Naar onze mening zou dit standpunt ook thans nog onverkort behoren te
gelden. Met een netto-last van rond 100.000,-- ten behoeve van 11 veehouders,
heeft de gemeente onzes inziens een grens bereikt waarbij de vraag gesteld
kan worden, of een zo hoge last ten behoeve van een gering aantal ingezete
nen, nog verantwoord is ten opzichte van de vele dringende voorzieningen
van veel wijdere strekking, waarvan velen op realisering hopen. Gedeputeerde
Staten hebben zich reeds in een eerder stadium in die zin uitgelaten.
Dit betekent dus, dat de gemeente, wat haar financiële medewerking
betreft, niet verder kan gaan dan thans het geval is. Dit impliceert tevens,
dat aan uitbreiding van de bedieningstijden boven 96 uur per week ten laste
van de gemeentelijke middelen niet valt te danken. Een verdere lastenver
zwaring toch zou in nog verdere mate gaanten koste van andere urgente voor
zieningen, waarop ook de minister van binnenlandse zaken reeds attendeerde.
Ook wanneer het alternatief van de brug haalbaar zou blijken te zijn
zal de gemeente zich tot bediening daarvan moeten beperken. In geen geval zou
deze oplossing tot een lastenverzwaring van de gemeente mogen leiden.
Gezien de financiële moeilijkheden ,die aan de geschetste oplossingen
kleven, is het naar onze mening zinvol, dat nog een ander alternatief in de
beschouwing wordt betrokken.
Bij de behandeling van de gemeentebegroting voor 1974 heeft het toen
malige raadslid, de heer P, de Visser, gepleit voor een eventuele uitkoop of
overplaatsing van de bedrijven van de betrokken veehouders. In de visie van
de heer de Visser zou het gebied dan bestemd kunnen worden tot een extensief
bedrijf voor jongvee, schapen en voor vetweiderij
Bij het realiseren van deze gedachte zou de gemeente in de uitkoop
een bijdrage kunnen verlenen tot de gekapitaliseerde waarde van de netto
exploitatiekosten van de pont.
Zoals uit het vorenstaande blijkt, kan de gemeente geen lastenverho
ging accepteren, welke oplossing ook wordt gekozen.
Dit wil uiteraard niet zeggen, dat wij niet bereid zouden zijn, in
niet-financiële zin aan een oplossing mee te werken. Integendeel.
Nu echter de Birdbevolking zich uitdrukkelijk voor een ontsluiting
via een brug heeft uitgesproken, zal naar onze mening eerst het definitieve
standpunt ter zake van Gedeputeerde Staten moeten worden afgewachtMocht
dit standpunt positief uitvallen, dan zal buiten bezwaar van de gemeentekas
een plan voor de bouw van een brug moeten v/orden gemaakt en zal getracht
moeten worden, de kosten van uitvoering op derden af te wentelen. Vooraf
gaande daaraan zal een wijziging van het bestemmingsplan ter plaatse nood
zakelijk zijn.
Zouden Gedeputeerde Staten negatief op de bouw van een brug reageren,
dan rest er onzes inziens, gelet op de praktische bezwaren, welke aan de aan
schaffing van een pont van 25 ton kleven, alleen de mogelijkheid van uitkoop.
In dat geval zou dit alternatief aanhangig gemaakt kunnen worden bij de
Stichting Beheer Landbouwgronden
In verband met het vorenstaande stellen wij u voor, als uw oordeel
uit te spreken:
a. dat verzwaring van de tegenwoordige pont niet uitvoerbaar moet worden ge
acht en bovendien geen oplossing voor het vervoersprobleem betekent;
b. dat de gemeente zich ten aanzien van de pontverbinding geen meerdere en
hogere lasten kan permitteren dan thans het geval is; behoudens eventuele
gevolgen van inflatie;
c. dat de bedieningstijden van de pont worden vastgesteld op 96 uur per week
en niet zullen worden gewijzigd;
d. dat de gemeente geen financiële bijdrage kan verlenen in de kosten van
aanschaffing van een zwaardere pont of in de kosten van de bouw van een
brug over de Graft;