het gemeenschappelijk standpunt van b en w kent, namelijk af wijzing van de plannen III, IV en V. Over blijven er derhalve de plannen I en II. De in de stukken genoemde cijfers zijn niet in teressant. Ze zijn, evenals de tekeningen deels van remeentewerken deels van de wethouders. De grondkosten van beide plannen zijn vrij wel identiek namelijk f 55-per rc^. Spreker meent, dat de raad in dit verband niet behoeft te praten over de rondweg. Deze heeft hier mee niets te maken. Ook het stukrijden van straten ligt buiten de grondkosten Wel kan men twisten over de aanleg van de rondweg. De heer Vled- der is het hierover met spreker eens. Kaar men kan praten zoals men wil, de rondweg komt er, nu of over 4 a 5 jaar. De heer Vledder heeft nog gevraagd naar adviezen van de N.C.H.B. en de architect. B en w hebben gemeend dit niet te moeten doen. Het college was van mening, dat de raad hierover zelfstandig moest be slissen. In het bestuur van Friesma Fiem is de plaats ook besproken. Ook hier heeft men er voor gewaarschuwd geen risico's in te bouwen en vindt men beide plannen acceptabel. De heffing van f 1,50, waar de heer Vledder op doelt betreft het bedrag bestemd voor bovenwijdse voorzieningen. Dat kan b.v. zijn een hek om een kleuterschool. Het kan ook een deel van de rondweg zijn. De omvang van deze"pot,:is eind dit jaar ongeveer een half miljoen gulden. Wil men de gemeenschaps ruimte van het tehuis groter maken, dan valt deze voorziening buiten de bouwkosten en zal de gemeente dit moeten betalen. N.a.v. de vraag van de heren van Belle en de Boer aangaande het woningbouwbeleid merkt spreker op, dat dit een kwestie van beleid is. Dit beleid kan omgebogen worden. Spreker meent dat men nooit een be leid moet uitstippelen, dat op een dogma gaat gelijken. Indien men meent, dat het tehuis in de bebouwing moet staan, moet men met de woningbouw beginnen. Wat er wel en niet kan gebeuren is een feeling. Spreker dacht, dat de heer ICnossen te optimistisch was met het in 6 7 maanden besteksklaar maken van het plan. Een schetsplan bij het kanaal kan lang duren omdat dit ontwerp via de P.P.D. en de com missie van vooroverleg moet lopen alvorens gedeputeerde staten hun goedkeuring geven. Men zal zeker grote betekenis aan het ontwerp hechten. Ook de schoonheidskommissie. Wethouder Draisma zegt, even te willen ingaan op de opmerking van de heer Vledder over de kwaliteit van de nota's en tekeningen. Naast alle kritiek heeft spreker er moeite mee, dat de voorzitter ge zegd heeft: "het is rommelig en ik heb er moeite mee gehad de meer derheidsnota te paraferen". Ook de wethouders hadden graag gezien, dat het anders was gelopen en dat b en w de nota hadden ondertekend, als de voorzitter maar roet zijn eigen minderheidsrapport eerder in b en w was gekomen. Daaraan heeft het jammergenoeg ontbroken. In dit licht bezien heeft spreker met de uitlating van de voorzitter wel wat moeite. Spreker merkt op, dat men natuurlijk over de rapportage kan twisten. Maar dit rapport steekt toch wel schitil af bij de schamele gegevens die het vorige college met betrekking tot de plaats van het tehuis aan de raad heeft verstrekt. Hierna volgt eer? korte pauze, waarvoor de voorzitter de ver gadering schorst. Na heropening vervolgt wethouder Draisma zijn betoog met er op te wijzen, dat mevr. Spijkstra-Nijdam in de begrotingsvergadering van decentoer 1974 heeft gevraagd naar een plaats van het tehuis aan de Stationsweg. Spreker citeert hierna een passage uit de notulen van die vergadering inzake een voorbereidingsbesluit voor de bouw van de nieuwe bijzondere school waaruit blijkt, dat b en w ten aanzien van de plaats geen soepelheid zouden betrachten, omdat de plaats met zorg was uitgekozen en geen enkel tehuis in Nederland dichter bij de be bouwde kom zou komen te liggen dan dit gebouw.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1976 | | pagina 19