-3- Het komt ons voor, dat - indien de maatschappelijke samenhangen over de hele lijn als criterium voor de bepaling van het aantal regio's zouden zijn gehan teerd - dit tot de conclusie zou hebben geleid, dat er in Friesland drie regio's zouden ontstaan. De Stuurgroep Regionalisatie komt op de eerder vermelde gronden evenwel tot vijf regio's, waarbij uit het rapport duidelijk blijkt, dat de Regio Noord-Oost niet als een volwaardige regio wordt beschouwd. Met name tegen de vorming van deze laatste regio hebben wij bezwaar. Zoals wij in het eerste gedeelte van dit pre advies hebben gesteld- eist een regio een zodanig draagvlak, dat tot het lokale bestuur behorende taken, welke de gemeenten niet zelfstandig kunnen vervullen, binnen diezelfde regio kunnen worden \iitgevoerd. De Regio Noord-Oost mist dit draagvlak ten enen male. Indien de kracht van de regio's aan het draagvlak van de kleinste zal worden afgemeten, menen wijy dat hiermede aan het inhoud geven aan de samenwerkingsverbanden ernstig afbreuk wordt gedaan. De door de stuur groep voorgestelde mogelijkheid, dat de Regio Noord-Oost in bepaalde gevallen zal moeten samenwerken met gemeenten buiten de eigen regio achten wij geen goede oplossing. Wij zijn dan ook van oordeel, dat deze regio in een groter verband zal moeten opgaan. De omstandigheid, dat wij pleiten voor samenwerkingsverbanden met een voldoende groot draagvlak, impliceert niet, dat de uitvoering van de taken van de samen werkingsverbanden ook altijd centraal zou mosten plaats vinden. Naar ons oerdeel kan die uitvoering in bepaalde gevallen vanuit verschillende plaatsen (zg. steun punten) gebeuren. Ook dient er naar onze mening ruimte te zijn voor samenwerking van enkele gemeenten binnen het totaal van één samenwerkingsverband. De gemeen ten in Noord-Oost Friesland noemen wij als voorbeeld van een gebied, waarin een dergelijke "binnenregionale" samenwerking zou kunnen ontstaan. Ter nadere verklaring van de conceptie van de steunpunten" zij nog vermeld, dat het naar ons oordeel voor het functioneren van de democratie aan de basis van wezenlijk belang is de taken van het lokaal bestuur, die om technische redenen worden uitgeoefend door samenwerkingsverbanden, zo dicht mogelijk bij en zo herkenbaar mogelijk voor de burger uit te voeren. In de "steunpunt gedachte" wordt het voordeel van een door schaalvergroting verkregen continu- iteit, deskundigheid en coördinatie, gekoppeld aan de eis van een de burger aansprekende, herkenbare en kleinschalige uitvoering. Taken uitvoeren in een samenwerkingsverband impliceert derhalve niet, dat de uitvoering ook steeds vanuit één plaats zou moeten geschieden. Het aantal steun punten per regio kan per taak verschillen. De onderwijsbegeleiding stelt op dit punt andere eisen dan de gezondheidszorg, terwijl afvalverwijdering weer andere criteria kent. Wat de door de Stuurgroep Regionalisatie aangegeven begrenzing van de Regio- Noord betreft, merken wij ten aanzien van de oostgrens op, dat naar onze mening de dorpen Hardegarijp en Tietjerk en het ten noorden daarvan gelegen gebied, gezien de maatschappelijke samenhangen, bij de Regio Noord zouden dienen te behoren Wij zijn van mening, dat de maatschappelijke samenhangen met dit gebied zodanig zijn, dat deze boven de bestuurlijke dienen te prevaleren. Het komt ons dan ook voor, dat aan de hieraan verbonden consequenties niet mag worden voorbij gegaan. Wat de zuidgrens betreft, sluiten de voorstellen van de Stuurgroep Regionali satie niet aan op de voorstellen van Gedeputeerde Staten van Friesland tot ge meentelijke herindeling. Een en ander zou moeten leiden tot heroverweging van de plannen tot gemeentelijke herindeling van dit gebied. Indien evenwel de voor stellen inderdaad zullen leiden tot samenvoegen van Idaarderadeel en Utingera- deel en van BaarderadeelHennaarderadeel en Rauwerderhem zullen de alsdan ge vormde nieuwe gemeenten bij de Regio Noord moeten worden ingedeeld, gelet op de bestaande, zowel maatschappelijke als bestuurlijke samenhangen van de nieuw te vormen gemeenten met gemeenten van de Regio Noord. Ten aanzien van de taak stelling van de samenwerkingsverbanden volstaat hoofdstuk V van het rapport met een opsomming van wat door samenwerking op regionaal of provinciaal niveau wordt gedaan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 31