Gelukkig is naderhand van gedeputeerde staten een brief ontvangen, dat de minister van C.R.M. alsnog toestemming gaf om een verklaring van geen bezwaar voor onze gemeente af te geven, wanneer een verantwoord bouwplan werd ingezonden. Dit is één facet van het beleid. Het andere facet is de kwalitatieve toetsingsnorm, die de Staatssecretaris in gaande 1975 steeds stringenter zal toepassen. Dit betekende, dat de tot dien gehanteerde norm van 10%, dat voor bejaarden een goede plaats in een verzorgingstehuis aanwezig moest zijn, was verlaagd tot 7%. Men kan nu stellen, dat in de verklaring van geen bezwaar, die gede puteerde staten hebben afgegeven, de toetsinasnorm van 7% is begrepen. In de brief, die naderhand is ontvangen, is hierop niet teruggekomen. Wat de Staatssecretaris zal doen, wordt hier in het midden gelaten. Spreker zegt, dat gedeputeerde staten in de eerder genoemde brief hebben meegedeeld dat het systeem van jaarlijkse premiecontingering is vervallen en dat voor de bouw van bejaardentehuizen in de gesub sidieerde sector in Friesland nog slechts 6 plannen tot uitvoering mogen komen. Over de toe te kennen rijkspremie beslist Volkshuis vesting. Spreker merkt op, dat de regering tegenover deze achtergrond druk bezig is te bezuinigen. De minister van financiën heeft bij de begrotingsbehandeling in 1974 te kennen gegeven dat in 1975 op de uitkeringen voortvloeiende uit de Wet op de bejaardenoorden 60 mil joen gulden moest worden bezuinigd. Daarom dient met de bouw van dit verzorgingstehuis haast te worden gemaakt. Er zijn nu twee geschikte plaatsen. De meerderheid van het college is geporteerd voor het kanaal, maar verwerpt het Nieuwe Diep niet, andersom de minderheid ook niet. Het gaat echter om de grootst mogelijke zekerheid en risico's dienen zoveel mogelijk te worden vermeden. Ongetwijfeld worden er risico's genomen, maar deze zullen bij aanneming van Plan II groter zijn dan bij plan I. Spreker wenst geen groter risico te zien inge bouwd. Daarom heeft hij voorgesteld de plaats aan het Nieuwe Diep te kiezen. Het risico wordt dan zo klein.mogelijk gehouden. Men kan nu stellen dat bezwaarschriften geen basis mogen zijn voor het vormen van een beleid. Bezwaarschriften,steekhoudend of niet, kunnen dezelfde tijd vergen. Bij steekhoudende argumenten kan men er na 3 jaar naast komen te zitten. Dat zou kunnen betekenen, dat men dan daar niet mag bouwen en opnieuw moet beginnen een plaats te zoeken. Spreker zeat, dat langs het Prinses Margrietkanaal een gaaf bungalowterrein is ont worpen. Men moet dit gebied niet frustrerendoor er een groot gebouw neer te zetten. Daarom heeft spreker gekozen voor de plaats aan het Nieuwe Diep. Spreker gaat vervolgens over tot de gestelde vragen. Inderdaad heeft deze bijeenkomst 4 maanden op zich laten wachten. Men moet echter niet te zwaarwichtig naar de tafel van het college kijken, want het is de meerderheid van de raad geweest die gevraagd heeft naar alternatieve plaatsen en dat onderzoek heeft een tijdje geduurd, mede door het verschil van inzicht in het college. Dat de raad op 23 december 1975 niet is ingelicht is een gevolg van het feit, dat de brief van gedeputeerde staten, die aan de N.C.H.B. gericht was, na de begrotingsvergadering is ingekomen en eerst in januari 1976 in b en w is behandej-d. Maar dit gegeven doet niet ter zake, dat was het verschil in inzicht. Dat de stukken wat rommelachtia en onoverzichtelijk aandoen, komt wellicht voort uit het feit, dat b en w aanvankelijk zijn uitgegaan van een werkvergadering. Naderhand is gezegd, dat het een openbare vergade ring moest worden. Door de snelheid, waarmee gewerkt moest worden,heeft het geheel misschien een wat rommelige indruk gegeven. Het feit, dat het meerderheidsvoorstel door de beide wethouders is ondertekend en niet door spreker en de secretaris, deugt niet. Hier is echter geen informele kwestie van gemaakt omdat het er or. ging zoveel mogelijk ge gevens door te zenden om te beoordelen. Spreker zegt, dat de raad

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1976 | | pagina 17