-3- Gelet op het aanvankelijk standpunt van het Adviesorgaan voor bad- en zweminrichtingen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijft het een open vraag, of het orgaan bereid zal zijn, zijn definitieve goedkeuring aan het plan voor een overdekt bad te hechten, een goedkeuring, die vereist is, om voor rijkssubsidie in aanmerking te komen. Mocht de goedkeuring achterwege blijven, dan zou dat betekenen, dat de gemeente het bad zonder subsidie zou moeten realiseren, waarmede, zoals gezegd een jaarlijks exploitatietekort van f. 338.400,is gemoeid (inclusief de bijdrage van C.R.M.). Het zal u duidelijk zijn, dat wij een dergelijke jaarlijks terugkerende uitgave in het totale voorzieningenpakket van de gemeente onverantwoord achten. Wij zijn met het oog hierop tot de conclusie gekomen, dat het aanbeveling ver dient, van de bouw van een overdekt bad af te zien. Ten aanzien van het alternatief - een verwarmd openluchtbad - mogen wij opmerken, dat wij ons vooral naar aanleiding van de visie van de V.N.G. hebben bezonnen op de haalbaarheid van een dergelijk plan. Uit het terzake ingestelde onderzoek blijkt, dat voor een verwarmd open luchtbad moet worden gerekend op de volgende tekorten; a. uitvoering met 75% A.C.W.-subsidie: f. 132.500,— b. uitvoering zonder A.C.W.-subsidie: f. 283.000, Verder merken wij nog op, dat een A.C.W.-subsidie op korte termijn niet mag worden verwacht. In dit kader wijzen wij u nogmaals op de uitspraak van de minister van sociale zaken, dat elke Fries zo langzamerhand zijn eigen zwembad heeft. Realisering zonder subsidie betekent, zoals vermeld, een jaarlijks tekort van rond f. 283.000, Bovendien zal een open bad slechts enkele maanden per jaar in bedrijf zijn, zodat de bevolking er - anders dan bij een overdekt bad- geen optimaal gebruik van kan maken. Het fourneren van de hiervoor bedoelde bedragen voor een dergelijke inrichting met beperktere mogelijkheden achten wij thans niet haalbaar, zodat het aanbe veling verdient, ook van dit alternatief af te zien. Wel zijn wij ons bewust, dat vooral in Grouw de behoefte aan een dergelijke voorziening aanwezig blijft. Daarom willen wij tracht«n op korte termijn een voorziening ta realiseren welke vooral geschikt zal zijn voor de jeugd. Onze gedachten gaan uit naar een stoei- en speelweide, waarop aangebracht, naast de nodige algemene voorzieningen, zoals beplanting, bestrating, banken s en dergelijke, een aantal speel- en klimwerktuigen, plus een eenvoudig peuter en kinderbassin, al of niet gecombineerd. Wij hebben inmiddels aan de dienst van gemeentewerken opgedragen, een aantal mogelijkheden te onderzoeken en hopen hierop terug te komen bij de begrotings behandeling (beschrijvingsbrief) van 1977. Sporthal In de begrotingsvergaüering van december 1975 hebben wij u toegezegd, naast de cijfers van een open- en overdekte zweminrichting tevens aan u voor te leggen de exploitatie- en investeringscijfers van een sporthal, om zo mogelijk tot een open keuze te komen tussen een zwembad of een sporthal. Alvorens hierop in te gaan, hebben wij de behoefte tot het maken van een aantal algemene opmerkingen ten aanzien van overdekte sportakkommodaties. 1Wat wordt verstaan onder overdekte accommodaties? De subsidieregeling van C.R.M. verstaat hieronder: a. een sporthal; b. een sportzaal; c. een overdekt zwembad; Een sporthal is een hal met een obstakelvrij speeloppervlak van minimaal 22 x 42 m 92.4 vr?met boven die gehele oppervlakte een obstakel vrije hoogte van tenminste 7 meter.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1976 | | pagina 63