3E3E GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW 10. Voorstel inzake de ontsluiting van het gebied van da Bird. Aan de gemeenteraad. No. 2797. Grouw, 5 september 1975. Zoals u bekend zal zijn, is de situatie in het gebied van de Bird onder Grouw verre van ideaal. De verbinding mot de vaste wal wordt onderhouden door een pont in het Prinsen Hargr.ietkanaaldie per weex 76*2 uren in bedrijf is. De be diening geschiedt door twoa pontwachters en een huippontwachter Door uw besluit van 19 augustus j.l. zal de bediening binnenkort kunnen geschieden door drie pentvachters en zal het aantal bedieningsuren tot 96 per week kunnen worden uitgebreid. Aangezien de pont slechts een draagvermogen hooft van 7 ton,worden de veehouderijbedrijven in het gebied, financieel gezien, niet onaanzien lijk benadeeld. Dit moge blijken uit hot voor u ter inzage liggende rapport van een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de Eend van Coöpe ratieve Zuivelfabrieken in Friesland, de C.A.F. te Leeuwarden en het Con sulentschap voer de Rundveehouderij en Akkerbouw in N.K.Friesland te Leeuwarden, waarin het volgende wordt geconstateerd; a. Door de geïsoleerde ligging van da veehouderijbedrijven in de Bird is alle transport vin da huidige pont belangrijk duurder dan bij vervoer over de weg mogelijk zou zijn. b. Bij melkvervosr in bussen zijn de extra kosten in 1974 reeds 0,68 cent per kilogram. Overgang op tankmelken is uitgesloten onder de huidige omstandigheden. Dit houdt,nav.i". andere bezwaren, derving in van een eventuele tankmelktoeslagOp termijn gezien, betekent het een ernstige bedreiging voor het voortbestaan ven de melkveehouderij in het gebied. c. Vervoer van krachtvoer te bulk is in hot geheel niet mogelijk. De ma ximale korting zou voor ge-zakte produkten bij meer dan 7 ton 80 cent per ICO k:jkunnen zijn, c or LuJ.kprodu.ktun bij moer dun 8 ton 2,30 per 100 kg. e. Voor een bedrijf van 50 koeien werd berekend, dat het directe financi ële nadeel thans reran ru-ua f 4000,— per jaar bedraagt. f. Ter verlaging var. de h..ervoor g.-.roemde kosten en ter vergroting van de toekomstige bestaanszeke:: ne.Ld var. da rundveehouderijbedrijven zou op korte termijn het inleggen van oen zwaardere pont (pijn. 25 ton) ver betering kunnen brenger; Wij zijn van mening, dat da vub f gedans suggestie in de praktijk niet uitvoerbaar is. Hst manoeuvreren met een pont van 25 ton in het Prinses Margrietkanaallat ter plaatse slechts een breedte heeft van 47 meter, achten wij uit scheepvaartkundige overwegingen onaanvaardbaar. Een pent van deze zwaarte (afmetingen: lengte 22 a 23 meter en breedte 5h meter) heeft, e warns al buiten de ponthavens, in het kanaal slechts een vaarweg beschikbaar van circa 25 meter lengte om te manoeuvreren. Een zo minimale vaarweg maakt een grote pont - in tegenstelling met de huidige van 7 ton - veel kwetsbaarder voor de invloeden van stroom en dwarswind (de vaarweg ligt dwars op de overheersende zuidwestelijke windrichtingen moeilijker manoeuvreerbaar bij drukke scheepvaart, ijsgang, sneeuw, mist en andere vermen van slecht zicht. d Voor kunstmest geldt hetzelfde. Do maximale korting zou bij 8 ton L.6Q. per 100 kg. zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 41