- 14 V/ij mogen slechts hopen dat het bedrijfsleven in deze moeilijke tijd door wijsbeleid zijn weg zal weten te vinden, en dat ook de rijksoverheid weer tot het inzicht zal komen dat zonder een gezond ondememings-klimaat een rede lijke welvaart onmogelijk is, en zonder die redelijke welvaart geen welzijn. Gelukkig is dit inzicht op gemeentelijk niveau wel aanwezig. Als gemeente zien wij ons gesteld tegenover een rijksoverheid die bereid is enkele milliarden extra (ong. 500,per nederlands gezin) te steken in een diskutabel projekt als de halve afsluiting van de Oosterscheldemaar tege lijk de gemeenten zodanig financieel beknot dat b.v. een hoogstnoodzakelijk on derhoud van tertiaire en quartaire wegen onmogelijk dreigt te worden, en dat een menswaardige verbinding met de gemeenschap voor ie Bird bewoners, een voor de gemeente inderdaad zeer zware last wordt. t. Een rijksoverheid ook, die zelf niet schroomt tariefsverhogingen van en kele tientallen procenten toe te passen, maar de gemeenten verbiedt zijn tarie ven zodanig aan te passen dat ze wat meer kostendekkend v/orden. Een rijksoverheid die suggereert dat de belastingen met 150,worden verlaagd en praktisch terzeifdertijd de gasprijs (waarvan zoals bekend het grootste deel in de staatskas vloeit;) met een belangrijk grcter bedrag ver hoogt. Een rijksoverheid.die aanloop-subsidies geeft op bepaalde initiatieven, maar de gemeente na enige tijd voor de koster, laat opdraaien. •'Eén rijksoverheid die het gemeentelijk belasting-tereik via de onroerend - goed belasting verruimt, waarbij we ons wel moeten realiseren dat dit de ge meente alleen helpt als we de totale belastingdruk op de inwoners verhogen. Een rijksoverheid ook die door zijn overmatige begrip voor gewelddadige aktiegroepen, het gezag van b.v. een gemeenteraad tot een aanfluiting naakt. (Amsterdam vorige week) Een rijksoverheid die een voorliefde heeft voor de geld verspillende grote stadsconglomeraties. Eén rijksoverheid die spreiding van macht in haar vaandel voert, maar in de praktijk deze steeds meer centraliseert. Een moeilijke tijd voor de gemeente. Als raadsleden kunnen we weinig meer doen dan woekeren met tie kleine ruimte die we als gemeente hebben, en bij onze landelijke partijen pleiten voor een meer realistisch beleid, in het bijzonder voor wat betreft speciale rege lingen voor gemeenten net een moeilijke grondsoort, lange verbindingswegen, bruggen, doorsnijding van de gemeente door een druk vaarwater. Het-zelfde geldt voor de strijd tegen de discriminatie van Ge kleine gemeenten, die voor aller lei doeleinden onredelijk veel lagere uitkeringen ontvangen dan de grote ge meenten. Als raad hebben we hier weinig invloed, als leden van een partij kun nen we iets proberen te bereiken voor onze gemeente. Bij alle donkere wolken die boven de gemeentelijke aktiviteiten hangen, bespeuren we toch met genoegen dat één bui lijkt over te drijven, namelijk die van een in gewesten verdeeld Friesland. De zaak van de eventuele gemeentelijke herindeling zal echter wel onze aandacht blijven eisen. In onze gemeente, voorzitter, zien wij dat de bevolkingsgroei wat minder wordt. Dit uit zich reeds in leegstand van woningen, zij het gelukkig niet in ernstige mate. Het forensisme schijnt zijn grootste top te hebben gehad. Ons beleid als raad om de groei, zeker t.a.v. het dorp Grouw, wat te beperken, noodzaakt ons de langere termijn-plannen uit de tijd dat we nog in ongebreidel de groei geloofden, kritisch te bezien. Wij zijn van mening.dat de eerste afdeling van de raad hier, meer dan in het verleden, een taak te vervullen heeft, evenals bij het voorbereiden van nieuwe bestemmingsplannen. Het zcu interessant zijn als we over statistisch materiaal konden be schikken betreffende het verloop van de leeftijdsopbouw en de werkkring van de bevolking. Dit sou langere termijn-planning b.v. t.a.v. bejaarden-voorzieningen en scholenbouw aanmerkelijk vergemakkelijken. In liet algemeen zou het aanbevaling verdienen om wat vaker op de lange termijn te denken. Bij een vorige begrotingsbespreking attendeerde onze voorzitter reeds op de enorme lasten'die sommige besluiten voor de toekomst zouden kunnen veroorza ken. - 15 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1974 | | pagina 18