heerst thans een chaotische toestand. Deze regelingen moeten gebundeld en
opnieuw gegroepeerd worden. Vanuit deze gezichtshoek moet men ook de regio
benaderen, wanneer een aantal gemeenten bepaalde activiteiten bundelen, dan
is dit in feite al een vorm van een regio. De regio van thans bestudeert
een aantal vraagstukken om tot een gemeenschappelijke aanpak van een taken
pakket te komen. Nu worden vaak beslissingen ad hoc in verschillende ver
banden genomen. De grote betekenis van de regio is te komen tot samenwerking
op verschillend terrein, zoals bij de huisvuilverwerking. Dit laatste gaat
sommige gemeenten boven de macht. Zo ook de Brandweer Hulpverleningsdienst.
Spreker zegt, dat het uitgesloten is dat een gemeente van 80000 inwoners alle
materiaal kan aanchaffen, die voor de bestrijding van rampen nodig is. Andere
voorbeelden zijn de schoolbegeleiding, schoolartsendienst en Werkvoorziening.
Spreker meent, dat de regio en samenwerkingsverbanden geen verschillende
taken zijn. Hij waarschuwt er voor, dat wanneer men met alleen grote broers
in een regio zit, men weinig te zeggen zal hebben. Eén grote uitloper, zoals
in de regio Leeuwarden, is niet erg, mits in getalsmatige verhouding met de
overige kleinere gemeenten. Spreker is het met de heer de Wolf eens, dat het
spijtig is, dat Utingeradeel gekozen heeft voor de regio Zuid-oost. Hij meent,
dat beide gemeenten een goed gezond en gestructureerd plattelandsleven vertegen
woordigen en beide goed zouden passen in de regio Leeuwarden. Spreker zegt,
dat burgemeester en wethouders op dezelfde lijn zitten als de raad. De badine
rende opmerking van de RONO interesseert spreker niet. De agenda van 13 decem
ber was zo overladen, dat dit punt er niet meer bij kon. Door het 14 dagen
later bekend worden van het standpunt van Idaarderadeel zal Friesland niet
op zijn grondvesten schudden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
Voorstel inzake de Nota Werken van de provinciale planologische dienst in
Friesland.
De heer van Essen zegt, dat het bezwaar van deze nota's is, dat het
geen bestuurlijk standpunt bevat. De kans is groot.dat dergelijke stukken een
eigen leven gaan leiden en vaak als richtsnoer worden gebruikt bij het te
voeren beleid. Het tweede bezwaar is volgens spreker, dat de nota wel een
erg somber beeld geeft van de economische mogelijkheden van Friesland.Spreker
acht het wenselijk, dat gedeputeerde staten tot een standpunt komen.waaruit
een positiever beeld van de provincie blijkt. Ook aan de positie van Leeuwarden
wordt te weinig aandacht geschonken. Spreker acht dit een gemis in de nota.
De landbouw komt er wel erg bekaaid af. Deze zal wel rekening moeten houden
met verschillende eisen, maar daar staat tegenover.dat ook de overheid met
de landbouw zelve ook rekening dient te houden. Men moet dit tegen elkaar af
wegen
De heer de Boer is het met de heer van Essen eens. De toekomst van Fries
land wordt wel wat negatief afgeschilderd, terwijl de landbouw veel te weinig
aandacht krijgt. Spreker zegt, dat er ook vanuit de landbouwkringen grote reac
ties komen. Men mag de werkgelegenheid, die uit de landbouw voortvloeit, toch
wel serieus nemen. Tegenover de recreatie laat de nota zich wel posi
tief uit en geeft men in overweging de invloed hiervan op de werkgelegenheid
aan een kwantitatieve analyse te onderwerpen. Spreker meent, dat het beter ge
weest was. eerst het commentaar op de nog te verschijnen nota recreatie, die
dit jaar nog verschijnt, af te wachten.
De heer de Wolf zegt, dat hij volledig achter het voorstel staat. Het
doel van de nota is om een planologisch geraamte aan te geven, waarbinnen de
doelstellingen om werkgelegenheid te creëren voor het nageslacht, worden aan
gegeven. Een slecht voorbeeld daarvan is wel de bosaanplantingen, waaruit
volgens spreker in't geheel geen werkgelegenheid voortvloeit.
De voorzitter merkt op, dat ook ten aanzien van dit punt burgemeester en
wethouders en de raad op dezelfde golflengte zitten. De heer van Essen heeft
de bezwaren tegen de ambtelijke structuur van het rapport al genoemd, zonder