- 4 -
Iemand heeft eens gezegd: "We kunnen beter 5 ka. buis missen dan een ad
ministratie opzetten". Praktisch is dit een onuitvoerbare zaak.
Wethouder Draisma merkt op, dat hij zich de reactie van de heer Meester wel
kan indenken. Maar ook in particuliere bedrijven worden deze zaken afgedaan
door het stellen van een bepaald percentage. Hier is alles exact omschreven,
omdat de controle het eist. Het is wel een stukje problematiek,die in het al
gemeen voor het bedrijfsleven geldt.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten.
6Voorstel tot het verstrekken van geldleningen en een bijdrage aan de woning
bouwvereniging "Midden Friesland" te Grouw.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel
besloten. '7'
7Voorstel tot vaststelling van een bouwverordening logiesgebouwen.
De heer van Essen zegt wel achter het voorstel te staan., Aangaande de op
merking van de le afdeling, dat een aanvaardbaar compromis moet worden bereikt
tussen het wenselijk en redelijk aanvaardbare, waarop burgemeester en wethouders
ihebben ingehaakt met te zeggen.dat er een soepel beleid zal worden gevoerd,
merkt spreker op, dat gezien de brand in Grouw, men niet al te soepel moet zijn.
De goedwi11enden zullen straks wellicht kosten gaan maken, terwijl een ander
nalaat voorzieningen te treffen. Spreker meent wel, dat men daartegen moet op
treden.
Ook de heer Knossen vindt het voorstel een goede zaak. Spreker zegt in de be
groting tevergeefs gezocht te hebben naar een post voor bouw- en woningtoezicht.
Is deze dienst er wel en wordt er regelmatig controle uitgeoefend?.
voorzitter antwoordt, dat de moeilijke vraag bij deze verordeningen altijd
is, hoe ver moet je gaan en waar liggen de grenzen. Vaak constateer je in bedrijf
dat het kan, ook al kost het wat geld. Je kunt dan een redelijk stuk veiligheid
bereiken. Hanteer je dezelfde richtlijnen'bij bedrijf b, dan kan dat voor dat be
drijf de financiële dood betekenen. Bedrijf zegt dan, dat hij op een hoog
kostencijfer zit, terwijl bedrijf b in zijn ogen dat heeft nagelaten. Dit is nu
de grote moeilijkheid. Aan de ene kant moet je soepelheid betrachten en aan de
andere kant ook weer niet te soepel zijn. Met deze moeilijkheden in de praktijk
zit heL college. Wat is redelijk en aanvaardbaar. Deze verordeningen hebben meest
al betrekking op reeds jaren bestaande gebouwen, waar allerlei bijbouwsels aan
zijn gemaakt. Zo'n eigenaar kun je gemakkelijk de nek omdraaien,als je te strenge
eisen stelt. Bij nieuwe gebouwen is dit geen kunst. Daar kun je voorzieningen
eisen. Spreker zegt, dat de laatste brand in Grouw een schrikreactie heeft ver- v
oorzaakt en bij het college de vraag heeft opgeroepen of nog niet strenger moet
worden opgetreden. Dit zou voor betrokkenen vervelende consequenties kunnen hebben.
Moeten burgemeester en wethouders dan zeggen:"het spijt ons maar je zult er aan
moeten voldoen'Spreker zegt,, dat dit moeilijke beslissingen zijn. Men zal dan ook
in de praktijk wat moeten manouvreren en niet al te soepel zijn. In menige kleinere
gemeente mankeert er wel wat aan het bouw- en woningtoezicht. Wil men hiervoor
een volledige ambtenaar inzetten, dan kost dat 40.000,- per jaar extra. Op een
betrekkelijk kleine dienst als Idaarderadeel moet men mensen hebben die van alle
markten thuis zijn. Maar het toezicht gebeurt niet zoals het zou moeten gebeuren.
Dat is algemeen bekend. Soms wordt hier en daar goed ingegrepen maar een regel
matige controle is er niet. In b. en w. is kortgeleden nog gezegd, dit soort zaken
bij de komende begroting nog eens te bekijken en te zien tot een herverkaveling
te komen. Maar daarvoor zal geld moeten komen.
De heer van Essen zegtdat het geld niet doorslaggevend moet zijn, want er zijn
ook zaken die in geld niet uit te drukken zijn. Zodra er mensenlevens mee gemoeid
zijn dan zijn de poppen aan het dansen. Daarom moet men niet te soepel zijn.
voorzitter antwoordt, dat als men zo'n bedrijf te zwaar aanpakt, het dorp
ook op zijn achterste benen staat. Maar pas op, als er een ongeluk gebeurt.
- 5 -