23. Voorstel tot wijziginrr van de verordening op de heffing van reinigingsrechten. Aan de gemeenteraad. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW Hö.: 3378 Grouw, 1 november 1974; Ingevolge de reeds eerder genoemde circulaire EV 74/U 595 d.d. 19 juli 1974, dient het tarief voor het ophalen van huisvuil gebracht te worden van 40,—^'naar 44,— per jaar, tenminste wanneer de gemeente asemmers of nlas- ticzakken ter beschikking stelt. Aangezien in onze gemeente het oebruik van asemmers is afgeschaft, maar de gebruikers de plasticzakken zelf moeten aanschaffen, waarvoor - 7,oer jaar 'kan'worden gerekend, stellen wij u voor, het tarief m.i.v. 1975 te brengen van 33,— on 37, In genoemde rcirculaire staat ook vermeld, dat aanvullende bijdrage-gemeen ten hun eigen inkomstenheffingen op een redelijk peil dienen te handhaven. Dit betekent, dat de overige, niet met name in de circulaire genoemde belastingen en retributiesverhoogd mogen worden met het door de minister genoemde percen tage van 10 a 11%. Van de reinigingsrechten mogen de tarieven voor het afhalen van bedrijfs afval in plasticzakken, het containergebruik en het ledigen van beerputten dus met dit percentage worden verhoogd. Bovendien is hieraan niet te ontkomen, om dat de opbrengsten lang niet kostendekkend zijn en de minister voorschrijft, dat de tarieven voor het ophalen van bedrijfsvuil en dergelijke dat juist wel moeten zijn. De totale kosten voor het omhalen van huisvuil en bedrijfsafval worden voor 1975 geraamd op 235.000,Hiervan komt naar schatting ten laste van het bedrijfsafval 73.500, zodat ten laste van het ophalen van huisvuil blijft 156.500, De geraamde opbrengst wegens het ophalen van huisvuil tegen het nieuwe voorgestelde tarief van 37,per jaar zal ongeveer bedragen 2.475 gebrui kers x 37,91.575,-zodat oncredekt blijft 64.925, containers De geraamde opbrengst van het afhalen van bedrijfsafval inclusief/teoen een tarief verhoogd met 10% ten opzichte van 1974 kan gesteld worden op de ge schatte opbrengst van 1974 41.000,10% tariefsverhoging een ver- bruikstoename van 3.000,48.000,Ongedekt blijft dan een bedrag van 78.500,- 48.000,30.500, Wanneer de tarieven zouden worden on getrokken tot een kostendekkend peil, dan zou een verhoging met nog eens 63,5% noodzakelijk zijn. Een dergelijke drastische verhoging wordt niet goedgekeurd. Bovendien staan wij op het standnunt, dat de reinigingsrechten niet kostendek kend behoeven te zijn. Aangezien de stortplaats Timertsmeer is gesloten, is storten van afval in onze gemeente niet meer mogelijk en kan het hierop betrekking hebbende artikel uit de verordening gelaten worden. De kosten van het ledigen van beerputten zullen over 1975 naar schatting 11.728,bedragen, terwijl de opbrengst over 1974 gesteld kan worden op 3.800,Ook hier valt dus niet aan een tariefsverhoging te ontkomen. Om enigszins gelijke tred te houden met de kostenstijgingen, zonder dus tot een sluitende exploitatie te komen, lijkt ons een tariefsverhoging met in gang van 1975 van 10% van de rechten afhalen bedrijfsafval, containergebruik en het ledigen van beerputten dringend gewenst. Aangezien het gestelde in de artikelen 14 en 16 van de verordening op de heffing van reinigingsrechten, inhoudende de ambtshalve vermindering resp. aan wijzing ambtenaar reeds geregeld is in artikel 65 van de Algemene wet rijksbe lastingen resp. artikel 1 van de Invorderingswetis opneming daarvan in de verordening overbodig en kunnen bedoelde artikelen vervallen. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1974 | | pagina 65