- 14
V/ij mogen slechts hopen dat het bedrijfsleven in deze moeilijke tijd
door wijsbeleid zijn weg zal weten te vinden, en dat ook de rijksoverheid weer
tot het inzicht zal komen dat zonder een gezond ondememings-klimaat een rede
lijke welvaart onmogelijk is, en zonder die redelijke welvaart geen welzijn.
Gelukkig is dit inzicht op gemeentelijk niveau wel aanwezig.
Als gemeente zien wij ons gesteld tegenover een rijksoverheid die bereid
is enkele milliarden extra (ong. 500,per nederlands gezin) te steken in
een diskutabel projekt als de halve afsluiting van de Oosterscheldemaar tege
lijk de gemeenten zodanig financieel beknot dat b.v. een hoogstnoodzakelijk on
derhoud van tertiaire en quartaire wegen onmogelijk dreigt te worden, en dat
een menswaardige verbinding met de gemeenschap voor ie Bird bewoners, een voor
de gemeente inderdaad zeer zware last wordt. t.
Een rijksoverheid ook, die zelf niet schroomt tariefsverhogingen van en
kele tientallen procenten toe te passen, maar de gemeenten verbiedt zijn tarie
ven zodanig aan te passen dat ze wat meer kostendekkend v/orden.
Een rijksoverheid die suggereert dat de belastingen met 150,worden
verlaagd en praktisch terzeifdertijd de gasprijs (waarvan zoals bekend het
grootste deel in de staatskas vloeit;) met een belangrijk grcter bedrag ver
hoogt.
Een rijksoverheid.die aanloop-subsidies geeft op bepaalde initiatieven,
maar de gemeente na enige tijd voor de koster, laat opdraaien.
•'Eén rijksoverheid die het gemeentelijk belasting-tereik via de onroerend -
goed belasting verruimt, waarbij we ons wel moeten realiseren dat dit de ge
meente alleen helpt als we de totale belastingdruk op de inwoners verhogen.
Een rijksoverheid ook die door zijn overmatige begrip voor gewelddadige
aktiegroepen, het gezag van b.v. een gemeenteraad tot een aanfluiting naakt.
(Amsterdam vorige week)
Een rijksoverheid die een voorliefde heeft voor de geld verspillende
grote stadsconglomeraties.
Eén rijksoverheid die spreiding van macht in haar vaandel voert, maar in
de praktijk deze steeds meer centraliseert. Een moeilijke tijd voor de gemeente.
Als raadsleden kunnen we weinig meer doen dan woekeren met tie kleine
ruimte die we als gemeente hebben, en bij onze landelijke partijen pleiten voor
een meer realistisch beleid, in het bijzonder voor wat betreft speciale rege
lingen voor gemeenten net een moeilijke grondsoort, lange verbindingswegen,
bruggen, doorsnijding van de gemeente door een druk vaarwater. Het-zelfde geldt
voor de strijd tegen de discriminatie van Ge kleine gemeenten, die voor aller
lei doeleinden onredelijk veel lagere uitkeringen ontvangen dan de grote ge
meenten. Als raad hebben we hier weinig invloed, als leden van een partij kun
nen we iets proberen te bereiken voor onze gemeente.
Bij alle donkere wolken die boven de gemeentelijke aktiviteiten hangen,
bespeuren we toch met genoegen dat één bui lijkt over te drijven, namelijk die
van een in gewesten verdeeld Friesland.
De zaak van de eventuele gemeentelijke herindeling zal echter wel onze
aandacht blijven eisen.
In onze gemeente, voorzitter, zien wij dat de bevolkingsgroei wat minder
wordt. Dit uit zich reeds in leegstand van woningen, zij het gelukkig niet in
ernstige mate. Het forensisme schijnt zijn grootste top te hebben gehad. Ons
beleid als raad om de groei, zeker t.a.v. het dorp Grouw, wat te beperken,
noodzaakt ons de langere termijn-plannen uit de tijd dat we nog in ongebreidel
de groei geloofden, kritisch te bezien.
Wij zijn van mening.dat de eerste afdeling van de raad hier, meer dan in
het verleden, een taak te vervullen heeft, evenals bij het voorbereiden van
nieuwe bestemmingsplannen.
Het zcu interessant zijn als we over statistisch materiaal konden be
schikken betreffende het verloop van de leeftijdsopbouw en de werkkring van de
bevolking. Dit sou langere termijn-planning b.v. t.a.v. bejaarden-voorzieningen
en scholenbouw aanmerkelijk vergemakkelijken.
In liet algemeen zou het aanbevaling verdienen om wat vaker op de lange
termijn te denken.
Bij een vorige begrotingsbespreking attendeerde onze voorzitter reeds op
de enorme lasten'die sommige besluiten voor de toekomst zouden kunnen veroorza
ken.
- 15 -