- 2 -
Uit het bovenstaande is reeds gebleken, dat het belangrijkste stuk in
deze is de overeenkomst, die de gemeente met de plaatselijke N.V. sluit. Zo
als uit de aanhef van die overeenkomst blijkt, zal deze worden gesloten tus
sen de gemeente als de ene en de N.V. als de andere partij.
Daarnaast zal echter ook De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. de over
eenkomst moeten ondertekenen, zulks met het oog op de naleving van de bepa
lingen, v/elke van haar of mede van haar afhangen.
Hierbij wordt met name gedacht aan die bepalingen, welke de uitoefening
van bepaalde vennootschappelijke bevoegdheden door de aandeelhoudster van de
N.V. Sportfondsenbad-Grouw aan het toezicht onderwerpen van de gemeente.
De onderwerpendie in deze overeenkomst geregeld worden, zijn o.a.:
a. vervreemding van aandelen, welke krachtens de statuten op naam gesteld
worden, behoeft de goedkeuring van ons college.
b. zowel in de ontwerp-statuten van de plaatselijke N.V. als in de ontwerp
overeenkomst is bepaald, dat de raad van beheer van deze N.V. zal bestaan
uit tenminste 5 en ten hoogste li leden, die door de algemene vergadering
van aandeelhouders (De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V.) zullen worden
benoemd.
Wegens de financiële offers van de gemeente tot bedrag van het exploita
tie-tekort van het zwembad zullen krachtens artikel 2 van de ontwerp-overeen-
komst op 2 na alle leden van de raad van beheer door de aandeelhoudster op
voordracht van de gemeenteraad worden benoemd.
Wij geven de voorkeur aan een raad van beheer, bestaande uit 11 leden,
t.w.
2 vertegenwoordigers van De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. te Amsterdam;
1 lid van het college van burgemeester en wethouders
1 lid van de gemeenteraad;
1 ambtenaar van de afdeling Financiën van de sekretarie;
1 ambtenaar van de dienst van gemeentewerken
4 vertegenwoordigers van de sportstichtingen in de gemeente;
1 vertegenwoordiger van de thans bestaande zwembadcommissie. (Bij opheffing
dezer commissie eventueel te vervangen door een vertegenwoordiger van een op
te richten zwemvereniging)
Voor het samenstellen door uw raad van een voordracht zullen wij u te
zijner tijd een aanbeveling deen toekomen.
De raad van beheer, is ingevolge artikel 12 van de ontwerp-statuten van
de op te richten N.V. belast met alle zaken van de vennootschap en met in
achtneming van de bepalingen in de statuten bevoegd tot alle daden van beheer
en exploitatieo
Op de samenstelling van de raad van beheer heeft het gemeentebestuur dus
een overwegende invloed.
c. De meeste artikelen van de overeenkomst hebben betrekking op besluiten en
handelingen van de plaatselijke N.V.welke aan de goedkeuring van het ge
meentebestuur zijn onderworpenDe goedkeuring betreft o.a.:
1. de begroting en exploitatxe-rekening?
2. wijziging statuten;
3. datum en tijdstippen openstelling inrichting;
4. tarieven en wijziging tarieven?
5. veranderen aard of bestemming van de accommodatie;
6. verkrijging, vervreemden cf bezwaren van onroerende eigendommen en het
aangaan van geldleningen of borgtochten.
d. Het mag niet worden verwacht, dat de N.V. bij de thans bekend zijnde gege
vens winst zal maken, evenmin als bij direkte exploitatie door de gemeente
het geval zou zijn geweest. Het is dan ook gebruikelijk, dat het exploita
tie-tekort in het budget der gemeente wordt "ingebouwd"
Dit zou kunnen leiden tot de conclusie, dat het exploitatie-verlies in de
vorm van een subsidie aan de N.V. moet worden uitgekeerd, waardoor een
"sluitende" exploitatierekening zou worden verkregen. In artikel 18 is ech
ter een andere weg gevolgd. Deze zou kunnen worden aangeduid met "verlies-
financiering" door de gemeente.
- 3 -