Naar onze mening zou dit standpunt ook thans nog onverkort behoren te gelden. Met een netto-last van rond 100.000,-- ten behoeve van 11 veehouders, heeft de gemeente onzes inziens een grens bereikt waarbij de vraag gesteld kan worden, of een zo hoge last ten behoeve van een gering aantal ingezete nen, nog verantwoord is ten opzichte van de vele dringende voorzieningen van veel wijdere strekking, waarvan velen op realisering hopen. Gedeputeerde Staten hebben zich reeds in een eerder stadium in die zin uitgelaten. Dit betekent dus, dat de gemeente, wat haar financiële medewerking betreft, niet verder kan gaan dan thans het geval is. Dit impliceert tevens, dat aan uitbreiding van de bedieningstijden boven 96 uur per week ten laste van de gemeentelijke middelen niet valt te danken. Een verdere lastenver zwaring toch zou in nog verdere mate gaanten koste van andere urgente voor zieningen, waarop ook de minister van binnenlandse zaken reeds attendeerde. Ook wanneer het alternatief van de brug haalbaar zou blijken te zijn zal de gemeente zich tot bediening daarvan moeten beperken. In geen geval zou deze oplossing tot een lastenverzwaring van de gemeente mogen leiden. Gezien de financiële moeilijkheden ,die aan de geschetste oplossingen kleven, is het naar onze mening zinvol, dat nog een ander alternatief in de beschouwing wordt betrokken. Bij de behandeling van de gemeentebegroting voor 1974 heeft het toen malige raadslid, de heer P, de Visser, gepleit voor een eventuele uitkoop of overplaatsing van de bedrijven van de betrokken veehouders. In de visie van de heer de Visser zou het gebied dan bestemd kunnen worden tot een extensief bedrijf voor jongvee, schapen en voor vetweiderij Bij het realiseren van deze gedachte zou de gemeente in de uitkoop een bijdrage kunnen verlenen tot de gekapitaliseerde waarde van de netto exploitatiekosten van de pont. Zoals uit het vorenstaande blijkt, kan de gemeente geen lastenverho ging accepteren, welke oplossing ook wordt gekozen. Dit wil uiteraard niet zeggen, dat wij niet bereid zouden zijn, in niet-financiële zin aan een oplossing mee te werken. Integendeel. Nu echter de Birdbevolking zich uitdrukkelijk voor een ontsluiting via een brug heeft uitgesproken, zal naar onze mening eerst het definitieve standpunt ter zake van Gedeputeerde Staten moeten worden afgewachtMocht dit standpunt positief uitvallen, dan zal buiten bezwaar van de gemeentekas een plan voor de bouw van een brug moeten v/orden gemaakt en zal getracht moeten worden, de kosten van uitvoering op derden af te wentelen. Vooraf gaande daaraan zal een wijziging van het bestemmingsplan ter plaatse nood zakelijk zijn. Zouden Gedeputeerde Staten negatief op de bouw van een brug reageren, dan rest er onzes inziens, gelet op de praktische bezwaren, welke aan de aan schaffing van een pont van 25 ton kleven, alleen de mogelijkheid van uitkoop. In dat geval zou dit alternatief aanhangig gemaakt kunnen worden bij de Stichting Beheer Landbouwgronden In verband met het vorenstaande stellen wij u voor, als uw oordeel uit te spreken: a. dat verzwaring van de tegenwoordige pont niet uitvoerbaar moet worden ge acht en bovendien geen oplossing voor het vervoersprobleem betekent; b. dat de gemeente zich ten aanzien van de pontverbinding geen meerdere en hogere lasten kan permitteren dan thans het geval is; behoudens eventuele gevolgen van inflatie; c. dat de bedieningstijden van de pont worden vastgesteld op 96 uur per week en niet zullen worden gewijzigd; d. dat de gemeente geen financiële bijdrage kan verlenen in de kosten van aanschaffing van een zwaardere pont of in de kosten van de bouw van een brug over de Graft;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 47