-2- Met inachtneming van de suggestie van de heer Vledder wordt dan zonder höofdélèjke stemming conform het voorstel besloten. 8. Voorstel tot wijziging van de verordening op de heffing van reinigingsrechten. De voorzitter merkt op, dat de heer Schermer in de vergadering van 11 november 1975 heeft voorgesteld de behandeling van de belastingvoorstellen te verschuiven naar deze vergadering. Dit voorstel is niet aangenomen, omdat de stemmen staaktenFormeel zou er dus een nieuwe stemming moeten komen. Wanneer dit voorstel dan aangenomen wordt betekent dit hetzelfde als wan neer de heer Schemer zijn voorstel intrekt. De heer Schermer zegt hiermee akkoord te gaan en trekt zijn voorstel in. Hierna stelt de voorzitter de belastingvoorstellen, te beginnen met de reinigingsrechten, opnieuw aan de orde. De heer Schermer zegt, dat zijn fractie de vorige keer wat moeite had met de voorstellen 8 t/m 17, omdat men graag wilde weten, waar al dat geld voor nodig was. De zaak is nu wel duidelijker geworden, maar tegen punt 8, de reinigingsrechten, heeft zijn fractie nog wel wat bezwaren. Met name bij punt A is de verhoging alweer bijna 18%. Met de onderdelen B,C en D heeft spreker minder moeite, omdat hierin een aantal factoren meespeelt, dat doorberekend kan worden. Spreker zegt, dat zijn fractie dan ook tegen de verhoging van het bedrag voor het ophalen van huisvuil tot f 48,50 is en het huidige bedrag van f 41,wil handhaven. Dit betekent wel een derving van inkomsten van f 19.000,maar daarvoor biedt de begroting 1976 vol doende ruimte. Spreker merkt nog op, dat van boven af opgelegd wordt zo min mogelijk tot lastenverzwaring van de inwoners over te gaan en de hand op de portemonnaie te houden. Spreker zegt het in eerste instantie hierbij te willen laten. De voorzitter antwoordt, dat de consequentie van het voorstel van de heer Schermer is, dat de gemeente rond f 20.000,minder ontvangt. De verhoging is, vergeleken met de norm, gemiddeld 10% voor het gehele pakket. De vrij forse verhoging naar f 48,50 is een voortvloeisel uit het besluit van vorig jaar, om de tarieven te beperken tot f 41,De minimum'- norm was toen f 44,en is nu f 48,50. B en w zijn nu bevreesd, als je een maal een fikse^achterstand hebt opgelopen, dat je in de toekomst deze achterstand met forse rukken moet"inlopenSpreker zegt, dat men niet moet vergeten, dat men voor f 48,50, en dat is nog geen f 1,per week, alle huisvuil, ook dat niet in zakken zit, meeneemt. De reinigingsdienst is op dit punt erg soepel. Spreker meent, dat de gemeente de ministeriële normen moet blijven hanteren, wil men komen tot een minimum redelijk inkomen. Spreker dacht, dat men straks in 1976 nor wel eens zou kunnen betreuren, dat men f 20.000,heeft laten schieten, door op andere posten te gaan bezui nigen. Het moet nog blijken, dat de raad daar achter zal gaan staan wanneer er posten geschrapt moeten worden. Ook uit de aanbiedingsbrief is wel ge bleken, dat er weinig ruimte is. Daarom dient de verhoging van het tarief te worden gehandhaafd. De heer Meester zegt het niet allemaal te begrijpen, Wanneer men de brief van de ministers Boersma, Lubbers en Duysenberg heeft gelezen, dan is de kans, dat de werknemers in 1976 wat meer inkomen krijgen, bijzonder klein. Ook staat in de brief, dat de minister er streng op zal toezien, dat de prijzen met niet meer dan 6% worden verhoogd. De voorzitter"Eet zijn adviesprijzen van de minister van binnenlandse zaken' De heer Meester zegt, dat toen de brief nog niet bekend was, Maar hier gaat de verhoging dubbel op. De heer de Wolf meent, dat de raad hier te maken heeft met het feit, dat men in het verleden te voorzichtig is geweest. Dit breekt de gemeente nu zuur op. Spreker zegt, dat volgens de ministeriële norm de reinigingsdienst nog geen gulden per week kost. Men krijgt nu de mogelijkheid om het bedrag op f 48,50 te brengen. -3-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1975 | | pagina 7