-6- De voorzitter antvraordtdat de huisjes wel onder de onroerend-goed- belasting vallen. De belasting zelf dus niet. Hierna wordt het amendement van de heer van Essen om het tarief te verhogen tot f 5,per m in stemming gebracht en met algemene stemmen aangenomen 12Voorstel tot wijziging van de verordening op de heffing van bruggelden. De heer Meester zegt met dit voorstel niet zo gelukkig te zijn. Spre ker is geen voorstander van een tolheffing. Economisch uitgerekend is het voor het wegvrachtvervoer voordeliger, wanneer de schepen direct kunnen doorvaren en geen vaart behoeven te minderen om bruggeld te betalen. De voorzitter"Ik hoor wel, u kunt niet varen" De heer Meester"Jo noegje my ek noait üt". De heer van Belle zegt zich best te kunnen voorstellen dat er stemmen zijn. die de Druggelden nog meer willen opschroeven. Er is al eens gepraat over invoering van een vaar ^belasting. Alles wat over de weg gaat moet be talen en varen is vrij. Voorts wordt er soms heel wat overlast aan de in woners bezorgd. Breng je het bruggeld op f 0,50 dan is de brugwachterrzijn fooi kwijt. Daarom kan men het tarief beter opschroeven tot een wat onge lukkiger getal. Daarom stelt spreker voor het tarief op f 0,75 te brengen, welk amendement niet wordt ondersteund. De heer Zwart zegt het in principe met de heer Meester eens te zijn, dat de tolgelden moesten worden opcreheven. Dit kan echter niet eerder, dan wanneer de provincie de bruggen overneemt. Voor de overlast, die men in de dorpen van de bruggen heeft, komt nu in elk geval iets terug en het zijn meest mensen van buiten.die bruggeld moeten betalen. Daarom tilt spreker er niet zo zwaar aan, wanneer het bedrag op f 0,50 wordt gesteld. De voorzitter antwoordt, dat er een tijd is geweest, dat men in begin sel verschoond wilde blijven van de heffing van bruggelden, niet alleen hier, maar ook elders, omdat het leek op tolheffing. De ontwikkeling is echter tegengesteld geweest. De kosten van de brucrgen zijn uit de pan gerezen. Het netto-tekort zal voor 1976 f 133.000,zijn. De ontwikkeling van de laatste jaren is niet dat de bruggelden gaan verdwijnen, tenzij men naar het rijk en de provincies kijkt. Maar bij de gemeenten stijgen de bruggelden aanzienlijk. Er z,ijn al heel wat die f 1, heffen en in 1976 zullen er gemeenten komen, die voor passage door 2 bruggen f 2,50 gaan vragen. Ook zijn er gemeenten, die voor de ingezetenen een abonnement van f 25,per jaar verstrekken. De gemeenten worden gedwongen door de noodzaak, om ergens toch de eindjes aan elkaar te knopen. Men kan moeilijk stellen, dat f 0,50 te hoog is, vergeleken w bij vele andere gemeenten. Spreker zegt, dat iedereen praat over de invoering van een vaarbelastingEen weinig populaire maatregel, die op zich niet zo moeilijk zou zijn, wanneer de opbrengst in de schatkist terecht zou komen. Maar dat willen uiteraard de provincies en gemeenten niet. Deze willen het provinciaal houden en dan ontstaan er moeilijkheden. Spreker zegt, dat. men de heffing van bruggelden van twee kanten kan benaderen. Van de zijde van de gemeente de hoge lasten en de overlast voor de bevolking. Van de andere kant de wachttijd van het economisch verkeer, hetgeen ook schatten kost. -'Onder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. De heren Meester, Schermer en Vledder wensen aantekening tegen het voorstel te hebben gestemd. 13Voorstel tot wijziging van de verordening op deheffing van een hondenbelas ting. De heer van Essen merkt op, ook vorig jaar tegen verhoging van de hon denbelasting te hebben gestemd. Spreker vindt het in principe niet juist, het ene huisdier wel en het andere niet te belasten. Hij is wel van mening, dat honden soms overlast veroorzaken en is er op tegen, dat eigenaren hun honden op sportvelden ed.uitlaten. -7- O

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 15