierboven bedoelde samenwerking is het
noodzakelijk, dat door De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. een N.V. Sport-
fondsenbad-Grouw wordt opgericht.
Om fiscale redenen is De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. ook enig aan
deelhouder, waarbij echter de waarborgen, die de gemeente moet eisen voor
haar financiële inbreng, in een afzonderlijke overeenkomst met deze plaatse
lijke N.V. worden geregeld.
Blijkens het ter inzage gelegde model van de stichtingsakte wordt de
vennootschap bestuurd door een raad van beheer, bestaande uit ten minste vijf
en ten hoogste elf leden. Het is de bedoeling, in de overeenkomst gemeente-
li. V. te regelen, dat een meerderheid van deze leden uit een voordracht van de
raad wordt benoemd, en het is daarbij zaak, dat de gemeente een overwegende
invloed heeft en behoudt.Niet zonder betekenis is, dat de vennootschap zelf
standig op de kapitaalmarkt kan opereren en dus in staat isvoor de stich
ting van het zwembad de nodige financieringsmiddelen aan te trekken.
- 2 -