-2-
2. Dit punt spitst zich vooral toe op het centra- en standplaatsenbeleid.
De thans vigerende gemeenschappelijke regeling gaat wat dat betreft te
veel uit van een statische situatie. Evenals de woningbehoefte is echter
de behoefte aan standplaatsen geen statisch snaar een dynamisch gegeven.
Het is inmiddels gebleken dat zowel het totale in de vigerende gemeen
schappelijke regeling genoemde aantal standplaatsen als het genoemde aan
tal woonwagencentra thans reeds uitbreiding behoeft. Ook in de toekomst
zal naar verwacht, mag worden nog wijziging in het aantal woonwagencentra
en standplaatsen kunnen optreden. In dit verband moge verwezen worden
naar een prognose van het ministerie van C.R.M.die stelt dat als gevolg
van natuurlijke aanwas het aantal huishoudens van woonwagenbewoners de
komende tien jaren met 35 tct 40% kan toenemen met daaruit voort
vloeiende een evenredige stijging van de vraag naar standplaatsen.
Door invoeging van een nieuw artikel 12A wordt bijsturing van het beleid
met betrekking tot standplaatsen en wconwacjencentra mogelijk gemaakt
zonder dat dit iedere keer behoeft te leiden tot wijziging van de gemeen
schappelijke regeling.
3.Dit punt betreft een aantal bepalingen, die nog een erfenis zijn uit de
periode van het Openbaar Lichaam "Woonwagencentrum Smallingerland"
In deze periode werd nog uitgegaan van één groot regionaal woonwagen-
centrum voor alle woonwagenbewoners in Friesland.
Daar dat woonwagencentrum gelegen zou zijn in de gemeente Smallingerland
was ook het voorzitterschap en het secretariaat van het intergemeente
lijk orgaan aan deze gemeente gekoppeld. Nu inmiddels is overgegaan tot
een beleid dat gericht is op de totstandkoming van meerdere centra is de
reden voor deze koppeling verdwenenHet Dagelijks Bestuur van het
Woonwagenschap Friesland wil echter duidelijk voorop stellen, dat zolang
er geen duidelijke redenen aanwezig zijn om voorkeur te geven aan een
vertegenwoordiger van een andere gemeente dan Smallingerland, het wat
het voorzitterschap betreft de huidige situatie om praktische redenen
wil handhaven omdat duidelijk het belang wordt ingezien van het zetelen
in dezelfde plaats van de voorzitter en het apparaat van het schap.
4. Dit punt betreft onder anderen het naast gemeenten noemen van particu
liere organisaties in artikel 4, lid 1, het weglaten van de kadastrale
aanduidingen in artikel 4, lid 3, het aanpassen van artikel 5, lid 3,
sub b, aan de realiteit dat woonwagenbewoners moeilijk geneigd zijn om
zitting te nemen in de bestuursorganen van het schap en het toekennen
van de bevoegdheid tot instelling van de coördinatiecommissie aan het
dagelijks bestuur.
Bijgaande gelieve u een exemplaar van het besluit tot wijziging van de
gemeenschappelijke regeling aan te treffen.
'Teneinde deze wijziging rechtskracht te doen verkrijgen is het nood
zakelijk, dat de onderscheidene bestuursorganen van de deelnemende gemeenten
- ieder voor het deel, waartoe zij bevoegd zijn - tot vaststelling van
bijgaand ontwerp-besluit overgaan.
Wij stellen u voor daartoe te besluiten
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel
K.J. Vrijling, burgemeester.
D. Smits
sekretaris