Algemeen Ambtenaren Reglement
Toelichting: Artikel A 2 A.A.R.
Bj de wijziging van 1 november 1972, welke ten doel had ook voor bijvoorbeeld
amanuenses en overig personeel ten aanzien van wie op onderdelen in de onder
scheidene onderwijswetten rechtspositionele zaken zijn geregeld, de rechtpo-
sitie veilig te stellen, is aan enkele facetten voorbijgegaan. Zo is ten
aanzien van onderwijzers-1.oen leidster-k.o. geen regeling getroffen voor
wat betreft vergoeding van verplaatsingskosten. Op dit punt werkte de uit
sluitingsbepaling dus niet, zodat een onderwijzer belanghebbende kon zijn in
de zin van het Algemeen Ambtenarenreglement en derhalve tevens in de zin van
de Verplaatsingskostenverordening. Immers, belanghebbende in de zin van die
verordening is de ambtenaar in de zin van het Algemeen Ambtenarenreglement.
Door nu te splitsen naar categorieën van personeel wordt bereikt:
a. dat het gemeentebestuur de bevoegdheid wordt gelaten ten aanzien van het
onderwijzend personeel naar keuze een regeling te treffen, of van toe
passing te verklaren; te denken valt hierbij aan de Verplaatsingskosten
verordening naar het model van het Centraal Orgaan of het Rijks Ver
plaatsingskostenbesluit
b. dat ten aanzien van het overige personeel de rechtspositie is gewaarborgd.
Toelichting: artikel D 10, lid 1.
Aanpassing aan de rijksregeling ter zake, dit voorkomt wellicht interpretatie
moeilijkheden voor de toekomst.
Toelichting; artikel D 12, lid 1 onder m.
Gelet op ter zake gestelde vragen en mede in ogenschouw genomen, dat in het
Algemeen Rijks Ambtenarenreglement het buitengewoon verlof in geval van
overlijden van een bloed- of aanverwant in de tweede graad van verwantschap
(dus broer of zuster, grootouders of kleinkinderen) op twee dagen is gesteld,
is hierin thans ook voorzien. Tevens zijn bij eerste en tweede graad de
t'/oorden "ten hoogste geschrapt. Aangezien ingevolge het bepaalde in artikel
3, lid 2, van het Burgerlijk Wetboek, door huwelijk geen aanverwantschap ont
staat tussen schoonzuster en zwager, was het nodig het artikellid net deze
toch nauw verwante categorie uit te breiden.
Artikel F 5, lid 1 onder a
Herschrijven als volgt:
a. of er sprake is van verhindering tot het vervullen van de betrekking
wegens ziekte, en in geval van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, in welke
mate
Toelichting:
De ruimere tekst biedt de mogelijkheid om bij gedeeltelijke arbeidsongeschikt
heid reeds aanstonds bij de .aanvang daarvan de mate vast te stellen.
Toelichting: artikel E 5, lid 1 onder e
Los van de nogelijkheid de ambtenaar voor een pensioenkeuring voor te dragen
(zie artikel E 11 met de sanctie daarop in artikel E 6, lid 2 onder e) biedt
de pensioenwet mogelijkheden in het revalidatievlak. Na het invoeren van de
spontane meldingsplicht,, lijkt het ook een oogpunt van bedrijfsgeneeskundige
zorg en begeleiding het geëigende moment om hier met zoveel woorden in het
reglement aandacht aan te besteden.
Toelichting: artikel E 5, 3e lid
Aangezien de pensioenwet mogelijkheden biedt in het revalidatievlak en de
rechtspositieregeling in artikel E 18, lid 2, alleen mogelijkheden aangeeft
voor met ziekte verband houdende kosten, zal voor revalidatiegevallen een