- 2 - Uit het bovenstaande is reeds gebleken, dat het belangrijkste stuk in deze is de overeenkomst, die de gemeente met de plaatselijke N.V. sluit. Zo als uit de aanhef van die overeenkomst blijkt, zal deze worden gesloten tus sen de gemeente als de ene en de N.V. als de andere partij. Daarnaast zal echter ook De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. de over eenkomst moeten ondertekenen, zulks met het oog op de naleving van de bepa lingen, v/elke van haar of mede van haar afhangen. Hierbij wordt met name gedacht aan die bepalingen, welke de uitoefening van bepaalde vennootschappelijke bevoegdheden door de aandeelhoudster van de N.V. Sportfondsenbad-Grouw aan het toezicht onderwerpen van de gemeente. De onderwerpendie in deze overeenkomst geregeld worden, zijn o.a.: a. vervreemding van aandelen, welke krachtens de statuten op naam gesteld worden, behoeft de goedkeuring van ons college. b. zowel in de ontwerp-statuten van de plaatselijke N.V. als in de ontwerp overeenkomst is bepaald, dat de raad van beheer van deze N.V. zal bestaan uit tenminste 5 en ten hoogste li leden, die door de algemene vergadering van aandeelhouders (De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V.) zullen worden benoemd. Wegens de financiële offers van de gemeente tot bedrag van het exploita tie-tekort van het zwembad zullen krachtens artikel 2 van de ontwerp-overeen- komst op 2 na alle leden van de raad van beheer door de aandeelhoudster op voordracht van de gemeenteraad worden benoemd. Wij geven de voorkeur aan een raad van beheer, bestaande uit 11 leden, t.w. 2 vertegenwoordigers van De Vereenigde Sportfondsenbaden N.V. te Amsterdam; 1 lid van het college van burgemeester en wethouders 1 lid van de gemeenteraad; 1 ambtenaar van de afdeling Financiën van de sekretarie; 1 ambtenaar van de dienst van gemeentewerken 4 vertegenwoordigers van de sportstichtingen in de gemeente; 1 vertegenwoordiger van de thans bestaande zwembadcommissie. (Bij opheffing dezer commissie eventueel te vervangen door een vertegenwoordiger van een op te richten zwemvereniging) Voor het samenstellen door uw raad van een voordracht zullen wij u te zijner tijd een aanbeveling deen toekomen. De raad van beheer, is ingevolge artikel 12 van de ontwerp-statuten van de op te richten N.V. belast met alle zaken van de vennootschap en met in achtneming van de bepalingen in de statuten bevoegd tot alle daden van beheer en exploitatieo Op de samenstelling van de raad van beheer heeft het gemeentebestuur dus een overwegende invloed. c. De meeste artikelen van de overeenkomst hebben betrekking op besluiten en handelingen van de plaatselijke N.V.welke aan de goedkeuring van het ge meentebestuur zijn onderworpenDe goedkeuring betreft o.a.: 1. de begroting en exploitatxe-rekening? 2. wijziging statuten; 3. datum en tijdstippen openstelling inrichting; 4. tarieven en wijziging tarieven? 5. veranderen aard of bestemming van de accommodatie; 6. verkrijging, vervreemden cf bezwaren van onroerende eigendommen en het aangaan van geldleningen of borgtochten. d. Het mag niet worden verwacht, dat de N.V. bij de thans bekend zijnde gege vens winst zal maken, evenmin als bij direkte exploitatie door de gemeente het geval zou zijn geweest. Het is dan ook gebruikelijk, dat het exploita tie-tekort in het budget der gemeente wordt "ingebouwd" Dit zou kunnen leiden tot de conclusie, dat het exploitatie-verlies in de vorm van een subsidie aan de N.V. moet worden uitgekeerd, waardoor een "sluitende" exploitatierekening zou worden verkregen. In artikel 18 is ech ter een andere weg gevolgd. Deze zou kunnen worden aangeduid met "verlies- financiering" door de gemeente. - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1973 | | pagina 77