Gelukkig is naderhand van gedeputeerde staten een brief ontvangen, dat
de minister van C.R.M. alsnog toestemming gaf om een verklaring van
geen bezwaar voor onze gemeente af te geven, wanneer een verantwoord
bouwplan werd ingezonden. Dit is één facet van het beleid. Het andere
facet is de kwalitatieve toetsingsnorm, die de Staatssecretaris in
gaande 1975 steeds stringenter zal toepassen. Dit betekende, dat de
tot dien gehanteerde norm van 10%, dat voor bejaarden een goede plaats
in een verzorgingstehuis aanwezig moest zijn, was verlaagd tot 7%.
Men kan nu stellen, dat in de verklaring van geen bezwaar, die gede
puteerde staten hebben afgegeven, de toetsinasnorm van 7% is begrepen.
In de brief, die naderhand is ontvangen, is hierop niet teruggekomen.
Wat de Staatssecretaris zal doen, wordt hier in het midden gelaten.
Spreker zegt, dat gedeputeerde staten in de eerder genoemde brief
hebben meegedeeld dat het systeem van jaarlijkse premiecontingering
is vervallen en dat voor de bouw van bejaardentehuizen in de gesub
sidieerde sector in Friesland nog slechts 6 plannen tot uitvoering
mogen komen. Over de toe te kennen rijkspremie beslist Volkshuis
vesting.
Spreker merkt op, dat de regering tegenover deze achtergrond
druk bezig is te bezuinigen. De minister van financiën heeft bij de
begrotingsbehandeling in 1974 te kennen gegeven dat in 1975 op de
uitkeringen voortvloeiende uit de Wet op de bejaardenoorden 60 mil
joen gulden moest worden bezuinigd. Daarom dient met de bouw van dit
verzorgingstehuis haast te worden gemaakt. Er zijn nu twee geschikte
plaatsen. De meerderheid van het college is geporteerd voor het
kanaal, maar verwerpt het Nieuwe Diep niet, andersom de minderheid
ook niet. Het gaat echter om de grootst mogelijke zekerheid en risico's
dienen zoveel mogelijk te worden vermeden. Ongetwijfeld worden er
risico's genomen, maar deze zullen bij aanneming van Plan II groter
zijn dan bij plan I. Spreker wenst geen groter risico te zien inge
bouwd. Daarom heeft hij voorgesteld de plaats aan het Nieuwe Diep te
kiezen. Het risico wordt dan zo klein.mogelijk gehouden. Men kan nu
stellen dat bezwaarschriften geen basis mogen zijn voor het vormen
van een beleid. Bezwaarschriften,steekhoudend of niet, kunnen dezelfde
tijd vergen. Bij steekhoudende argumenten kan men er na 3 jaar naast
komen te zitten. Dat zou kunnen betekenen, dat men dan daar niet mag
bouwen en opnieuw moet beginnen een plaats te zoeken. Spreker zeat,
dat langs het Prinses Margrietkanaal een gaaf bungalowterrein is ont
worpen. Men moet dit gebied niet frustrerendoor er een groot gebouw
neer te zetten. Daarom heeft spreker gekozen voor de plaats aan het
Nieuwe Diep. Spreker gaat vervolgens over tot de gestelde vragen.
Inderdaad heeft deze bijeenkomst 4 maanden op zich laten wachten.
Men moet echter niet te zwaarwichtig naar de tafel van het college
kijken, want het is de meerderheid van de raad geweest die gevraagd
heeft naar alternatieve plaatsen en dat onderzoek heeft een tijdje
geduurd, mede door het verschil van inzicht in het college. Dat de
raad op 23 december 1975 niet is ingelicht is een gevolg van het feit,
dat de brief van gedeputeerde staten, die aan de N.C.H.B. gericht was,
na de begrotingsvergadering is ingekomen en eerst in januari 1976 in
b en w is behandej-d. Maar dit gegeven doet niet ter zake, dat was het
verschil in inzicht.
Dat de stukken wat rommelachtia en onoverzichtelijk aandoen, komt
wellicht voort uit het feit, dat b en w aanvankelijk zijn uitgegaan van
een werkvergadering. Naderhand is gezegd, dat het een openbare vergade
ring moest worden. Door de snelheid, waarmee gewerkt moest worden,heeft
het geheel misschien een wat rommelige indruk gegeven. Het feit, dat
het meerderheidsvoorstel door de beide wethouders is ondertekend en
niet door spreker en de secretaris, deugt niet. Hier is echter geen
informele kwestie van gemaakt omdat het er or. ging zoveel mogelijk ge
gevens door te zenden om te beoordelen. Spreker zegt, dat de raad