£bE 13. Voorstel inzake de bouw en exploitatie van een over dekt zwembad te Grouw. Aan de gemeenteraad. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No. 3669 Grouw, 7 december 1973. In uw vergadering van 8 mei j.l. hebt u, zoals bekend, in beginsel be sloten, over te gaan tot de bouw van een overdekt zwembad te Grouw op de in het bestemmingsplan voor aktieve rekreatie bestemde grond, gelegen ten noor den van het Prinses Margrietkanaal. Het betreffende raadsvoorstel vermeldde wel enige cijfers over een moge lijk exploitatie-resultaat, maar over de wijze, waarop het bad zou kunnen worden gebouwd en geëxploiteerd, werd in dat stadium nog niet gesproken. Mij willen hierop thans nader ingaan. Het zal u duidelijk zijn, dat voor een belangrijk objekt als het onder havige, zowel tijdens de voorbereidingen en realisering van het plan als na de openstelling kennis, maar bovenal ooi: ervaring op uiteenlopend terrein van de bouw en exploitatie van zwembaden onontbeerlijk is. Met name de bedrijfszekerheid van de gebouwen en installaties - welke voor een belangrijk deel ook afhankelijk is van de keuze van materialen en de technische systemen van de vaak gevoelige installaties van een zwembad - en het bedrijfseconomisch beheer zijn daarbij uit een oogpunt van een doelmati ge exploitatie belangrijke factoren. Met het oog hierop hebben vrij met de "ereenigde Sportfondsenbaden N.V. te Amsterdam geheel vrijblijvend besprekingen gevoerd met betrekking tot een verdere samenwerking bij de eventuele stichting en exoloitatie van een zwem- accommodatie Hierbij zijn vrij tot de conclusie gekomen, dat deze N.V. beschikt over de nodige kennis en outillage, om een juiste dienstverlening krachtens een te sluiten overeenkomst te kunnen waarborgen. Deze landelijke N.V.die fungeert als 'holding-company'' van circa 50 plaatselijke Sportfondsenbaden, beschikt uiteraard ook over ruime ervaring op het terrein van de exploitatie van zwembaden. De administratie-afdeling van deze N.V. is toegerust met moderne hulp middelen, vraardoor de exploitatie-resultaten periodiek beschikbaar worden gesteld. Ook hierbij speeltde ervaring in de organisatie van een zwembad een belangrijke rol, vooral door het voorhanden hebben van vergelijkingsmateriaal van andere Sportfondsenbaden. Bedrijfseconomisch zullen bepaalde aspekten tijdig kunnen worden onderkend. Kortom kan worden gesteld, dat door samenwerking met de Sportfondsenor ganisatie een vlotte gang van zaken in vrijwel alle opzichten ten aanzien van de stichting en exploitatie kan worden bevorderd. Voor het totstandkomen van de hierboven bedoelde samenwerking is het noodzakelijk, dat door De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. een N.V. Sport- fondsenbad-Grouw wordt opgericht. Om fiscale redenen is De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. ook enig aan deelhouder, waarbij echter de waarborgen, die de gemeente moet eisen voor haar financiële inbreng, in een afzonderlijke overeenkomst met deze plaatse lijke N.V. worden geregeld. Blijkens het ter inzage gelegde model van de stichtingsakte wordt de vennootschap bestuurd door een raad van beheer, bestaande uit ten minste vijf en ten hoogste elf leden. Het is de bedoeling, in de overeenkomst gemeente- li. V. te regelen, dat een meerderheid van deze leden uit een voordracht van de raad wordt benoemd, en het is daarbij zaak, dat de gemeente een overwegende invloed heeft en behoudt.Niet zonder betekenis is, dat de vennootschap zelf standig op de kapitaalmarkt kan opereren en dus in staat isvoor de stich ting van het zwembad de nodige financieringsmiddelen aan te trekken. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1973 | | pagina 75