5. Voorstel tot wijziging van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen. Aan de gemeenteraad. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No.: 2961 Grouw, 27 september 1974. Zoals u bekend zal zijn, wordt de raad ingevolge artikel 51 van het regle ment van orde voor de raadsvergaderingen in drie afdelingen verdeeld, te weten: a. de eerste afdeling voor: financiën, openbare werken, algemene zaken, het grondbedrijf en ruimtelijke ordening b. de tweede afdeling voor: onderwijs, cultuur, sport en rekreatie (naderhand in de praktijk aangevuld met milieuzaken); c. de derde afdeling voor: sociale zaken, volkshuisvesting, personeelsaangelegenheden en het gasbedrijf. Ingevolge artikel 52 van het reglement is de burgemeester voorzitter van de eerste afdeling, de wethouder/loco-burgemeester voorzitter van de tweede af deling en de andere wethouder voorzitter van de derde afdeling. Bij wijziging van de samenstelling van het college van burgemeester en wethouders biedt bovenbedoelde regeling te weinig flexibiliteit, omdat zij geen rekening houdt met de ambities en de voorkeur van de wethouders voor bepaalde beleidsonderdelen. De portefeuilleverdeling, die tot de competentie van ons college behoort, kan daardoor in het gedrang komen. Teneinde deze moeilijkheid te vermijden, achten wij het gewenst, dat de omschrijving van hetgeen tot de verschillende afdelingen behoort, komt te ver vallen en dat artikel 51 als volgt wordt geredigeerd: "1. Zoveel mogelijk aan het begin van een zittingsperiode van de raad worden een eerste, een tweede en een derde afdeling ingesteld. 2. De afdelingen bestaan, behalve uit de voorzitter, elk uit vier leden, die door de raad uit zijn midden worden benoemd." Artikel 52 kan ongewijzigd blijven. Bij deze nieuwe redactie kan het college in alle vrijheid tot de meest wenselijke taakverdeling komen. Wat het huidige college betreft, delen wij u mede, dat wij wethouder J. Draisma in onze vergadering van 6 september j.l. als loco-burgemeester hebben aangewezen. De portefeuilleverdeling is door ons overigens als volgt geregeld: Burgemeester (le afd.): financiën, openbare werken, algemene zaken, het gasbe drijf en ruimtelijke ordening. Wethouder J. Draisma (2e afd.): onderwijs, cultuur, sport, rekreatie en milieu zaken Wethouder R. Benedictus (3e afd.): sociale zaken, volkshuisvesting, personeels aangelegenheden en het grondbedrijf. Op grond van het bovenstaande stellen wij u voor, het reglement van orde in de aangegeven zin te wijzigen en daartoe te nemen een besluit, waarvan het concept bij de raadsstukken voor u ter inzage ligt. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel K.J.Vrijling, burgemeester. D. Smits sekretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1974 | | pagina 5