-2- 2. Dit punt spitst zich vooral toe op het centra- en standplaatsenbeleid. De thans vigerende gemeenschappelijke regeling gaat wat dat betreft te veel uit van een statische situatie. Evenals de woningbehoefte is echter de behoefte aan standplaatsen geen statisch snaar een dynamisch gegeven. Het is inmiddels gebleken dat zowel het totale in de vigerende gemeen schappelijke regeling genoemde aantal standplaatsen als het genoemde aan tal woonwagencentra thans reeds uitbreiding behoeft. Ook in de toekomst zal naar verwacht, mag worden nog wijziging in het aantal woonwagencentra en standplaatsen kunnen optreden. In dit verband moge verwezen worden naar een prognose van het ministerie van C.R.M.die stelt dat als gevolg van natuurlijke aanwas het aantal huishoudens van woonwagenbewoners de komende tien jaren met 35 tct 40% kan toenemen met daaruit voort vloeiende een evenredige stijging van de vraag naar standplaatsen. Door invoeging van een nieuw artikel 12A wordt bijsturing van het beleid met betrekking tot standplaatsen en wconwacjencentra mogelijk gemaakt zonder dat dit iedere keer behoeft te leiden tot wijziging van de gemeen schappelijke regeling. 3.Dit punt betreft een aantal bepalingen, die nog een erfenis zijn uit de periode van het Openbaar Lichaam "Woonwagencentrum Smallingerland" In deze periode werd nog uitgegaan van één groot regionaal woonwagen- centrum voor alle woonwagenbewoners in Friesland. Daar dat woonwagencentrum gelegen zou zijn in de gemeente Smallingerland was ook het voorzitterschap en het secretariaat van het intergemeente lijk orgaan aan deze gemeente gekoppeld. Nu inmiddels is overgegaan tot een beleid dat gericht is op de totstandkoming van meerdere centra is de reden voor deze koppeling verdwenenHet Dagelijks Bestuur van het Woonwagenschap Friesland wil echter duidelijk voorop stellen, dat zolang er geen duidelijke redenen aanwezig zijn om voorkeur te geven aan een vertegenwoordiger van een andere gemeente dan Smallingerland, het wat het voorzitterschap betreft de huidige situatie om praktische redenen wil handhaven omdat duidelijk het belang wordt ingezien van het zetelen in dezelfde plaats van de voorzitter en het apparaat van het schap. 4. Dit punt betreft onder anderen het naast gemeenten noemen van particu liere organisaties in artikel 4, lid 1, het weglaten van de kadastrale aanduidingen in artikel 4, lid 3, het aanpassen van artikel 5, lid 3, sub b, aan de realiteit dat woonwagenbewoners moeilijk geneigd zijn om zitting te nemen in de bestuursorganen van het schap en het toekennen van de bevoegdheid tot instelling van de coördinatiecommissie aan het dagelijks bestuur. Bijgaande gelieve u een exemplaar van het besluit tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling aan te treffen. 'Teneinde deze wijziging rechtskracht te doen verkrijgen is het nood zakelijk, dat de onderscheidene bestuursorganen van de deelnemende gemeenten - ieder voor het deel, waartoe zij bevoegd zijn - tot vaststelling van bijgaand ontwerp-besluit overgaan. Wij stellen u voor daartoe te besluiten Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel K.J. Vrijling, burgemeester. D. Smits sekretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1976 | | pagina 33